Jump to content

motorlabber, støy forplanter seg i båten

asso

Recommended Posts

Kjøpte nye motorlabber fra maritim i fjorvår.Problemet er alikevel etter nøye oppretting masse støy som forplanter seg i båten å gjør det svært utrivelig.Motoren en perkins på 49 hk skulle etter det jeg fant ut ha 60 shore gummi. Motoren i seg selv støyer ikke,men det er denne resonanslyden som forplanter seg overalt i båten jeg ikke klarer å komme til livs.Har prøvet å forhøre meg rundt men det er ikke noen fasitsvar på dette med motorlabber å stivhet på disse. Lurer på om maritim sine labber er av dårlig kvalitet ? Nei jeg gir snart opp :sad: er det noen som kan hjelpe ???

Du har antagelig gitt svar på problemet selv, at det er en resonans i båten som gjør at lyden forplantere seg så lett fra motorlabbene. Det finnes flere metoder å endre båtens resonans, det spørs hva du har plass til. En enkel metode er et stoff som selges av Maritim. Har du plass kan det være effektivt å lage en tverrforbindelse mellom fundamentene. Prinsippet er at området der motorlabbene er festet kommer i bevegelse.

Jeg monterte Maritim sine labber på 60 shore da jeg skiftet motor for noen uker siden, og opplevde en klar forbedring i forhold til de gamle labbene fra 1978! I følge en forhandler jeg snakket med kunne jeg faktisk ha brukt 45 shore, men jeg tok ikke sjansen på at disse evt skulle bli for myke. Er du sikker på at opprettingen er OK hos deg, og at ikke noe annet tar borti noe sted?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Og du er helt sikker på at ikke akselen tar borti hylserøret ved fettkoppen ? Det kan jo være at den akkurat ligger klar når du kjører motoren på tomgang, og at den tar borti ved belastning.

Svein H

Takker for gode råd. Dette med å avstive de to langsgående bjelkene som motoren hviler på skal jeg teste ut.Så må jeg regne med at maritim sine 60 shore labber passer denne motortypen..... :rolleyes:

Antar at du har fast aksling.

En god bekjent av meg hadde for noen år siden store vibrasjoner i båten. Til og med rekka vibrerte. Han hadde båten til flere spesialister som prøvde mange forskjellige tiltak. Etter et par år ble årsaken funnet: feil justering av motoren (jeg tror feilen hovedsakelig var sideveis). Jeg understreker at båten hadde vært innom flere motorspesialister uten at disse hadde identifisert feiljusteringen. Med bakgrunn i dette anbefaler jeg at du påny sjekker motorinnstillingen med bladsøker.

Ja jeg skal gjøre det.Dette med oppretting av motor er meeeget vanskelige greier. benytter meg av havgapets metode som jeg syns var genial !Nå er det montert en centafleks som etter sigende skal klare avvik opp mot 2 gr. men demonterer denne å setter på den stive før oppretting. :nono: