pappegoye Startet 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2008 Tenkte å prosjekt tråd om restaureringa\oppussinga av vår 38 fots Risørskøyte. Må bare få sagt at jeg ikke er noen god skribent, men håper at tråden faller i smak. Det hele startet en gang på høsten 2007 da vi, en liten familie\venne-gjeng, ble enige om at det hadde vært morro å kjøpt en gammel halv-vraket skøyte av noe slag, som vi kunne pusse opp. Så vi satt inn en annonse på flere salgsfora på nettet, at vi ønsket å kjøpe et gammelt oppussings objekt, eneste kravet vi hadde var at selve skroget skulle være i god stand, samt at vi ønsket oss at motoren skulle være i relativt god stand. Vi fikk da en hyggelig telefon fra Halden, der var det en mann som skulle selge sin 37 fots Risørskøyte, den trengte en del jobb, men skroget og motoren skulle være i fin stand.... Vi dro til Halden en gang i november, for å kikke på skøyta, og den tilfredstillte våre krav, så da ble det gjort en handel ca en uke etterpå. Skøyta var da allerede under oppussing, delevis, så dieseltanken var demontert og styringen var delevis demontert. Så skøyta ble altså kjøpt uten at vi hadde startet motoren, kun med lovord om at den gikk... Det ble gjort avtale om at skøyta kunne ligge i havna der frem til vi hadde fikset litt på den, samt at det var vær til å kjøre hjem. Det ble flere turer til Halden den vinteren, tingene ble fikset, men grunnet litt dårlig planlegging, hadde vi aldri med oss de tingene som vi trengte, så det ble mange delevis bom-turer, det var også mange andre nede i havna som ville prate, så vi hadde nok å gjøre Men til slutt kom dagen da alt var klart, og skøyta kunne kjøres hjem. Dro med bil og båthenger, med en Skipsplast, til Halden, svingte innom Tolema i Porsgrunn, og kjøpte en 220V pumpe i tilfelle. Reiste til Halden fredag 25. April. Fant da ut at digitalkamera lå igjen hjemme, så det ble innkjøpt 2 stk engangs-kameraer for å få foreviga hjemturen. Teltet rundt skøyta ble demontert, og lagt på dekk Maste emnene ble løftet\dratt ombord for hånd, noe som var litt av en jobb, siden emne til hovedmasta er 15 meter, men det gikk. Morgenen etterpå var vi klare til avgang Vi la fra kai i Halden ca 09.00 26. April. Hadde til og med egen avskjedskommitè, aner ikke hvem det er, men snakket litt med de før avgang, og så sto de å kikket etter oss når vi kjørte utover. Det var deilig å endelig kunne se Halden forsvinne bak oss fra "riktig" side, altså vannveien. Etter en stund kom bruene til syne, noe som tilsa at nå var det ikke lenge igjen til vi var på havet Vi hadde med oss en liten kartplotter, denne var god å ha både for å finne grunner, se retningen vi skulle, samt se hastigheten vi hadde Ute på havet var det en del sjø, så fikk ikke tatt noen bilder der, hadde nok med å holde oss fast, da eneste sitte innretning vi hadde var en oppvaskbenk og en tre-beina krakk.... Så turen foregikk mest i stående stilling. Det var ca 2 meter sjø, den kom heldig vis fra sør-vest(?) så vi hadde den inn på skrå forfra hele veien, noe som passet bra med tanke på at vi hadde en Skipsplast på slep, noe som røkket veldig hver gang vi måtte kjøre mot sjøen. Vi hadde en 12-volts pumpe i gang under hele turen, så alt vann som kom inn ble pumpet utigjen, denne fungerte fint, da vi hadde kommet oss nesten over oslofjorden, gikk min medskyldige ned i motor-rommet for å kikke, han kom lik-blek oppigjen, ropte bare "Vi har gått lekk- Vi har gått lekk", stormet foran på dekket, og startet opp aggregatet, og løp rundt med 220V pumpa, så forsvant han ned i motor-rommet igjen, og var vekk i en 30 minutters tid, jeg måtte bare stå der å styre skute, og kunne ikke forlate roret, så gikk en del tanker igjenom hodet på meg da ja.... Når han endelig kom oppigjen, var han mye roligere, for det som hadde skjedd var at 12volts pumpa hadde sluttet å gå en gang utpå oslofjorden, så alt vannet hadde blitt i skøyta, så når han så ned der, sto det en 1- meter vann-stråle opp fra vannflata, men når han fikk pumpet vannet under motorhøyde sluttet det å sprute, så var bare koplinga på giret som dro med seg vann. Ferden endte den dagen på Hvasser ca klokken 19.00 Vi gikk da inn å spiste på et sted som hette "Den