Jump to content

md21b går varm


høst

Recommended Posts

Hei, har problemer med en md21b som får høy motortemp. Får kjøling igjennom sjøvannet, men det virker som det er problermer med ferskvann systemet. Har prøvd uten termostat, men får fortsatt høy temp, Det er montert varmtvannsbereder i båten, vet ikke om det var vann på denne i fjor høst,

men visst det var det kan denne ekstra kretsen skape problemer pga frostskader?

Det har forsvunne en del vann fra ekspansonstanken i løpet av vinteren, med det tror jeg har dryppet ut av dreneringdhullet på pumpen, denne bør vel fungere selv med en liten lekkasje.

Termostathuset blir fryktelig varmt, det gjør også toppen av varmeveksleren, bunnen og endene er kjølt ned.

Mye info her, vet ikke om alt er relevant for problemet mitt.

 

Håper noen har en forklaring, og en løsning.

Mvh Høst

Link to post

Har hatt tilsvarende symtomer og det viste seg at toppblokka var neste tett. :confused:

Kjøle kanalene var veldig tynne i den motoren jeg hadde. Dermed skulle det ikke mye til før det var nok til at motoren gikk varm. Måtte bytte toppen. Iflg. motorkyndig så var det ikke ukjent problem på disse motorene.

 

 

Håper ikke du har samme problemet. :smiley:

Redigert av langbein (see edit history)

Båtlivet er herlig.

Link to post
Hvis det er luft i systemet, hvordan blir jeg kvitt dette?

 

Du bør ha en mulighet for åpning (lufteskrue?) på "motorens høyeste punkt". På min har jeg en skrue på en slange fra toppen som jeg åpner. Så jeg fyller på ekspansjonstanken til kjølevannet kommer opp i hullet. Da stenger jeg skruen. Jeg passer på at vannet får tid til å renne alle steder (når termostaten er lukket, renner det kjølevann kun gjennom et lite hull på denne).

 

Men selvfølgelig, så er dette forskjellig på de enkelte motortypene. Kan være lurt å sjekke i en verkstedsmanual, hvis du har tilgang på en, eller eventuelt ringer å spør (LA-SA på Vækerø pleier å være greie til å gi råd). Jeg har ihvertfall fått hjelp der, sist nå i vår ifm. topplokksoverhaling.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Da har jeg tappet av kjølevesken og fylt på med systemrens, leste i en manual at det skal gå på 11 liter.

Fikk bare på ca 7 liter, betyr det at det må ligge en del vann igjen som ikke går an å få tappet av eller er det luft i systemet som gjør dette.

Det er vel bare en tappe nippel til kjølevannet (bak oljekjøleren). Eller er det andre måter å tømme dette på???

Link to post

Nå har motoren og varmeveksleren fått en skikkelig omgang med systemrens, har montert ny termostat 72 grader original vp.

Motoren blir nå ikke varmere en max 74 grader. På instrumentet viser nåla litt til venstre for rett opp. Bør nok bytte til en 80 graders termostat

så lenge det er vvbereder i båten har jeg lest her på forumet. Men nå er jeg bare glad for at jeg og båten har fått en normal

temp igjen. God båtsommer alle sammen...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...