Ulv I Startet 19.Mai.2008 Del på Facebook Startet 19.Mai.2008 Sikkert dumt spørsmål dette her, men hva ville dere ha gjort her i denne situasjonen: Du skal legge til brygga, i sidevind og strøm som går til babord.. Du kjører sakte innover mot brygga og på hver sin side ligger det tauer fra andre båter delvis under vann og endel bøy'er gjør det litt trangt.. Så tar vinden tak i baugen i tillegg til strømmen, og denne glir fortere og fortere mot babord, på vei mot tauer og andre båter. Uten baugpropell, hvordan ville du ha manøvrert for å holde baugen rett inn mot brygga? Når jeg rygger for å trekke meg tilbake for å prøve på nytt, så kommer baugen enda raskere mot babord.. Dere som er så sikre på at baugpropeller bare er for latmansfolk og de som ikke kan manøvrere.. dere har vel gode tips her? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Fusebox Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 For min del sender jeg da straks noen frem i baugen. Om jeg er alene, setter jeg motoren i fri, og går for å leke støtfanger. Jeg spøker ikke. Av og til er det bare ikke helt enkelt. Som jeg ser det, har du ingen andre muligheter. Om jeg skulle gjort det samme fra starten av... : Gjør et forsøkt mot brygga, men sørg for at du har alle retrettmuligheter, for å beregne strøm og vind (avdrift). Gå skrått opp mot vind og strøm så du da holder kursen rett frem. Du har kanskje også lagt et tau klart i baugen som en tilfeldig forbipasserende enkelt kan plukke opp fra baugen og feste i land ? Hvis ikke, må du enten ha passasjer eller være kvikk. Dreggen er vel sluppet (eller bøyetau festet bak) om du skal fortøye på annen måte enn longside. Når baugen er noen ängström fra brygga, så fester du raskt dregg/bøye tauet akter (viktig, eller så driver den av akter), og hopper frem og i land med taustumpen som ligger klar. Det er i alle fall én metode Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Ja, god tanke.. Her er case'en.. Båtplassen min ligger i ei elv, der er det til tider stri strøm nedover.. men, plassen min ligger et sted der strømmen går oppover (bakevja elns). Bak har jeg ei bøye, men ved øyvann ligger den under vann (den skal justeres slik at den kommer i vannflaten, men må være stram slik at ikke båten driver i de som ligger på sidene). Jeg gjorde som du sa her, jeg la meg så skrått jeg kunne, men siden tauet mitt lå på babord side av båten var det ikke noe å holde i her. Dreggen bruker jeg ikke her i myra i elva (ingen feste likevel). Men jeg kunne ikke gå for skrått, for da ville propellen gå i naboens bøye. Men siktet nedenfor bryggen slik at driften gjorde at jeg traff ca midt på brygga når jeg kom inn. Fruen hoppet i land, men strømmen var så sterk at hun klarte nesten ikke å holde den igjen, heldigvis var det et tre hun surret tauet fast i, og da måtte jeg rygge med motoren for å komme tilbake til bøya mi. Ikke så lett, men hadde vært lettere om jeg hadde hatt en baugpropell og kunne brukt motoren til å holde bakdelen mot strømmen, og baugpropellen til å holde mot strømmen foran til jeg kom inn til brygga. Nå har jeg løst det ved at jeg har flyttet moringen og tauet til andre siden av båten (nedenfor brygga), og når jeg nå kommer inn tar jeg båtshaka og huker tak i tauet, og ut fra fører plassen rekker jeg et tau jeg har på dekk med en karabinkrok i, her hekter jeg karabinen på tauet som går til bøya og det hjelper på å holde baugen rett mens jeg kan sette motor i fri og dra meg inn til brygga. Karabinen glir lett på tauet og holder i mot.. Nå klarer jeg å legge til alene til og med :-D (uten baugpropell).. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
