Jump to content

Mulig nybegynner spør pent om seilbåttips....

Uvan(n)t

Recommended Posts

Men ang. å klare seg alene, uten rulleforseil og autopilot. Blir ikke det veldig heftig når du skal reve forseil når det blåser opp :eek:

Ofte kan en lese på himmelsen og sjøen hva som kommer. Men av og til kommer det mer vind enn vi regner med. Da er det bare og legge båten i vindøyet og gjøre de justeriene som må til. Det hadde selvfølgelig vært lettere med rullefokk og autopilot. Men så lenge man holder roen i kroppen og stoler på seg selv så går det helt greit. Det er viktig og ikke bli stresset eller få panikk i slike situasjoner. Da er det en fordel og ha byttet seil under rolige forhold noen ganger før du skal frem i baugen i høye bølger og kraftig vind... :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Guest Avmønstret#
Men når den muligheten er passert, fordi mann er nybegynner, og ikke tok signalene, eller feilvurderte hva båten tåler før mann bør reve, hva DA :eek:

Båten tåler det, men reving av storseil og berging av fokk i mye vind og bøler er en utfordring i begynnelsen. Sikkerhetsline er en god begynnelse, da trenger man i allefall ikke engste seg for å ramle overbord. Husk å ha den kort nok.

Det er "bare" å gå opp i vindøyet. Storseilet kommer som regel av seg selv og kan, i teorien, slippes rett ned, men ha kontroll på fallet. Det kan jo virke som litt kaos når man slipper storen rett ned, men det går jo greit. Kan være greit å ha ekstra lange tau til å sikre seilet slik at du slipper å brette seilet på bommen akkurat der og da. Stram opp skjøtet med en gang storen er nede.

Hvis du ikke har rullefokk syns jeg det kan være greit å legge seg oppå/sitte oppå fokka hvis det blåser mye og er mye sjø. Ingen grunn til å prøve å stå oppreist når den skal berges.

Husk å bruke nok motorkraft til å holde båten i vindøyet slik at den ikke dreier av midt i operasjonen, men ikke så mye at man skyter avgårde og får unødig skvulping i sjø.

Om man først har berget storen så kan man jo falle av og seile for bare fokka, å redusere med hele storseilet er ofte mer en nok og kan gjøre en stressende opplevelse om til en fin tur.

Det er etter min mening tilnærmet galskap å begynne med en båt som er mer enn 30 fot dersom du stort sett har tenkt å seile alene. Aleneseiling kan være veldig trivelig, men ikke hvis båten blir uhåndterlig.

Enig

begynn med en liten båt, 22-27 fot..........det blir fort krafter i större båter...eller varför ikke läre seg litt i jolle !

alenesejling i 39-40 fot som nybegynner.....er att be om trubbel..... :sweat:

jag har sejlt i over 40år har en 37foter skall ikke ha större....den er tillräckligt stor när det begynner o blåse litt .... :wink:

S/Y Gunga Din

Vi startet med en 35 fot seilbåt (men hadde gått på kurs på forhånd). Utover det hadde jeg ikke noe erfaring fra båt, mens samboerens familie hadde "små" motorbåter når hun var liten. Vi valgte dette ut ifra hva vi trodde vi kunne håndtere og hva vi ville ha av komfort ombord. Jeg tror jeg kunne håndtert soloseilas på fine dager i dag, men prøver vel og unngå det. Når autopiloten er montert om noen uker, vil jeg ikke være like skeptisk til soloseilas....

Det er i og for seg helt riktig det som skriver her om berging av seil o.s.v. Det skal imidlertid nevnes at om man er konservativ med seilføringen i utgangspunktet, og tenker litt etter føre var prinsippet, vil det kunne gå år før en kommer i en slik hektisk situasjon der man må få redusert seilføringen i en fart. Jeg har seilt med både Maxi 77 og Maxi 95. Dette er to stive og noe underriggede båter der en skjelden opplever slike problemer. Jeg mener derfor at dette er gode begynnerbåter begge to. 77'en er forutsigbar og veldig lett å håndtere, om en ønsker en begynnerbåt i prisklassen 50-100' vil dette være en god båt. Den mangler imidlertid eget toalettrom, dette var vel det største minuset med denne båten.

