høst Startet 19.Mai.2008 Del på Facebook Startet 19.Mai.2008 Hei, har problemer med en md21b som får høy motortemp. Får kjøling igjennom sjøvannet, men det virker som det er problermer med ferskvann systemet. Har prøvd uten termostat, men får fortsatt høy temp, Det er montert varmtvannsbereder i båten, vet ikke om det var vann på denne i fjor høst, men visst det var det kan denne ekstra kretsen skape problemer pga frostskader? Det har forsvunne en del vann fra ekspansonstanken i løpet av vinteren, med det tror jeg har dryppet ut av dreneringdhullet på pumpen, denne bør vel fungere selv med en liten lekkasje. Termostathuset blir fryktelig varmt, det gjør også toppen av varmeveksleren, bunnen og endene er kjølt ned. Mye info her, vet ikke om alt er relevant for problemet mitt. Håper noen har en forklaring, og en løsning. Mvh Høst Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Prøv å sjekke om ferskvannspumpa har fungsjon, videre kan du sjekke om kjøleren er tett. jeg råder deg til å kjøpe nye tettninger for å gå igjenom hele systemet det lønner seg i lengden. Disse motorene er vare for temraturen og trenger en kjølesjau fra tid til annen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Det første som slår meg er om du er sikker på at temperaturen virkelig er for høy, at det ikke er instrumentet som viser feil. Sitér dette innlegget Link to post
høst Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Ok, kan prøve å skifte temp giveren. Men hvis det viser seg at det ikke er instrumentet eller giveren. Er den noen flere ting en sirkulasjonspumpen eller varmeveksleren som kan være problemet da. Hvordan kan jeg sjekke om pumpa virker som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Hjelper ikke å skifte giveren, en feil kan også ligge i selve instrumentet. Eneste måte å sjekke systemet på er å ha giveren i varmt vann og se hva instrumentet viser. Skal vel stå rett opp ved 72 grader. tror du kan utelukke ferskvannspumpa. Finn iallfall først ut om motoren virkelig er for varm Sitér dette innlegget Link to post
langbein Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 (redigert) Har hatt tilsvarende symtomer og det viste seg at toppblokka var neste tett. Kjøle kanalene var veldig tynne i den motoren jeg hadde. Dermed skulle det ikke mye til før det var nok til at motoren gikk varm. Måtte bytte toppen. Iflg. motorkyndig så var det ikke ukjent problem på disse motorene. Håper ikke du har samme problemet. Redigert 20.Mai.2008 av langbein (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet er herlig. Link to post
høst Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Instumentet og giveren ser ut til å virke greit, så jeg tror nok at det er noe som er tett ja. Skal prøve med systemrens, forhåpentligvis kan det løse problemet... Prøvde du med systemrens, før du byttet toppen? Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Er du sikker på at du ikke har luft i kjølevannssystemet, da? Dersom det ligger en luftlomme et sted i toppen kan dette også gjøre at du får problemer med overoppheting. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
høst Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Hvis det er luft i systemet, hvordan blir jeg kvitt dette? Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Hvis det er luft i systemet, hvordan blir jeg kvitt dette? Du bør ha en mulighet for åpning (lufteskrue?) på "motorens høyeste punkt". På min har jeg en skrue på en slange fra toppen som jeg åpner. Så jeg fyller på ekspansjonstanken til kjølevannet kommer opp i hullet. Da stenger jeg skruen. Jeg passer på at vannet får tid til å renne alle steder (når termostaten er lukket, renner det kjølevann kun gjennom et lite hull på denne). Men selvfølgelig, så er dette forskjellig på de enkelte motortypene. Kan være lurt å sjekke i en verkstedsmanual, hvis du har tilgang på en, eller eventuelt ringer å spør (LA-SA på Vækerø pleier å være greie til å gi råd). Jeg har ihvertfall fått hjelp der, sist nå i vår ifm. topplokksoverhaling. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
høst Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Da har jeg tappet av kjølevesken og fylt på med systemrens, leste i en manual at det skal gå på 11 liter. Fikk bare på ca 7 liter, betyr det at det må ligge en del vann igjen som ikke går an å få tappet av eller er det luft i systemet som gjør dette. Det er vel bare en tappe nippel til kjølevannet (bak oljekjøleren). Eller er det andre måter å tømme dette på??? Sitér dette innlegget Link to post
høst Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Nå har motoren og varmeveksleren fått en skikkelig omgang med systemrens, har montert ny termostat 72 grader original vp. Motoren blir nå ikke varmere en max 74 grader. På instrumentet viser nåla litt til venstre for rett opp. Bør nok bytte til en 80 graders termostat så lenge det er vvbereder i båten har jeg lest her på forumet. Men nå er jeg bare glad for at jeg og båten har fått en normal temp igjen. God båtsommer alle sammen... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Mener å huske at en Peugot 405 av eldre årgang passer, jeg kjøpte på Biltema, men det er 20 år siden.. Volvo har nok bare 72 grader. Du har kanskje sett dette emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.