Jump to content

Ankervinsj på bowrider/daycruser eller lignende

Nils1

Recommended Posts

Har en Askeladden 535 Bowrider som jeg vurderer å montere ankervinsj på.

Tenker å montere i helt akter på BB side - bak batterirommet - for de som evt. er kjent med båten.

Noen som har erfaring med dette på lignende båter ?

Evt. størrelse - merke - montering - bruk og funksjonalitet i ettertid ?

Ja den ser ut til å være rett størrelse - og ganske kompakt.

Anerkjent produsent også.

Takker Bitteliten for tipset. :seeya:

Så var det å finne egnet plass - og montering for vidunderet

For ikke å gjøre som en bekjent som først bygget nøst på hytten - ferdig - så målte han bredden på døråpningen -- og dro på båtmesse -- :crazy:

Plass blir nok en utfordring. Kan være du må ofre et rom akter. Tenk på vinkel på tau og hvor du vil ha tauet. Tenk også på hva slags anker og rulle du ska ha. Blyplett er vel det enkleste å plasse - men det dårligste å bruke som anker. Engbo anker har jeg god erfaring med når vi ligger med baugen mot land

Har et stuerom helt akter - "ute" - på ca 35x35 og ca 20 dypt. det har en luke - og drenering.

Kankje jeg kan nyttegjøre dette på et vis Bruker det i dag til en liten paraply dregg med en kjettingstump og tau.

Tenkte å bytte til engbo eller brucekopi.

Iflg hva jeg har klart å lese meg til trengs visst ikke mer enn et 5 -8 kg anker av den typen.

Er jo slik du sier Bitteliten det er tenkt brukt - på tur med baugen mot land.

Om Engbo har manualer du kan laste ned så les dem. Det skal være en viss fallhøyde og vinkel på tauet. Tror kanskje du må ha mer dybde enn det du beskriver.

Jeg hadde en Nidelv 690 med vinsj, og der hadde jeg problemer med at tayet bygde seg oppunder vinsjen - og da sluret tauet.

Ok - skal ta en tlf til Engbo og Askeladden i morgen.

Er neppe førstemann som grubler på dette.

Ser på Engbo at fallhøyden skal være minimum 30 cm fra utgang fra " vinsjen"

Takker for engasjement og gode råd Bitteliten.

Whistler - takk for tips.

Edited by Nils1 (see edit history)

Dersom du kan montere slik at gjennomføring får nok avstand til trommel så _kan_ en trommelvinsj fra http://www.winchmatic.se/ være et alternativ som gir minimalt med vektøkning i en liten båt. Det finnes et par andre produsenter (svenske) også, men husker ikke navn på de i farten. NB: Har ikke erfaring med slik vinsj selv.

Hva med et elektrisk vinsjhåndtak;hvis du monterer en vinsj foran og en bak og bruker blytau så kan du flytte vinsjhåndtaket mellom akterende og bau etter som. Monter et 12V uttak i cockpit.Vinsjhåndtaket har en ledning på 4 meter så vips har du el ankervinsj både foran og bak. Du vil spare mye montering og el. opplegg med en sånn løsning. 12V uttaket i cockpit kan du bruke til mye annet også som f.eks søkelys,kjøleboks etc.

Elektriske vinsjhåndtak finnes også med 8 m ledning.

Var tenkt å innstallre ett batteri til.

ikke noe prob med lading tror jeg.

Husker ikke hvor mye dynamo leverer her og nå - men spurte leverandør da båten ble kjøpt om det kunne monteres ekstra batt - og det var ikke noe prob. Har funnet en del god info på Engbo sine sider om den Mini vinsjen :smiley: ser veldig ok ut.

Er nok rett produkt - så sant jeg finner plass :smiley:

Elektrisk vinsjehåndtak ? Hvor finner jeg info om det ? Aner ikke hva det er jeg :confused:

Edited by Nils1 (see edit history)

Elektriske vinsjhåndtak brukes for det meste på seilbåter med tunge seil,men passer også utmerket til motorbåter som el.ankervinsj.På seilbåter setter du vinsjhåndtaket i hullet hvor du normalt setter inn det manuelle håndtaket,trykker på knappen og du har seilet oppe på kort tid. På en motorbåt monterer du ganske enkelt en tauvinsj foran eller bak eller begge steder.Når du ikke bruker vinsjhåndtaket drar du rett og slett ut kontakten og stuer den bort.Den drar med 85 Nm og trekker 15A ved 12V. Fordelen er at du kan kjøpe et par brukte seilbåtvinsjer og plassere en i baugen og en bak. Vinsjhåndtaket har to brytere: 1 for lav hastighet en vei en en for høy hastighet andre veien - dette er for 2 speed vinsjer, Fordelen ved dette er at det eneste du trenger av elektriske installasjoner er et kraftig 12V støpsel/kontakt plassert et sentralt sted. Denne kan du plassere i nærheten av et batteri, så trenger du ikke mer enn 6 kvadrat ledning og en sikring. Vinsjhåndtaket veier under 4 kilo.Sjekk http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=171694&cat=4914

Jeg monterte en engbo-vinsj av den minste typen i en Askeladden excel. Huske ikke hvor stor den var, tror det var 525. Det var trangt, men gikk fint. Bortsett fra at jeg kun har dårlig erfaring med samtlige vinsjer fra Engbo, også denne, så er det ikke noe problem å montere i en invader. Jeg ville imidlertid brukt vinsj av et annet merke.

• 1 month later...

Har desverre ikke fått gjort noe med det - blei sjuk i slutten av mai - :headbang: men kommer seg nå. :fishing:

Blir nok ikke før litt seinere i høst jeg tar den jobben med ankervinsjen.