Jump to content

Varmeveksler/eksoskjøler


stoku

Recommended Posts

I min Sollux 24 fot står en Mercedes 615 Diesel med en eksoskjøler som hver vår de siste årene har vært til reparasjon pga av tæring i metallet. Kjøpte båten for ca 4 år siden. Har skiftet ut Zinkanodene i kjøleren hver vår. Nå er det nok på tide å skifte kjøleren ut, enten med en ren eksoskjøler eller en som også kjøler ferskvannet i motoren. Motoren har trolig stått i båten siden den var ny i 1980, og er gått neste 1300 timer.

 

Eksoskjøleren er sannsynligvis hjemmeprodusert. Ferskvannet går i egen sløyfe under båten og inn på en egen radiator. Radiatoren går det vel an å fjerne, for så å koble den på en varmeveksler med ekspansjonstank? Og i så fall, hvor kan jeg få take i disse delene, helst brukte? Imøteser gode råd.

Redigert av stoku (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du kaller eksoskjøler er nok en vannkjølt eksosmanifold som kanskje attpåtil er kjølt med sjøvann og derved opptært.Du har tydelig også et kjølerør under båten som jeg ville ha beholdt om det er i god stand. Du kan selvsagt kjøpe deg en kombinert eksosmanifold og varmeveksler med integrert ekspansjonstank fra Bowman.Dette er en kompakt og grei løsning.Geir Lyse 48139955 averterer under motordeler på Finn.no at han lager vannkjølte eksosmanifolder.Ta en telefon til vedkommende.La manifolden være ferskvannskjølt og slippe sjøvannet innpå i eksosbendet.Hva du mener med at ferskvannet går innpå en egen radiator skjønner jeg ikke.Kanskje det er en ekspansjonstank du mener?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...