Det jeg prøver å si er at trådstarter ikke må la seg skremme av alt pratet rundt dette med kaotisk berging av seil o.l. Dette er noe man unngår ved å tenke litt konservativt og ved å velge en båt som er tilgivende når man feilvurderer vinden.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Å få båten til å seile er ikke vanskelig, å få båten til å seile optimalt er vanskelig. Enig i det Wave skriver at seiling ikke er så vanskelig.

Også enig i det Gunga skriver om alene seiling i rundt 40+. Her seiler jeg ALLTID med mindre seilføring en det som er

optimalt. Dette for å unngå å komme i vanskelige situasjoner.

Vi sees!

Guest Avmønstret#
Det er i og for seg helt riktig det som skriver her om berging av seil o.s.v. Det skal imidlertid nevnes at om man er konservativ med seilføringen i utgangspunktet, og tenker litt etter føre var prinsippet, vil det kunne gå år før en kommer i en slik hektisk situasjon der man må få redusert seilføringen i en fart. Jeg har seilt med både Maxi 77 og Maxi 95. Dette er to stive og noe underriggede båter der en skjelden opplever slike problemer. Jeg mener derfor at dette er gode begynnerbåter begge to. 77'en er forutsigbar og veldig lett å håndtere, om en ønsker en begynnerbåt i prisklassen 50-100' vil dette være en god båt. Den mangler imidlertid eget toalettrom, dette var vel det største minuset med denne båten.

Det jeg prøver å si er at trådstarter ikke må la seg skremme av alt pratet rundt dette med kaotisk berging av seil o.l. Dette er noe man unngår ved å tenke litt konservativt og ved å velge en båt som er tilgivende når man feilvurderer vinden.

Enig i det du sier, men det spørs litt hvor du seiler hen. Har opplevd noen hektiske berginger og rigging av stormfokk i feks Hardangerfjorden, da det kom fallvind ned fra fjellene så vannet nærmest sprutet. Og det var midt på sommeren. Selv med lang erfaring er ikke alle situasjoner mulig å forutse.

Og ting kan virke kaotisk, men de er det ikke. Men seil som slår og blafrer i vinden kan virke skremmende, men det handler om å lære/skjønne at alt er i skjønneste orden. Og det er jo også et poeng å lære at ting kan gjøres på flere måter, må seilene ned i en fart, for å unngå skader på rigg/seil/båt så kan det være riktig å slippe de rett ned, og rydde opp etterpå. Og i seilbåt så må man vel også lære seg at man innimellom kan være i stiuasjoner som er "uavklarte" i en periode, man kan ikke ha 100% kontroll 100% av tiden, man er litt i elementenes vold i forhold til å føre motorbåt.

Og legger man inn marginer og sikkerhet så er ikke det et problem, heller en positiv del av det å seile.

Jeg startet med 35 fot og har nå økt til 38 (hadde lang erfaring fra motorbåt tidligere). Første seilbåten kjøpte jeg uten noengang å ha vært ombord i en seilbåt, og "seilkurset" var en par gjennomlesninger av boka som ble anbefalt over her. Jeg ville (som du) først og fremst ha en hytte ved sjøen, og målet var ikke å bli en skarpseiler. Jeg heiser seilet når jeg synes forholdene er slik at jeg behersker de (i starten hadde jeg ikke opp seilet hvis det var mer enn 3-4 m/s, nå er grensen ved en 10-12 m/s hvis jeg er alene ombord). Blåser det mer, nyter jeg hyttekvalitetene eller går for motor.

