Jump to content

Hjelp til moring

IAIA

Recommended Posts

Min Rana GH14 skal sjøsettes nå, og vi trenger ny moring. Er litt usikker på hva båten veier, og hvilken moring jeg bør velge. Kan noen gi noen anbefalinger??? Den skal ligge i bunnefjorden på Nesodden. Har tittet litt på nettet, og funnet o-ringen, som virker grei, men hvilken vekt skal eventuelt jeg velge? Og hva er best, tau eller kjetting???

http://www.brygge.com/index.php?vgrid=304

http://www.brygge.com/dokumenter/mooringen...653e75e7cf0bf56

Vet ikke om jeg kan gi deg noen anbefaling, da jeg ikke vet noe om bunnforhold, dybde eller hvor værhardt det er hos deg.

Kan fortelle hvordan jeg har løst moring hos meg.

Kjøpte 2 stk 2-meters rustfrie kjettinger hos Biltema.

Delte den ene lengden i 3 deler.

Støpte kjettingene godt fast i hver sin 10-liter bøtte fulle av sement. (Brukte gamle malespann)

Sjaklet de 3 sementbøttene sammen i rad på den andre 2-meters kjettingen.

Brukte "moringstau" (i plast-strømpe) opp til bøya.

Det er ca 10 meter dypt der vi har bøya, og tidvis ganske værhardt.

Vi har en 12 fot Pioner Maxi i denne bøya, så jeg tror at vekten er omtrent den samme.

På tross av beskjeden moringsvekt så fungerer denne løsningen godt hos oss.

Buster X med Yamaha 70

Hei

Moring kan du lage selv, eller kjøpe ferdig.

Jeg vil anbefale deg at du tar et søk på forumet etter moring, så vil du raskt se at dette er diskutert før. Blant annet her og her.

Lykke til :smiley:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Hei

Med såpass lett båt er det ikke store moringen som skal til, og du kan som andre skriver over lage dette selv ved å støpe evt kjøpe noe tungt på skraphandlen, 40-50 kg bør holde i massevis. Moringen bør ha kjetting de nederste meterene og deretter tau.

Har dykket en del nærmere Nesoddtangen, og bunnen her er "ørkestepper" som mye annet i Indre Oslofjord. Morigen vi etter all sannsynlighet synke litt ned i grunnforholdene :diving:

Edited by sb (see edit history)

Ser at det er flere som bruker kjetting nederst mot moringen og det går vel bra mange plasser. Min erfaring fra feriestedet mitt på Sunnmøre er imidlertid at det er bedre med tau hele veien (bruker tykt tau som går i strømpe nederst mot moringen) da det alltid har vært kjettingen som har vært svakeste ledd og rustet av før tauet på langt nær har vært modent for utskifting. Selv med ganske grov kjetting har dette skjedd meg 4 ganger før jeg gikk over til tau hele veien. Nå brukte imidlertid jeg aldri "rustfrie" kjettinger.

Ser at det er flere som bruker kjetting nederst mot moringen og det går vel bra mange plasser. Min erfaring fra feriestedet mitt på Sunnmøre er imidlertid at det er bedre med tau hele veien (bruker tykt tau som går i strømpe nederst mot moringen) da det alltid har vært kjettingen som har vært svakeste ledd og rustet av før tauet på langt nær har vært modent for utskifting.

Enig, og for å kompensere for kjettingens fjærende egenskaper, henger du en "daumann" med passelig vekt et stykke oppe i tauet. Det vil dempe rykk i fortøyningen ved vind og bølger.

Edited by Kaimor (see edit history)