heim Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Bare en teori, men hadde det ikke vært bedre å bakke inn? Med påhenger kan du dra akterende hvor du vil, og baugen må nødvendigvis følge etter, selv om den vil få noe avdrift. Det siste kan kanskje løses ved å dra fortøyningen fra bøyen og gjennom en ring eller et annet feste i baugen. Da vil baugen holde seg opp mot bøyen, og du kan bare gi ut etter hvert som du bakker inn. Kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Bare en teori, men hadde det ikke vært bedre å bakke inn? Med påhenger kan du dra akterende hvor du vil, og baugen må nødvendigvis følge etter, selv om den vil få noe avdrift. Det siste kan kanskje løses ved å dra fortøyningen fra bøyen og gjennom en ring eller et annet feste i baugen. Da vil baugen holde seg opp mot bøyen, og du kan bare gi ut etter hvert som du bakker inn. Kanskje? Nei, brygga er ikke så langt fra land, og da hadde jeg kjørt propellen i bunnen (slam og stein).. :-D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Viksund Bravo Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Interessant egentlig.... Siden jeg har båtplass 10m fra din Må si forholdene de 2 siste gangene jeg har lagt til har vært vanskelige. Stor vannføring i elva gir ekstra fart på bakevja, samtidig som vinden har blåst oppover den også. Har et tau som går fra brygga og bak til bøya, og dette hukkes med båtshaka når båten er i posisjon. Da har jeg kontakt med brygge og baug. Problemet er at baugen driver over tauet til land, slik at jeg ikke får dratt det opp. Kona kjører da baugpropell til tauet er fritt, og jeg kan løpe frem. Det blir bedre når nabobåten kommer på vann. Da stopper den i fendrene hans/ mine. Men hold ut! vannføringen er ekstra stor, og du går lettere tider i møte! Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
moosewine Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Tror nok Fusebox har rett, av og til må man bruke seg selv som fender Hadde selv en winrace 22 i mange år og i sidevind kunne det være vrient å legge til, men det gikk nå alltid på et vis! Det som hjalp meg mye var at jeg hadde et ferdig spleisa skjøte i bøyen som hadde riktig lengde i forhold til stramming akterut. Kom inn relativt fort, tok tak i skjøtet med båtshaka midtskips, løp bak og hang den på kryssholtet, løp frem på baugen og hoppet i land med fanglina! Alt dette skjedde vel på rundt 10 sek og fungerte veldig greit, hurtigmanøvrering Sitér dette innlegget . Link to post
Akora Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Eneste som hjelper er is i magen og styrefart. Har selv en 33 fots lang forrholdsvis smal trebåt med lite ror. Ligger i et trangt flytebryggeanlegg. En liiten feilberegning og jeg må maøvrere meg halvt i hjel for å komme ut igjen. Har mye vindfang, og har vinden på tvers 80% av gangene. (N-V/S/Ø som det oftest blåser her i området. Er ikke lett. Men "god" fart og is i magen så går det somregel godt! Smiler når jeg ser naboene som kommer med 30 fots seilebåter og baugpropeller som går i flere minutter for å komme inn/ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Min erfaring - ikke at det er noen trøst for deg - er at jo større båt jo lettere er det å fin manøvrere. Jeg bruker svært sjelden baugpropellen - men en større båt sitter mer i vannet Generelt kan jeg si at det lønner seg å gå mot strøm/vind med baugen. Tren mot en staka på å bruke bakking for å styre baugen - da lærer du bla hvilken vei hekken slår pga propellens rotasjonsvei. som alt annet - øvelse gjør mester Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Jeg ville økt farten til styringsfart for deretter å ha bremset litt kraftigere inn mot bryggen. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Viksund Bravo Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Tren mot en staka på å bruke bakking for å styre baugen - da lærer du bla hvilken vei hekken slår pga propellens rotasjonsvei. som alt annet - øvelse gjør mester Han har jo påhengs, så han er så heldig å kan velge hvilken vei hekken skal slå. Ellers enig i at større båt er lettere å manøvrere- som regel. Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 hvordan kan han velge hvilken vei hekken slår? Propellens effekt er vel avhengig av hvilken vei propellen roterer Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Det velger han jo med å svinge påhengsen ene eller andre veien ved bakking?? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 (redigert) Joda - det er greit. Det er ikke det jeg snakker om. Alle båter med propell har en effekt ved bakking av at propellen vrir hekken til ene siden uten at man svinger. Denne kan utnyttes om man er kjent med den Redigert 19.