Jeg ville derfor først å fremst ha vurdert hvor lett det er å legge til/fra med båten som et kriterie for maksstørrelsen. Det er ingen tvil om at når båten passerer 30 fot så begynner tyngden å forårsake utfordringer når en skal holde igjen eller dytte den i en eller annen retning. På den annen side blir jo hytteegenskapene vesentlig bedre når en får ståhøyde, plass til gjester osv. Man blir jo også ganske raskt flinkere til å håndtere båten, og jeg ville ikke være noe redd for å anbefale en båt i størrelsen 30-33 fot forutsatt at du tar litt kurs eller tar imot tips fra andre med mer erfaring. Større båter er jo også normalt bedre utstyrt f.eks med autopilot, rulleseil, elektrisk ankervinsj mm som er til stor glede når en har for få hender.

På Oskarborg sist helg lå jeg ved siden av en kar som åpent innrømte at han var veldig utrygg når han skulle til og fra i havna. Vi hadde en del vind, så jeg tok en skikkelig prat med han om hva som lønnte seg i hans situasjon for å unngå trøbbel. Til tross for dette nektet han å velge en annen taktikk enn den han selv hadde erfaring med selv. Og nærmere kaskoskade har jeg foreløpig ikke sett noen har vært i løpet av mine år på sjøen. Heldigvis gikk det bra...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg holder fortsatt på Vegaen jeg da.

Alle båter med kjøl er et hælv... å manøvrere i trange havner og Vegaen er værst.

Kunsten er å øve masse, masse så vet en hva en kan greie, buksering er like gammelt som oppfinnelsen båt.

Motor: Ja diesel er klart best, ca 1/3 i forbruk i forhold til tilsvarende bensin om en holder Volvo Penta utenfor.

Den bruker gjerne like mye diesel som tilsvarende bensin om ikke alt er helt tipp-topp.

Rulleforseil, er greit men hadde jeg valgt selv og ikke tenkt på at jeg skal selge en dag: Nei.

Bensinmotoren i Vegaen er en Albin og er det beste som har kommet fra Sverige utenom "Ormen-Lange".

Greier man ikke det enkle vedlikeholdet som den krever i løpet av en sesong; da hadde jeg vurdert Camping!

Jeg holder fortsatt på Vegaen jeg da.

Alle båter med kjøl er et hælv... å manøvrere i trange havner og Vegaen er værst.

ikke enig

kjöl må du ha....det gjör det lettere o 'snu på femöringen'........

problemet med orginal-Vegan er att propellern sitter bakom roret !

en del Vegaägare har modifisert båten o hengt på ett frihängande roder på aktern så att 'proppen' havner för roret,

da får du bedre manöveregenskaper !

Men totalt sett er Vegan en mycket bra båt ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Fordelen med utenbordsmotoer er du kan svinge 90 grader og gi gass med motoren. Svinger du i samme retning med ror og motor kan båten nesten går rundt sin eigen akse... :lol: (Junkeren er langkjølt)

Veldig praktisk når jeg skal legge til brygga også. Men jeg synes faktisk det er lettere og legge til med båter som er litt større og med innenbordsmotor.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Fordelen med utenbordsmotoer er du kan svinge 90 grader og gi gass med motoren. Svinger du i samme retning med ror og motor kan båten nesten går rundt sin eigen akse... :lol: (Junkeren er langkjølt)

Jeg har også utenbordsmotor på min 27 fots seilbåt og svinger på fem-øringen, men det tar laaaaaaang tid å få stoppet!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Eller bremse som det heter blant oss folk i båt fra lett møblerte hjem som ikke lar oss irritere så fort i følge en tidligere kjent stortingspolitiker fra SV som har en aldri så liten fanklubb her på forumet, eller noe sånt! :lol:

Fra det tidspunkt jeg setter motoren i revers og til sådant tidspunkt at båten ligger stille, ved bryggen eller ellers, så oppleves det som det går laaaang tid, lengre tid enn om jeg hadde hatt en innenbordsmotor. Bedre nå? :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Personlig synes jeg at mindre seilbåter er morsommere å seile enn større båter, og jeg har diskutert dette med flere erfarne seilere som er enige med meg. Store båter med høyt fribord skaper avstand til sjøen og virker tunge og trege, mindre båter med lavere fribord gir større nærhet og er livligere i sjøen. Dessuten kommer små båter inn i grunnere viker og under lavere broer og luftspenn enn det en større båt gjør. Hvis du har en 40-foter så har du gjerne en mast på nesten 20 meter, og da begynner det å bli ganske mange begrensninger langs kysten med hensyn til nettop dette.

