norflyer Startet 18.Mai.2008 Del på Facebook Startet 18.Mai.2008 Hei alle sammen. Så var båtsesongen i gang igjen. Ny sesong og nye problemer. Har store problemer med å starte VP md 2040. Motoren ble overhalt i vinter da den hadde blitt meget dårlig veldikeholdt av tidligere eier desverre. Så det måtte nye stempelringer osv osv til for å få den til å gå igjen. Den har fått nye glødeplugger som fungerer helt bra. Starteren er helt ny, så den går som bare det. Problemet er å få motoren til å starte. Den må kjøres på starteren i flere omganger for å få noe som helst tenning på den. Når den først starter fungerer den veldig bra. Går fint på tomgang og på marsjfart. Så nå funderer jeg på om det kan være fei timing på insprøytningen av dieselpumpen. Har sett på Volvopenta sine papirer at motoren skal ha en vinkel på ca 18 grader før TDC når den spruter diesel. Og at dette justeres med noen Shimms som en skal sette under pumpa aller noe liknende... Noen som har noen erfaringer med dette? Motoren hadde 140 timer totaltid før den ble overhalt. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Får du maks turtall under gange? I tilfelle tror jeg ikke det er timingen. Ble dysene overhalt eller skiftet? Regner med at det er mye eksos ved oppstart, men fusker motoren rett etter start også for så å gå reint? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
norflyer Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Det ryker ikke nevneverdig ved oppstart. Har Desverre ikke fått koblet opp turteller enda da jeg har klart å miste den lille mutteren som skulle på W pinnen.. Så får kjøpe en av dem i morgen. Men den viker som det er bra turtall på den. Bare den endelig får litt tenning på sylinderene så er det ikke noe problem.. Virker nesten som den ikke får den dieselen som den trenger på riktig tidspunkt. Av og til høres det ut som den vil slåtilbake under start. Kjører nå litt startgass i innsuget for å få den til å starte..Da bruker den vel 40 sekunder for å få litt liv i seg.. Når jeg hører at det kommer så må jeg kjøre starteren noen sekunder så den ikke skal stoppe. Min dieselbil oppfører seg anderledes.. Den tenner jo med en gang.. Kan det hende at det kommer noe luft inn i systemet en plass?? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Ville vært forsiktig med startgassen. Den hard mot råder og toppakning. Dessuten blir motoren hekta på den. Ville tro at eventuell luft ville forsvinne etter stund når motoren går frivillig, dersom det ikke er lekkasjer i lavtrykkssiden til drivstofftilførselen. Har du mye diesel på tanken, dvs høyt nivå? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
norflyer Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Ja jeg er veldig forsiktig med startgassen. Jeg trodde også eventuell luft ville forsvinne. Hve mener du da med lekasje på lavtrykksiden av tilførselen? Dvs før pumpen? Slik at det kan hende at dielselen renner tilbake i tanken og dannet ett vakuum? Har vel 40 liter på tanken som har vært ute for å sjekke at det ikke var noe dyr osv osv i den .. Så tilførsel av diesel er det.. Den får jo nok diesel slik at den går trygt bare den starter... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Et dumt spørmål kanskje med hva med glødingen? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Ja, jeg tenkte på tilførselen fra tanken til dieselpumpa (høyttrykkspumpa). Hadde det vært lekkasje her slik at motoren suger falsk luft, ville den nok ikke ha gått reint om den vill ha gått i det hele tatt. Tror jeg ville fått i stand omdreiningstelleren for å sjekke turtall og fart, før en du gjør noe mer drastisk med pumpa. Har motor gått bare 140 timer? Skal jammen ha vært mishandlet da ettersom overhaling er nødvendig etter så få gangtimer. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
norflyer Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Hehe litt dumt spørsmål er det nok .... Siden jeg har allerede nevnt at de er i orden..Hehe... var vel det første som ble sjekket... Men takk, Tar jo imot alle gode forslag... Finnes vel ikke dumme spørsmål. Bare dumme svar.... Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Hele båten var desverre misshandlet. Ble liggende på vannet i 3 år uten at noen var ombord.. Så den så ikke ut da den ble kjøpt... Så det er ett renoveringsobjekt som vil ta litt tid og noen kroner... Skulle koble turteller i dag men fant somsagt ikke noe mutter som passet. Båten gjør bra med fart... Men det kan jo hende at det lekker noe et eller annet sted.. Tanken sitter så utrolig vanskelig montert.. Med avtapping 2 meter inne under en stikk køye.. Får vel bare ta med meg en lommelykt ok krabbe inn for å ta en titt.. Må vel kanje ut med tanken for å skru på noe der inne.. Har en tankt til.. Kansje en skulle forsøke å koble in denne.. Problemet er jo at returen går i hovedtanken... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.