Jump to content

Primer og bunnstoff: Sprøyte eller rulle?

jo_no

Recommended Posts

Lurte litt på erfaringer med å sprøyte på primer og bunnstoff.

Det hadde jo vært enkelt å sprøyte i stedet for å leke slangemenneske :crazy:

I så fall: Hvor høyt over vannlinjen bør det maskeres?

Nå er ikke sprøytelakkering mitt fag for å si det slik. Likevel har jeg en sprøyte som fulgte med et kompressor-kit jeg kjøpte for noen år siden.

Antar at jeg må juster ned trykket fra de "normale" 8 kg jeg bruker til vanlig for å unngå for mye sprøytetåke.

Tips mottas med takk :cheers:

Hadde jeg kunne velge ville nok sprøyte blitt førstevalget, men dette krever mye mere forarbeide en rulle, tildekking, utlufting (HMS) osv. Oppnår et bedre og gjevnere resultat med sprøyte, dersom du kan håndtere sprøyte lakkering..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jeg vil vel ikke si at jeg er særlig god på sprøytelakkering.

Men: Det å få sprøytet under vannlinjen er det jo bare fiskene som ser :lol: selv om arbeidet ellers skal holde mål.

Jeg bryr meg ikke om det da skulle renne eller sige litt. Har jo ikke akkurat hastighetsskrog på snekka.

Bruk rulle med langt skaft - evt en forlenger. Og neste gang båten skal opp, sørger du for å legge litt mer under båten sånn at den ikke ligger så nær bakken.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Et av problemene dine kommer vel til å bli at koppesprøyta virker dårlig opp ned. Kommer jo litt ann på hvordan båten din ser ut under. Et annet problem er vel at du må tynne ut bunnstoffet såpass mye at jeg er redd virkningen av bunnstoffet forsvinner. Skal du sprøyte bør du ikke sprøyte med noe mer enn 3bars trykk.