Jump to content

Hvordan er det å slepe en Optimistjolle ?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har lyst på en liten pinnebåt til sommeren, til slep bak en Nidelv 24 (6,5 knop på max marsj).

Kan jeg slepe en Optimistjolle, eller vil den oppføre seg "helt på trynet"?

Edit: Rettet skriveleif i tittel.

Edited by psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Dette har jeg sett mange ganger - og det bør fungere helt greit. Største utfordringen er vann gjennom kjølkassen - her lages det et T stykke som festes godt med kjølstrikken - kan gå 20 cm ned i kjølkassa og dekke toppen (blir vel omtrent som en avkappet kjøl)

Slepekroken bør festes lavt slik at du får løftet baugen.

Edited by Bitteliten (see edit history)

Hei!

En gang i året har Stavanger Seilforening leir for alle jolleseilerne og da slepes alle optimistene langt inn i Ryfylket.

Vi sleper ofte 10 båter på rad etter en planende båt. Optimistene planer fort og er veldig greie og slepe hvis du gjør det riktig.

1. Du må ta av ror og kjøl, med kjølen nede har du ingen kontroll, og båten velter lett på hekkbølgen. (Den feilen gjør jeg ofte når jeg sleper optimist med ungene ombord... :lol: )

2. Du må tape igjen kjølkassen både under båten og oppå. Hvis ikke er båten full av vann etter 10 min..

3. Ikke lag et feste for slepetau i skroget. Optimister er ikke laget for det, og tåler det ikke! (Forsterker du blir den for fremtung for de kresne) Knutt slepetauet fast i mastefoten, og la tauen ligge fritt over kanten i baugen. Ikke borr et hull i skoget som tauer skal gå gjennom. Hullet er fort en laaaangt hull. Det er ikke et problem at baugen presses nedover.

(Vi har feilet noen ganger på dette og har noen skadede optimister pga slep, men følger du oppskrifte ovenfor går det helt greit!)

Nidelv 24 for fort nok til at optimisten på slep planer.

Edited by Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

du kan stoppe ned en kort slangstump som tettning i centerbordstrumman.......

sen om ikke optimisten vel henge pent efter.......pröv o heng på roret, en del optimister slepes veldi bra med roret sittandes i .....du får pröve!

S/Y Gunga Din