btor Startet 18.Mai.2008 Del på Facebook Startet 18.Mai.2008 Hei, Jeg har en Bukh DV36 m/original aksel/hylse i en Skilsø 23 snekke. Motoren står på originale gummifester men akselen er festet til gearkassen med en fast kobling (to halvdeler presset sammen over akslingsstussene med 4 kraftige bolter). Mange sier at kombinasjonen gummifester / fast akselkobling ikke er en god kombinasjon mht støy / vibrasjoner - og jeg synes jeg har plenty av begge deler når motoren kommer over 60% av fullt tutall. Bør jeg prøve med en fleksibel kobling mellom gear og propellaksel? I tilfelle hvilke typer anbefales for denne motortypen? Finnes det bruktmarked for slike..? Takk for kommentarer ;-) Tor Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Centaflex er tingen. Du ser den på www.maritim.no Åssen type ekksakt du må ha vet jeg ikke, men jeg har ikke villet kjøpt brukt. er jo ting som slites med årene dette da. Er jo tross alt gummi. Men du kan spare opp til 6 decibel sies det, og det er ganske mye. Og de fleste vibrasjonene fra aksel forsvinner også. Men kombiner det med nye motorlabber så blir det bra. Og kanskje ny støy-isolering:). Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Hmm, interessant. Men da må jeg vel sette in et trustlager også slik at skyvekraften fra propellen ikke skyver koblingen direkte mot motoren? Kanskje det er skyvekraften fra propellen som skyver motoren litt fremover slik at det blir metall mot metall på motorfestene når motorkraften øker? Hvis jeg må til med trustlager hvor stor skyvekraft vil det bli fra en 36HK motor og er det i det hele tatt vanlig / kurant med trustlager på en slik snekke? Takk igjen for innspill og kommentarer Tor Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 trenger ikke thrustelager ved slik en kobling tror jeg.. vile vurdert å monter slik ja , og evt bytte ut gamle myke motorfester i samme slengen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hans_K Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Det er IKKE nødvendig med thrustlager på Centaflex som passer til din båt/motor. Jeg fikk satt inn en Centaflex på min Skarpnes i forbindelse med motoroverhaling for et par år siden, og anbefaler deg helt klart å få montert dette ASAP! Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Og det er vel type Grade 60 motorlabber du må has vel? Dem er litt harde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.