Jump to content

Eco-Drive


jat

Recommended Posts

Høres forlokkende ut, men det forundrer meg at det er montert på en såpass tung båt som NW355.

 

Tidligere tester av båter med overflatedrev har skildret tilnærmet katastrofalt dårlige manøvreringsegenskaper, både ved krappe svinger i høy fart og inn/ut av havner.

 

Ingenting er vedlikeholdsfritt. Men dette kan sikkert sammenlignes med fast aksel og propell.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror årsaken til at en overflatepropell kjøres med deler propellen i luft er at man VILL ha den til å kavitere.

 

Jeg mener å ha lest at en kaviterende propell (som bare skyver vann med propellens bakside) ikke kan ha en virkningsgrad over 35-40%.  I hastigheter under 35-40 knop har den dermed ingenting for seg.

 

I hastigheter over 35-40 knop er det vanskelig å få en "vanlig" propell til å jobbe uten kavitasjon, og da er det bedre at den kaviterer "helt".  På enkelte installasjoner slipper man inn eksos foran propellen.

Jeg tror grunnen til det er at man da lettere får fullstendig kavitasjon.

 

De samme tingene gjelder for vannjet, som i lave hastigheter gir lav virkningsgrad og først ved høye hastigheter kan konkurrere med propeller fordi vannjet arbeider uten kavitasjon.  (En del installasjoner av vannjet plages også med kavitasjon som fører til korrosjon og støtbelastninger og vibrasjoner)

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Det er faktisk så pålitlig. Ikke mye som kan gå galt. Nærmest vedlikeholdsfritt.  I tillegg er det en forseglet enhet som får nøytral oppdrift. Støymessig er det glimrende. Vanntilgang er glimrende. Rortunnelen er glimrende både fremover og ved bakking.  Eksosløsningen er glimrende.

 

Trykklageret har man nå allerede. Et enkelt CV-ledd og man har i praksis en aquadrive-løsning i samme slengen og kan plassere motoren høyt, lavt, vinklet, nærme, lengre borte osv. Kan neppe bli bedre enn dette.

 

Noen ulemper:

Prisen er i drøyeste laget.  Spesielt sett i forhold til at man fortsatt trenger et gir.

Dette systemet er fast og kan ikke tiltes til riktig vinkel slik som et drev. Det betyr at man må velge riktig vinkling i utgangspunktet, samtidig som man vet at riktig vinkling er ikke like riktig under alle forhold.  Ikke alltid det passer like bra i kombinasjon med badeplattform.

 

Er du interessert så ring og prat med folkene. De kan sikkert gi både referanser og en demo.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har hatt en del kontakt med de folka pr e-post i forbindelse med flere potensielle båtprosjekt og de virker rimelig proffe. Synes også prisen er vel stiv (jeg har så langt bare fått listepriser da de aktuelle båtprosjektene har starvet av andre grunner) men jeg har inntrykk av at  der kan forhandles en del på pris.

 

Før jeg ville kjøpt er slikt drev ville jeg hatt meg en prøvetur, helst  med en lignende båt som den jeg skulle hatt det i. Enkelheten i konstruksjonen gjør jo at det rett og slett må bli robuste saker og det viser jo garantien også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at manøvrerings egenskaper i lav fart er vesentlig dårligere ved overflate drev :wink:

 

Gjelder dette kanskje ikke ved Eco-drive ? (Ref Lotus sitt innlegg).

 

Har en kompis som vurderer overflate drev generelt. Tenkte å tipse ham om dette, men finner ingen pris.  Hvilket pris leie dreier det seg om?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at manøvrerings egenskaper i lav fart er vesentlig dårligere ved overflate drev :wink:

 

Gjelder dette kanskje ikke ved Eco-drive ? (Ref Lotus sitt innlegg).

 

Har en kompis som vurderer overflate drev generelt. Tenkte å tipse ham om dette, men finner ingen pris.  Hvilket pris leie dreier det seg om?

Hei! Fikk noe reklame om Eco-drive for et par år siden, da mener jeg prisen var ca, 60/70000kr.

festus,.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at manøvrerings egenskaper i lav fart er vesentlig dårligere ved overflate drev

Uten egen erfaring har jeg fått med meg at konvensjonelle overflatedrev har svært begrensede manøvreringsegenskaper men Eco-Drive skal ha tatt hånd om dette vha. det omvendt U-formede roret over propellen. Dette skal gi like gode manøvreringsegenskaper som hekkaggregat.

 

Listeprisen pr. november 2003 er 88.000.- + propell 10-25.000.- + MVA.

 

Har du et konkret prosjekt så nøl ikke med å ta kontant med Motormarine. De virker rimelig proffe og kan de ikke gi fornuftige svar så får de heller ikke selge......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...