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Skjønner hva du mener. Min båt trekker til babord ved bakking, og kan jeg planlegge litt prøver jeg å utnytte dette. Men i tiden med påhengsmotor hadde jeg aldri fokus på dette, siden hekken gikk akkurat der jeg ønsket den ved hjelp av bruk av rattet. Føler effekten av rotasjonen der var mikroskopisk i forhold til å vri propellen. Men hva mener folket med utenbords om dette? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Ulv I Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Mange gode forslag her :-) Jeg har ikke tenkt på dette med propell vridning ved bakking, men syns ikke bakking bremser båten min like fort som den gjør på andre båter.. Husker den lille 14 foteren jeg hadde der, kunne jeg ha god fart og la den renne litt i fri, sette den i reverse også gi et raskt lite pådrag, så stoppet båten.. Men på denne så må den spinne en stund i revers før den bremser, så jeg må nok trene litt på dette med hvor effektiv den er osv. Jeg vet at ved bakking så går den mer til ene siden enn andre på grunn av propell strømmen, men det som skjer her er at når jeg bakker ut, så svinger fronten opp med vinden. Men, løsningen var enkel i grunn.. Legger ved et bilde som forklarer litt. Hvis du følger det orange tauet, så ser du at det går opp i ett blått som er festet på båten, deretter bak til feste bak, deretter ned til bøya. Når jeg drar ut, så kan jeg ta av tauene foran i baugen, deretter gå bak å løsne bak, og dra meg etter det orange tauet ut. Da kan jeg styre baugen litt ved hjelp av tauet. (hektes av karabinkroken, og det blå tauet tas helt av og inn i båten). Når jeg kommer tilbake gjør jeg det motsatt, da kjører jeg inn til høyre for den svarte dunken, ogpå skrått inn mot bryggen, tar båtshaken og huker tak i det orange tauet, fester det i karabinkroken og drar meg inn til land.. Går bak å fester det bak med å surre litt (skal lage løkke her. Baugen glir nå ikke oppover på grunn av den henger fast i tauet foran. Hvis dere ser på bildet, så er utløpet av elven nedover til venstre i bildet, men ser du det hvite tauet som ligger under vann på venstre side, så ser du hvordan strømmen går oppover i stedenfor nedover. Snedig.. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
roaldbj Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Jeg kjenner godt til problemstillingen med manøvreringsegenskapene med båt som har påhengsmotor. Jeg hadde engang en båt med seadrive, det vil si et system hvor påhengsmotoren var montert på en brakett. Jeg klarte så og si aldri å seile inn i båtplassen med baugen først uten plunder. Jeg trente og trente, men fikk det aldri skikkelig til - selv ikke under vindstille og strømfrie forhold. Å seile inn med hekken først var derimot en lek. Mange har nok opplevd at bakking mot vinden alltid fører båten rett opp mot vinden, mens seilas rett mot vinden byr på store manøvreringsutfordringer. Poenget mitt er å vurdere om det er mer hensiktsmessig å bakke inn i båsen fremfor å gå inn med baugen først. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Jeg har ikke tenkt på dette med propell vridning ved bakking, men syns ikke bakking bremser båten min like fort som den gjør på andre båter.. Husker den lille 14 foteren jeg hadde der, kunne jeg ha god fart og la den renne litt i fri, sette den i reverse også gi et raskt lite pådrag, så stoppet båten.. Men på denne så må den spinne en stund i revers før den bremser, så jeg må nok trene litt på dette med hvor effektiv den er osv. Hei `Ulven`, det er vel logisk at du trenger lenger tid "å bremse" ned Nordan`en som sikkert veier mer enn det 3 dobbelte enn 14 foteren. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Hei `Ulven`, det er vel logisk at du trenger lenger tid "å bremse" ned Nordan`en som sikkert veier mer enn det 3 dobbelte enn 14 foteren. Hehe.. joa, selvsagt.. hehe.. har tatt det med i betrakningen, men hadde trodd kanskje at den skulle ha bremset litt raskere.. Men som sagt er dette bare en vanesak, og skal nok venne meg til det. :-) Gjelder bare å få trent litt på manøvreringen. Den veier vel ca 1.5t med alt av stæsj i, fulle tanker osv.. klart det tar litt tid å stoppe opp de kiloene. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.