Jump to content

Fast - fleksibel akselkobling...

btor

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Bukh DV36 m/original aksel/hylse i en Skilsø 23 snekke.

Motoren står på originale gummifester men akselen er festet til gearkassen med en fast kobling (to halvdeler presset sammen over akslingsstussene med 4 kraftige bolter).

Mange sier at kombinasjonen gummifester / fast akselkobling ikke er en god kombinasjon mht støy / vibrasjoner - og jeg synes jeg har plenty av begge deler når motoren kommer over 60% av fullt tutall.

Bør jeg prøve med en fleksibel kobling mellom gear og propellaksel? I tilfelle hvilke typer anbefales for denne motortypen? Finnes det bruktmarked for slike..?

Takk for kommentarer ;-)

Tor

Centaflex er tingen. Du ser den på www.maritim.no Åssen type ekksakt du må ha vet jeg ikke, men jeg har ikke villet kjøpt brukt. er jo ting som slites med årene dette da. Er jo tross alt gummi. Men du kan spare opp til 6 decibel sies det, og det er ganske mye. Og de fleste vibrasjonene fra aksel forsvinner også. Men kombiner det med nye motorlabber så blir det bra. Og kanskje ny støy-isolering:).

Hmm, interessant.

Men da må jeg vel sette in et trustlager også slik at skyvekraften fra propellen ikke skyver koblingen direkte mot motoren?

Kanskje det er skyvekraften fra propellen som skyver motoren litt fremover slik at det blir metall mot metall på motorfestene når motorkraften øker?

Hvis jeg må til med trustlager hvor stor skyvekraft vil det bli fra en 36HK motor og er det i det hele tatt vanlig / kurant med trustlager på en slik snekke?

Takk igjen for innspill og kommentarer

Tor

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...