Hvis du er enslig så kan du klare deg med enklere forhold enn en familie, jeg tenker da spesielt på kravet om et separat toalettrom. Mange mindre båter har toalettet under putene i forpiggen. Det er ikke noe særlig morsomt å rydde vekk sovende barn fra forpiggen dersom man "må" om natten, men hvis du er alene i båten så kan det være uproblematisk.

Maxi Fenix er blitt nevnt her og er et utmerket valg for en som ønsker å seile alene samtidig som det skal være litt plass om bord. Seiler godt og har en relativt lav cockpit som gir god nærhet til sjøen. Dessuten har den selvslående fokk som standard, som gjør det en god del enklere å håndtere båten alene. Maxi 77 er et annet godt alternativ for en enslig seiler som kanskje ønsker en rimelig inngangsbillett til seilverdenen. Solid og godt bygget, god planløsning og bra utvalg på bruktmarkedet, men ikke separat toalettrom. Maxi 84 er noe større (0,7 meter), og dette er nok til å gi deg et separat toalett. Eldre Maxier er, som tidligere nevnt, litt tunge og stive i sjøen. De seiler kanskje ikke så godt som Albin-båtene, som er naturlige å sammenligne med, men de ble bygget med en mer solid konstruksjon og høyere kvalitet enn sistnevnte.

Hvis du ønsker deg en ny båt, så kan Beneteau First 25,7 kanskje være et godt valg. Her får du en rask og lettseilt båt (i følge testene), mulighet for eget toalettrom, senkekjøl og mer enn god nok plass til deg og en god venn. Lyst og kanskje litt "feminint" interiør, men det er vel ingen ulempe ? :smiley: Fordelen med senkekjøl er at du kan heise den opp, og dermed snike deg inn i de fineste, grunneste vikene hvor vanlige seilbåter ikke har en sjanse til å komme inn.

Hvis du ikke er videre motorkyndig så kan en påhenger være et godt valg, ihvertfall hvis alternativet er en eldre innenbordsmotor. Påhengerens store fordeler er lav pris og enkelhet. Hvis den trenger service så bare hekter du den av og tar den med til et verksted. Innenbordsmotorer har en mye mer kompleks installasjon, og hvis noe går i stykker så må du enten få en mekaniker om bord, eller bakse med å få en tung og uhåndterlig motor heist ut av båten hvis du ikke klarer å fikse det selv. Dessuten medfører i hvert fall litt eldre motorer en del lukt fra olje og diesel, som man slipper med en påhenger. Påhengerens kanskje største ulempe på en seilbåt, bortsett fra et høyere forbruk, er at den i stor sjøgang gjerne vipper propellen opp av sjøen slik at du mister framdriften. Hvis du har tenkt å seile i mer værharde strøk så vil innenbordsmotor være et bedre alternativ siden propellen kommer langt ned i sjøen hvor den får gjort nytte for seg hele tiden, uansett hvor dårlig været er. Jeg ville styrt langt unna en innenbords bensinmotor pga. eksplosjonsfaren. En diesellekkasje gir deg bare litt vond lukt i båten, en bensinlekkasje kan smelle høyt og brutalt!

Varmeapparat er et "must" hvis du har tenkt å seile også utenom den varmeste uken i året.

Selvfølgelig går det an å rigge seg til med rep og taljer til rorkulten, du kan til og med lage deg en autopilot på denne måten ved å knyte storseilet inn i systemet. Men en elektrisk autopilot gjør tilværelsen mye enklere for en enslig seiler, og med trådløs fjernstyring så kan du til og med styre båten mens du sitter fremme foran masten og nyter tilværelsen på en stille dag, og la motorstøyen være igjen bak i cockpiten.