Blå Brygge", Sinsykt god, men litt overpriset mat, men en service utnom det vanlige. Dette var da et finere spise sted, vi kom i arbeidsklær, og luktet gammel trebåt, og diesel. Men vi fikk god behandling der, vi forhørte oss med servitøren om steder å sove for nattet, og fikk svar om at det fantes både et hotell, og en leirskole som leide ut hytter der. Mens vi spiste, hørte vi plutselig at kelneren ringte fra baren til hotellet som ikke hadde noe ledig, og så ringte han til hytteutleieren og der var det ledig, da ropte han meg bort og jeg snakket med eieren, og vi fikk oss en hytte for natten. Da vi kom bort på hytta, ble vi overasket over standaren, stor stue med egen kjøkken avdeling, samt to soverom og bad med dusj. Dette så dyrt ut.... Vi ble internt enige om at vi kansje ikke hadde råd til å sove her, da det fra før slanke reise budsjetett hadde blitt godt fettsugd på resturanten... Så selv om det var uttafor sesongen, var vi redd dette kom til å koste mere en det smakte. Så vi ringte tilbake til eieren for å høre på prisen, samt betalingsmåte. Overaskelsen var derfor stor når ho sa det kostet 350,- for en natt. Men ho tokk ikke kort, og det var ingen minibanker på Hvasser, så ho fåreslo at vi skulle gå ned igjen på Den Blå Brygge for å høre om vi kunne ta ut penger. Dette var ikke noe problem, og til tross for antrekket vårt, bli vi invitert nedigjen til øl på kvlden av servitøren, som også var eier viste det seg. Da hytta var betalt, og vi hadde slappet av en times tid forran kope-kassa, var vi så trøtt at det bare var å legge seg, så det ble desverre ingen øl på resturanten. Vi startet neste morgen ved 8- tiden. Været var ikke det beste, men sjøen hadde roet seg mye, og utpå vannet var det nå gått over til 2 meter dønninger. Så dag to av hjemreisen gikk bedre. Da var det bare å ta ned langs kysten, på utsiden av Rakkebåane, og rett mot Jomfruland, kjørte der inn på innsiden, når vi kom på innsiden av Stråholmen, møtte vi en vegg av tåke, så vi så ikke land noen vei, selv om det er kort til land alle veier, men det var bare en "dott" så når vi kom ut på den andre siden, kjørte vi gjenom Jomfrulandsrenna, og rundt Rapen inn til havna vår. Det er desverre en del bilder som mangler, da fremkallinga av engangs kamera spiste noen bilder.... Hadde to stk kamera, hver på 27 bilder, noe som skulle tilsi at jeg skulle få 54 bilder, jeg fikk ca 30->35..... Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
Sleipner93 Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Blir rimelig misunnelig av og lese denne tråden... Høres ut som en kjempe spennende tur! Bildene var jo konge da, virket jo gammeldags!! Følger med videre på prosjektet, følg opp med bilder ! Sitér dette innlegget Link to post
PelleFant Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Fin skildring, Pappegøye! Fine bilder, også Gratulerer med at dere har fått båten hjem Har tenkt på dere og lurt på hvordan det går med prosjektet. En fin første tur som jeg kjenner meg igjen i. Lykke til videre med prosjektet. Husk at det er ikke så mye jobb som dere tror....... Det er mye, mye verre........ he-he, men det takler dere sikkert. At motoren går gjør at motivasjonen ikke blir noe problem, tror jeg. Mvh Pelle Å ja, du skriver helt flott, så bare gi gass. Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Det var uvant og se gjestebrygga på Hvasser så tom De få gangene i året (rundt 3.) jeg er på Den blå brygge så blir det "luksus" burgeren deres og en cola =) Lykke til med båtprosjektet =) Sitér dette innlegget Link to post
pappegoye Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Takker for hyggelige kommentarer:) M/B Dreggen: Det med motoren og motivasjonen fikk en brå vending... Men motivasjonen er der, så kommer mere snart, er litt igjen på lager som kommer i nærmeste fremtid. Før prosjektet går over i "nåtid", men har fått den på land, så gjenstår litt førtid... Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
