jat Startet 5.Desember.2002 Del på Facebook Startet 5.Desember.2002 Er det noen som kjenner til dette drevet? http://www.batmagasinet.no/baatweb/bu.nsf/...e9!OpenDocument Ser ut til å ha tilsvarende "rør-styrings" egenskaper, er det ok å bakke med? Går med tanker om å bytte motor, og et vedlikeholdsfritt drev høres forlokkende ut. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Ketil Svart 5.Desember.2002 Del på Facebook Svart 5.Desember.2002 Høres forlokkende ut, men det forundrer meg at det er montert på en såpass tung båt som NW355. Tidligere tester av båter med overflatedrev har skildret tilnærmet katastrofalt dårlige manøvreringsegenskaper, både ved krappe svinger i høy fart og inn/ut av havner. Ingenting er vedlikeholdsfritt. Men dette kan sikkert sammenlignes med fast aksel og propell. Sitér dette innlegget Link to post
kai Svart 6.Desember.2002 Del på Facebook Svart 6.Desember.2002 Jeg tror årsaken til at en overflatepropell kjøres med deler propellen i luft er at man VILL ha den til å kavitere. Jeg mener å ha lest at en kaviterende propell (som bare skyver vann med propellens bakside) ikke kan ha en virkningsgrad over 35-40%. I hastigheter under 35-40 knop har den dermed ingenting for seg. I hastigheter over 35-40 knop er det vanskelig å få en "vanlig" propell til å jobbe uten kavitasjon, og da er det bedre at den kaviterer "helt". På enkelte installasjoner slipper man inn eksos foran propellen. Jeg tror grunnen til det er at man da lettere får fullstendig kavitasjon. De samme tingene gjelder for vannjet, som i lave hastigheter gir lav virkningsgrad og først ved høye hastigheter kan konkurrere med propeller fordi vannjet arbeider uten kavitasjon. (En del installasjoner av vannjet plages også med kavitasjon som fører til korrosjon og støtbelastninger og vibrasjoner) Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 5.Desember.2003 Del på Facebook Svart 5.Desember.2003 Er det noen som har erfaringer, eller kjenner noen som har montert Eco-drive drevet til Motor-marine. Ser intresant ut, men vet ikke om det er noen som har montert neoen. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.Desember.2003 Del på Facebook Svart 5.Desember.2003 Det finnes 2 tråder i kategoridokumentet om Eco-drive. Sitér dette innlegget Link to post
hasse Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Hei Er det någon som med har erfarenhet Eco-drive. Erstaing for hekkagregat, om det er så på litligt som dem vil ha det i sin reklame http://www.motormarine.no/ i så fall må god erstaning for hekkagregat. Hilsen Hasse Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
Lotus Svart 28.August.2004 Del på Facebook Svart 28.August.2004 Det er faktisk så pålitlig. Ikke mye som kan gå galt. Nærmest vedlikeholdsfritt. I tillegg er det en forseglet enhet som får nøytral oppdrift. Støymessig er det glimrende. Vanntilgang er glimrende. Rortunnelen er glimrende både fremover og ved bakking. Eksosløsningen er glimrende. Trykklageret har man nå allerede. Et enkelt CV-ledd og man har i praksis en aquadrive-løsning i samme slengen og kan plassere motoren høyt, lavt, vinklet, nærme, lengre borte osv. Kan neppe bli bedre enn dette. Noen ulemper: Prisen er i drøyeste laget. Spesielt sett i forhold til at man fortsatt trenger et gir. Dette systemet er fast og kan ikke tiltes til riktig vinkel slik som et drev. Det betyr at man må velge riktig vinkling i utgangspunktet, samtidig som man vet at riktig vinkling er ikke like riktig under alle forhold. Ikke alltid det passer like bra i kombinasjon med badeplattform. Er du interessert så ring og prat med folkene. De kan sikkert gi både referanser og en demo. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.August.2004 Del på Facebook Svart 28.August.2004 Har hatt en del kontakt med de folka pr e-post i forbindelse med flere potensielle båtprosjekt og de virker rimelig proffe. Synes også prisen er vel stiv (jeg har så langt bare fått listepriser da de aktuelle båtprosjektene har starvet av andre grunner) men jeg har inntrykk av at der kan forhandles en del på pris. Før jeg ville kjøpt er slikt drev ville jeg hatt meg en prøvetur, helst med en lignende båt som den jeg skulle hatt det i. Enkelheten i konstruksjonen gjør jo at det rett og slett må bli robuste saker og det viser jo garantien også. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
OT-flyktning Svart 28.August.2004 Del på Facebook Svart 28.August.2004 Du finner tre tråder om eco-drive i emne-oversikten Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Er det ikke slik at manøvrerings egenskaper i lav fart er vesentlig dårligere ved overflate drev Gjelder dette kanskje ikke ved Eco-drive ? (Ref Lotus sitt innlegg). Har en kompis som vurderer overflate drev generelt. Tenkte å tipse ham om dette, men finner ingen pris. Hvilket pris leie dreier det seg om? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjarne R Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Er det ikke slik at manøvrerings egenskaper i lav fart er vesentlig dårligere ved overflate drev Gjelder dette kanskje ikke ved Eco-drive ? (Ref Lotus sitt innlegg). Har en kompis som vurderer overflate drev generelt. Tenkte å tipse ham om dette, men finner ingen pris. Hvilket pris leie dreier det seg om? Hei! Fikk noe reklame om Eco-drive for et par år siden, da mener jeg prisen var ca, 60/70000kr. festus,. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Er det ikke slik at manøvrerings egenskaper i lav fart er vesentlig dårligere ved overflate drevUten egen erfaring har jeg fått med meg at konvensjonelle overflatedrev har svært begrensede manøvreringsegenskaper men Eco-Drive skal ha tatt hånd om dette vha. det omvendt U-formede roret over propellen. Dette skal gi like gode manøvreringsegenskaper som hekkaggregat. Listeprisen pr. november 2003 er 88.000.- + propell 10-25.000.- + MVA. Har du et konkret prosjekt så nøl ikke med å ta kontant med Motormarine. De virker rimelig proffe og kan de ikke gi fornuftige svar så får de heller ikke selge...... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Brutus Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Hvordan er det med vannjet-aggregat. Hamilton-drev e.l. Der trenger man i hvertfall ingen gearkasse i tillegg, i og med at man kan rette jet-strålen i alle retninger 360 gr.+nedover. Men hvordan pris-nivået er i forhold til eco-drive+gear er jeg ikke helt inne på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.