Et seilkurs anbefales på det varmeste. Selvfølgelig kan du klare deg uten, mange har gjort det, men du lærer utrolig mye på disse dagene og får det mye enklere den dagen du skal legge ut med egen båt for første gang.

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Hvis du ikke er videre motorkyndig så kan en påhenger være et godt valg, ihvertfall hvis alternativet er en eldre innenbordsmotor. Påhengerens store fordeler er lav pris og enkelhet. Hvis den trenger service så bare hekter du den av og tar den med til et verksted. Innenbordsmotorer har en mye mer kompleks installasjon, og hvis noe går i stykker så må du enten få en mekaniker om bord, eller bakse med å få en tung og uhåndterlig motor heist ut av båten hvis du ikke klarer å fikse det selv. Dessuten medfører i hvert fall litt eldre motorer en del lukt fra olje og diesel, som man slipper med en påhenger. Påhengerens kanskje største ulempe på en seilbåt, bortsett fra et høyere forbruk, er at den i stor sjøgang gjerne vipper propellen opp av sjøen slik at du mister framdriften. Hvis du har tenkt å seile i mer værharde strøk så vil innenbordsmotor være et bedre alternativ siden propellen kommer langt ned i sjøen hvor den får gjort nytte for seg hele tiden, uansett hvor dårlig været er. Jeg ville styrt langt unna en innenbords bensinmotor pga. eksplosjonsfaren. En diesellekkasje gir deg bare litt vond lukt i båten, en bensinlekkasje kan smelle høyt og brutalt!

Enig i det som sies her, men vil føye til et par punkter. Trådstarter vil gjerne ha turbåt/hytte på sjøen etter som jeg forsto. Da vil nok strøm og varmt vann være vesentlige poeng. Med en påhenger kan du ikke varme vannet i vvtanken underveis og du kan heller ikke få noen lading av batterier å snakke om. Dette begrenser komforten ombord..

Jeg prøver meg på en liten oppsummering:

1. 27-33 fot (hvis målet er turseiling, start med en såpass båtstørrelse)

2. Ikke høyere mast enn at seilingshøyden er mindre enn forsvarets krav til bruer i kystfarvann (16m)

3. Innenbords, diesel (mulighet for lading av batteri og uttak av varme til oppvarming av cabin eller varmvannstank)

4. Varmeapparat med friskluftsfunksjon (tørr og varm cabin og mulighet for tørking av klær øker den gode turfølelsen)

5. Autopilot (kjekt å ha ved aleneseiling... og ellers også forresten)

6. Kokemuligheter (ingenting slår et varmt og godt måltid samt litt kaffe etter en utfordrende tur på bøljan blå)

7. Toalett (kommentar unødvendig)

8. Ingen seil på rull (at noe av rulleautomatikken henger seg opp i styggvær er et helvete!)

God tur!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Støtter tranen2 helt til siste punkt, har hatt gammelgamle båter med ditto rulle system, uten å oppleve nevneverdige problemer.. Men for all del, en Maxi 84 med selvslående fokk, stordeil med gjennomgående spiler og og lazyjack/lazybag gir enkel og grei seilhåndtering det og. Hovedpoenget er jo tross alt å velge seilbåt... :lol::lol:

Høhh,kan IKKE dy meg (som vanlig): :seeya:

Med alle forbeholden som presenteres her, ER du sikker på at det er seilbåt du vil ha??Det finnes faktisk båter UTEN tørkestativ også :lol:

Med alle de fasilitetene Tranan2 nevner, samt at du slipper flokete snorer i hytt og pine.

Ikke farer de bortover sjøen på skrå, og kan holde strak kurs, uavhengig av vindretning.