PelleFant Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Pappegøye! Synd hvis det er slik å forstå at motoren har konket, men tross alt bedre at den gjør det NÅ enn når båten funkler og skinner med forventningsfulle mennesker på alle kanter. (Og her vet ALLE at det fins to typer forventninger..... avhengig om du er MED eller ..... - - kritisk iakttagende....; mange med situasjoner/prosjekter bak seg vil forstå hva jeg mener....) Se lyst på det, Pappegøye. Så vidt jeg forstår er dere flere om prosjektet, og dere kan støtte hverandre. Uten forkleinelse for forsamlingen her på Båtplassen, så må jeg medgi at når det buttet i mot; ja da gikk jeg på "Woodenboat forumet" og fikk litt "trøst". De guttene der er underernært på reale, norske prosjekter; så det kan også være et sted å få litt støtte. Ser frem til detaljene, og at vi etter hvert når "nåtid"..... Stå på!! Mvh Pelle Forresten: Du har kanskje sett den før, men i alle tilfeller: her er linken til Seilkutteren "Skarp" Et smykke! Sitér dette innlegget Link to post
pappegoye Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Takker for linken, har ikke sett den før; Og gode råd\tips, Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
pappegoye Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 -----Fortsettelsen---- Når skøyta endelig hadde kommet til kai, eller blitt lagt på bøye, som er det riktige, var vi å kikket til den hver dag, det viste seg at turen hjem hadde tatt på, og skroget lakk nå en del vann. Den hadde ikke helt tålt den lange hjemturen i grov sjø etter nesen 10 år i "dvale", så det ble raskt bestemt at skøyta skulle inn på slipp, da den hersens 12v pumpa igjen streiket, ble det litt for mye vann i skøyta en natt, så nesten hele motoren var under vann, noe som resulterte i at det var mere saltvann en olje igjen inni motoren. Fredag 2. Mai ble skøyta tauet til slipp på Kiil Sandtangen, et lokalt båtopplag Der ble den lagt i dokk, og koblet til 220v landstrøm, så den kunne ligge over helgen, og bli tatt opp på mandags morgen Når skøyta var fortøyd, og 220v pumpa lagt på riktig posisjon, samt at flotøren var garantert "fri gang", dro vi hjem. Var så innom en tur på Lørdag for å skjekke at alt sto bra til, da var skøyta tom for vann, og alt var fint....... Så var det komfirmasjon på Søndag, med go mat, og mange gode kaker++, men så kom sjokket, ved 3 tiden, tikket det inn en sms på min medskyldiges mobil: "Skøyta har synke i dokka" Hadde lyst til å svare: "Ha-ha, 1. april er en måned siden" men desverre virket meldingen for seriøs Da ble det jaggu fart i selskapet, var bare å takke hyggelig for seg, hive seg i bilen, innom hjemme for å bytte ut pendressen, med arbeidsdressen, og så bar det rett på opplaget, der møtte vi et sørgelig syn Men heldig vis skjedde det her, og ikke på bøyen vi lå tidligere, for her i dokka var det ca 2.4meter dypt, mens på bøya er det 20->25 meter Men med hjelp av en løftestropp og en liten truck startet arbeidet med å heve skøyta igjen, i tokk det litt etter litt, så heiste den opp en 20 cm og pumpet ut vannet til stroppen var slakk, for så å heise 20 nye, osv... Dette gikk utrolig seint med en 220v pumpe som tar ca 9000 liter i timen, sa da hentet vi tyngre skyts og da ble vannføringen en annen... Når skøyta hadde kommet passe opp av vannet, var det på tide å løfte med skikkelig redskap Så kom det spennende løftet, og lurer på om skøyta knekker tankene når skøyta var løftet opp av dokka, var det bare å kjøre den av sted for å plasere den på egnet sted. Så ble den satt på bakken rett ved dokka, i vente på at plassen den skulle stå ble ryddet Skøyta ble så spylt rein, og så reiste vi hjem den dagen, rimlig slitene.... på mandag var plassen ryddet og vi fikk bygd en krybbe til skøyta vi begynte da å pille litt på den, og det viste seg å være ca en årsproduksjon av sika under vannlinja, og under sikaen var det en del mistenklige hull som fort kunne være grunnen til en del av lekasjen samt litt råte akter ved proppelen, jeg ikke har orket å tatt bilde av Vi har i samråd med andre skøyte-eiere, samt gode bårfolk, bestemt oss for å legge glassfibèr fra vannlinja og ned, dette for å være på den sikkre siden, samt at vi skal kunne sove godt om natta, selv om vi har invistert mye penger i skøyta, mulig det er som å banne litt i kirken, men sånn blir det..... Vi har fått tak i en dreven båtstøper som skal hjelpe oss med støpingen, siden ingen av oss noen gang har gjort dette. etter to drukninger og litt for lang tid uten å få ut saltvannet igjen, ble det bestemt at motoren, som ikke var i den beste standarden fra før av, skulle kastes, så den ble tatt ut etter den enkle og velprøvde metoden, kalt "Røsk&Riv" Dette er stort sett så langt som prosjektet er kommet nå, neste på lista er å tømme dekekt for ting og tang, som master, finerplater o.l., for så å bygge opp teltet igjen med utstikk, slik at skroget kan tørke opp før vi skal støpe. Oppdatering kommer når dette er gjenomført Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
