MetZ Startet 17.Mai.2008 Del på Facebook Startet 17.Mai.2008 (redigert) Heisann, Tenkte jeg skulle prøve ut dette forumet og se om det kan komme no godt ut av det ;) hehe Jeg begynner bli ferdig med å bygge om styrekonsollen i min 18" skibsplast, og holder nå på med å bytte ut alle instrumentene med nye Faria instrumenter hvit/alu kant på Carbon bakgrunn (blir meget pent må jeg si). Har montert turteller og tilt i henhold til de gamle merkingene (stusset litt på at begge får S fra samme ledning? kan det stemme ?). Så kommer jeg til tankmåleren, tror dette er originale instr. fra fabrikk (skibsplast 18" 1986 tror jeg det var. 550HT eller no sånt). Den originale har 3 tilkoblinger bak, merket U, - og + Nye fra Faria har 3 tilkoblinger bak, merket I, S og GND Har lest de bruksanvisningene som kommer med med alle advarsler om at man burde koble rett for å ikke ødelegge instrumentet/giveren, og uten batteri tilkoblet, så tenkte jeg kunne spørre noen om de hadde peiling på dette før jeg tester og i værstefall ødelegger instr/giver. Så mitt neste spørsmål er, skal ledningene flyttes slik: Fra gamle U til nye S Fra gamle - til nye GND fra gamle + til nye I Eller er jeg helt på jordet ? Ellers, så tror jeg at jeg har bra kontroll på resten ;) Takk for alle svar!! -Tom- Redigert 17.Mai.2008 av MetZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Hei og velkommen til Båtplassen.... Jada, koblingen din er riktig. Men: Du skal ha stor flaks hvis giverene stemmer overens med instrumentene. Feks at tank-giveren opererer med samme motstand og skala som det gamle instrumentet. Det samme gjelder alle tempratur og trykkmålere - alle målere som har givere. Det vil ikke skje noe galt, men verdiene vil neppe stemme overens. Målere for Volt, Ampere og turtall vil ikke påvirkes. Tiltmålerene skal nok ikke kobles til "S" som går til turteller, men til trim-giveren. "S" = Sense (føler/giver) "I" = Ignition (+ 12 Volt) "GND" = Ground (- 12 Volt) Mvh Ketil Som har gjort det samme. Nye instrumenter fikk jeg kjøpt til halv pris, men ikke givere. Endte opp med å betale langt mere for givere enn instrumenter.. Sitér dette innlegget Link to post
MetZ Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Hei, og takk for ditt svar.. Det jeg har, er turtall, tilt/trim og drivstofftank. Trenger jeg nye givere til alle ? Hvor finner jeg f.eks giveren m/tilkoblingspunkter til Tilt/powertrim, samt giver m/tilkoblinger for turtall (er helt grønn på dette). Tanken har jeg kontroll på ;) mvh! -Tom- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.