De benevnes MOTORBÅT :wink:

(MÅTTE bare!) :cool:

Jadda, jeg VET at de krever litt "suppe" for å kunne bevege seg :cryin:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg prøver meg på en liten oppsummering:

1. 27-33 fot (hvis målet er turseiling, start med en såpass båtstørrelse)

2. Ikke høyere mast enn at seilingshøyden er mindre enn forsvarets krav til bruer i kystfarvann (16m)

3. Innenbords, diesel (mulighet for lading av batteri og uttak av varme til oppvarming av cabin eller varmvannstank)

4. Varmeapparat med friskluftsfunksjon (tørr og varm cabin og mulighet for tørking av klær øker den gode turfølelsen)

5. Autopilot (kjekt å ha ved aleneseiling... og ellers også forresten)

6. Kokemuligheter (ingenting slår et varmt og godt måltid samt litt kaffe etter en utfordrende tur på bøljan blå)

7. Toalett (kommentar unødvendig)

8. Ingen seil på rull (at noe av rulleautomatikken henger seg opp i styggvær er et helvete!)

God tur!

Takk, det var jo en grei opplisting. Ser det er mange meninger ute og går her, og det setter jeg pris på, selv om jeg også er en smule forvirret. :crazy: Har ikke sett for meg at jeg skal kjøpe båt før om minst et år og det er visst bra, så får jeg snoket litt rundt. Og tatt det begynnerkurset. Og med litt flaks fått prøvd meg litt som mannskap hos noen lokale seilere. Det ville liksom være litt for kjipt å finne ut at jeg egentlig haaater seiling etter at jeg hadde kjøpt båt.

Ser noen snakker om å begynne å seile med mannskap, men det er ikke noen mulighet. Jeg er alene og har ingen familie eller venner som kan tenkes å stille, så enten må jeg kunne lære meg å seile alene eller så kan jeg bare stryke hele prosjektet. Så enkelt er det faktisk. (Men ser for meg at jeg følger tipsene om "babysteps" - motor ut i litt åpent farvann på en dag med lite vind og så begynne å prøve seg fram. Jeg pleier være bra til å finne ut av ting etter prøv og feil metoden når jeg bare får litt tid på meg, men skal jo helst ikke ødelegge verken andre eller meg selv mens jeg prøver så jeg tror nok ikke jeg ville tatt første treningsdag alene i stiv kuling for å si det slik.

Høhh,kan IKKE dy meg (som vanlig): :seeya:

Med alle forbeholden som presenteres her, ER du sikker på at det er seilbåt du vil ha??Det finnes faktisk båter UTEN tørkestativ også :lol:

Med alle de fasilitetene Tranan2 nevner, samt at du slipper flokete snorer i hytt og pine.

Ikke farer de bortover sjøen på skrå, og kan holde strak kurs, uavhengig av vindretning.

De benevnes MOTORBÅT :wink:

(MÅTTE bare!) :cool:

Jadda, jeg VET at de krever litt "suppe" for å kunne bevege seg :cryin:

Jeg hadde vel ikke så mange forbehold opprinnelig? Jeg spurte i utgangspunktet hvor stor (eller liten) seilbåt jeg kunne tenkes å være i stand til å manøvrere alene. Men du har rett i en ting, motorbåt er en opsjon hvis jeg etter å ha prøvd på kurs og evt. på den lokale onsdagsregattaen finner ut at seil ikke er noe for meg. Men motorbåt er plan B inntil seilbåt av en eller annen grunn viser seg uaktuelt. D'ække uten grunn man gjør undersøkelser i marken (sjøen?) på denne måten før man melder seg på kurs og/eller kjøper båt.

...........

Grensen går ved campingvogn. Det er helt uaktuelt. *her skulle jeg gjerne satt inn en smiley som rekker tunge, men finner ingen så jeg får heller la det være*

Redigert av Uvan(n)t (see edit history)
Ser noen snakker om å begynne å seile med mannskap, men det er ikke noen mulighet. Jeg er alene og har ingen familie eller venner som kan tenkes å stille, så enten må jeg kunne lære meg å seile alene eller så kan jeg bare stryke hele prosjektet. Så enkelt er det faktisk.

hej på deg 'Uvan(n)t'

då ska du definitivt ikke begynne med en stor båt.....

jag skulle sett efter noe med ståhöjd,toa, o inombordare...gärna litt underriggad...

Vega,Maxi 77,84 eller noe i den stilen!

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...