p-kaill Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Hei, og lykke til med prosjektet. Godt å se at dere satser på å bevare kystkultur og har en båt med sjel - mye arbeid er det nok men tenk på den dagen da skuta er sjøklar ,da må dere si fra og kursen blir satt til Nord-Norge.. Følger spent på fortsettelsen. Sitér dette innlegget Link to post
PelleFant Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Hei! Dramatisk utvikling her. Bortsett fra brann, så er vel det at båten synker i fortøyningen det verste som kan skje.... Beklager å si det; men dere har vært "heldig" siden båten "synker" der den gjør, og at dette er tidlig i prosessen.... Flott at dere bretter armene opp og går på videre. Nå blir det nesten med "blanke ark og fargestifter...." Når dere nå tar beslutningen om å støpe glassfiber på skroget, så tar dere et endelig farvel med den tradisjonelle byggemetoden. (dette har jeg kanskje nevnt i "dekk-tråden" din) Enkelte purister vil vemmes; selv tok jeg den samme bestemmelsen med M/B Dreggen for åtte år siden. Jeg har relativt sett brukt store mengder epoxy, duk og tape på innsiden av skroget i M/B Dreggen (dekksbjelker, kraveller, spanter, bjelkeveier). Jeg har selv syslet med tanken på å legge glassfiberduk i epoxy på utsiden av skroget fra vannlinje og ned, men har foreløpig begrenset dette til et noen få partier på skroget hvor jeg har limt glassfibertape på skroget med epoxy. Dette er mitt lille "laboratorium", og foreløpig ser det flott ut. Jeg tenker slik at i 20 år var det INGEN som klarte å få kontroll med råte, lekkasjer og diverse med båten min. Båten var i realiteten et flytende vrak da jeg tok over våren 2000, men med OK motor. For meg som var "helt grønn" var det et enkelt valg. Skal dette gå bra, så må dette skje under mine "egne begrensninger". Jeg har da aldri vært redd for å spørre folk til råds, men har som regel tatt den siste avgjørelsen selv (Noen ganger har det blitt feil, det må dessverre innrømmes.. ) Men, jeg vil da også i all beskjedenhet si at båten i dag er 99,9% råtefri og sterkere i skroget enn noen gang. Kan den allikevel synke i fortøyningen ? Ja, dersom en gjennomføring skulle ryke... Det er vel en stund til dere bestemmer dere for HVORDAN støpingen skal foregå. Etter det jeg har lest, så er det KUN epoxy som duger. Den er diffusjonstett og således slipper ikke vannet igjennom. Polyester VIL slippe vannet igjennom, treverket på innsiden blir vått, og glassfiberen vil til slutt skille lag med treverket. Følgende metode (George Buehler, blant annet) er å skru fast (strimler med) 4mm, eventuelt 6mm finér satt i epoxy på skroget. Deretter pusses dette, og et lag med "twill-duk" (eller 2) støpes på dette og gir en sterk, vanntett overflate som kan tåle litt mekanisk slitasje uten å bli ødelagt. Hvilken metode dere ender opp med, det blir selvfølgelig en avveining av pris, levetid, tilgjengelighet osv. Benytt allikevel tiden vel frem til bestemmelsen slik at dere kan ta en avgjørelse på et "faglig" grunnlag. Det finnes en del info om dette i "cyberspace". Det er flere (nesten)-"vrak" som går nedenom enn de som atter blir restaurert tilbake til fordums prakt. Siden DERE har tatt på dere oppgaven med å få båten "tilbake til livet", så gjør det på deres måte. Jeg bare nevner dette, fordi jeg har vært borti de fleste "kai-dyrene" som tråler kaier og båtplasser på jakt etter noe å kritisere og rakke ned på..... Gjør det på deres måte, men for all del rådfør dere med folk som har vært innom lignende oppgaver/prosjekter selv, og sett dere inn i alternativene slik at avgjørelsen blir best for dere. Det fine er at jo mer dere jobber, dess mere kunnskap får dere, og (trebåt)selvfølelsen stiger slik at dere etter hvert "skjønner" mer og mer. Venter på fortsettelsen..... Fortsatt lykke til! Mvh Pelle Sitér dette innlegget Link to post
