Jump to content

Hvordan montere ekkolodd enklest mulig?


YTM

Recommended Posts

Hei.

Jeg har som vanlig endel dumme spørsmål, som finnes fra før av på forumet, men jeg føler det at dere prater alt for avansert for en amatør som meg, så jeg lager en ny post alikevel.

 

Hvordan monterer jeg et ekkolodd ENKLEST mulig og hvilket skal jeg kjøpe BILLIGST mulig?

Jeg skal kun bruke det til litt hobby fiske, så pris og montering er veldig relativt.

Har ikke behov for å fange fisk på 7-800 meter dyp, men hvis dette er mulig å få til på en billig og enkel måte, så er det jo aktuelt alikevel.

 

Har en nyanskaffet Nordkapp 86mod med 75hk Johnson.

 

Jeg har også planer om å montere knopmåler i båten og lurer på hvordan jeg gjør dette enklest og billigst mulig.

Link to post
Share on other sites

Billigst mulig er ikke lett å si, da må du se på tilbud hos forhandlere.

Men enklest mulig er nok å bruke en hekksvinger( den som sender ut frekvensen mot bunnen) som du limer med sika(eller epoksy) ned i bunnen av båten, på siden av kjølen, ikke over den. Bruk en liten pose med vann og sett svingeren oppå for å "søke" deg til en plass du får bra signal. Dvs der det ikke er luft i skroget. Gjorde dette på forrige båt og det fungerte bra. Pass på å ikke få luft i sikaen når du limer fast.

 

Redigert: Du vil selvfølgelig få enda bedre signal om du monterer hekk-svingeren bak på båten under vann, men ikke sikkert det er så lett å få til.... Den er jo kanskje sjøsatt?

 

Redigert igjen: Når det gjelder knopmåler er jo det enkleste, og mest nøyaktige, og mest sikkert, - en håndholdt GPS. Så har du det også :smiley:

 

Mvh

Christian

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Båten er ikke sjøsatt, og det med gps, var ikke så dumt.

Kan jo selvfølgelig bruke bil gps'n min til å teste fart :-p

 

Men du sier hekk-svingeren? Hva er dette? følger det med i pakken?

Monterer jeg den også med sika/epoxy?

 

Driver å vurderer hvordan jeg kommer billigst ut på ekkoloddet.

Ser på en Garmin Fishfinder 90 på maritim til 996,-

Tror du denne vil fungere til mitt bruk?

Link to post
Share on other sites

Det følger med en såkalt "svinger", og på rimelige modeller er det som regel en hekk-svinger, dvs til å montere bak på hekken på siden av motoren. Det er denne jeg mener du også kan montere inni båten med epoksy eller sika. Dyrere og avanserte ekkolodd har gjerne svingere som du må montere ved å bore hull i bunnen.

 

Ekkoloddet er sikkert bra nok om du kun skal se dybde og evnt. noen fisk :smiley:

På dyrere ekkolodd kan du se mer hvordan bunnforholdene er, om det er sand-, stein-, gjørmebunn osv

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

har en nordkapp 16,5 sport (regner med at du har det samme)

 

jeg kjøpte det billigste ekkoloddet jeg fant på maritim. Det fulgte med hekksvinger.

 

Den virker helt greit opp til ca 15 knop, men da mister den bunnen, kan bruke ganske lang tid på "å se bunnen" igjen etter en farts etappe, (jo grunnere det er jo fortere "ser" den bunnen igjen. Er det veldig grunt kan det nok hende den fungerer greit over 15 knop også.

 

Har ingen erfaring med å montere innvendig, men min er utvendig montert og det er jo litt artig å vite vanntemp også, ser den du kikker på også har mulighet for dette.

 

 

Lykke til med valget ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte et Ekolod HUMMINBIRD Piranha Max 215x til under en tusing på Sea Sea i fjor (tror den koster 798,- nå). Denne ble levert med hekksvinger, som jeg monterte inni båten i sikaflex (seilbåt). Instrumentet fungerer prikkfritt (viser ned til ca 180 m) og gir faktisk også riktig vanntemperatur, selv om svingeren er montert inni båten. Men det er viktig at det er enkeltskrog der svingeren monteres.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...