pappegoye Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 p-kaill: Takk for det:) M\B Dreggen: Takk for enda et veldig flott og informativt innlegg. Alt arbeidet på skøyta skal gjøres på vår måte, men alt av kritiske faser skal selvfølgelig drøftes med folk som kan dette godt. Ang støpinga, så er jeg så heldig å kjenne en mann som er veldig god på det å støpe, han har jobbet for flere store, bla Hydrolift. Var medeier og teknisk sjefi Gozzi, og driver nå sitt eget båtstøperi, så stoler på at han kan guide oss til de riktige besluttninger. Har møtt noen "kai-dyr" allerede, som mente at det var ingen ting på skøyta som ikke kunne fikses med bensin og en fyrstikk Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
Nils1 Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Lykke til papegøye. Skal følge med dere på tråden M/B Dreggen - er det lov å komme med et litt OT spørsmål ? Er "Dreggen" du eier den samme "Dreggen" som i sin tid gikk på Bergen havn i offentlig tjeneste ? Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Er det sånn at det blir billigere å benytte Glassfiverduk/Epoksy enn å bytte bordene som har råte? Syns det er litt synd at ei så flott skute skal behandles med glassfiber, men det er nå bare min egen mening, og har ikke så mye å si. Har selv en gammel trebåt, dog en hel del mindre, men ønsker å bruke tradisjonelle metoder, nettop med tre. Sitér dette innlegget Link to post
pappegoye Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Espen: Nei, trur nok ganske sikkert at det ville vært billigere å bare byttet bordene som var råtene, men så er det en del bord som begynner å virke dårlig osv, så er redd det ikke ville blitt så lenge til neste tur på land, samt at faren for lekasje jo er mye større. Har store planer for oppbyggning, og innredning av skøyta, og dermed vil vi kunne sove mye tryggere om natta, selv etter å ha lagt inn 100K i skøyta. Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
Espen Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Hmm.. Egentlig har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt når jeg tenker meg om, har jo selv glassfiberarmert kryssfiner på overbygget Og i tillegg er 100 K 8 ganger så mye som jeg har tenkt å legge i båten.. All ære til deg!!! Sitér dette innlegget Link to post
pappegoye Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Så planen er jo at når skøyta ligger på vann, så er ikke glassfiberen synlig, da denne er planlagt avsluttet bak is-huden. Så den vil se 100% orginal ut, og så kan vi da trykt legge mere penger i selve skøyta, samt bruke mere tid på å få den fin..... Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
Sleipner93 Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Hvordan går det med skøyta pappegoye?? Noen framgang?? Sitér dette innlegget Link to post
pappegoye Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Skjedd lite med skøyta igrunn, har hatt litt mye annet og holde på med siste tiden, etter 5 uker med 10 timers dager på jobb, var det endelig ferie tid og skøytepussing, trudde jeg, men da kom infulensaen eller noe greier og sa at jeg burde holde senga en stund..... også vært litt økonomiske problemer, da jeg plutselig ble stående aleine med prosjektet, idet utgifter på ca 30 båtpenger skulle betales, så er litt på etterskudd der gitt, men ting har løsnet litt nå. Har også en tidsfrist, må få plastlagt og kommet oss ut av opplaget innen 1. September, så bør fårhåpentlig vis ha skjedd en del innen den tid..... kommer nok en oppdatering innen kort tid :) Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
p-kaill Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Flott skute ,gratulerer. Den blir flott skal du se etter restaurering,men til september..... det er kort tid,ser ut som det er en god del arbeid. Du vil nok får en "tight" fremdriftsplan,men jeg har sett prosjekt som dette har gått over all forventning men da har det vært dugnad - med pils. Lykke til ,ser fram til å få se bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.