Jump to content

Retningstabilitet med større motor.


knuttitutti

Recommended Posts

Har ett litt rart spørsmål.

 

Har en Wester 18 som jeg tidligere hadde en 80hk motor på som nå er byttet til en 115hk.

 

Nå etter motor byttet går selvfølgelig båten mye bedre men den er blitt mye mindre retnings-stabil i lav hastighet.

Om jeg kjører i 5 knop e.l. så svinger baugen frem og tilbake i store svingninger uten at jeg rører rattet.

I høy hastighet er den helt fin men før motor byttet var den også helt stabil i lav hastighet.

Noe som fører til mye ratting for å holde kursen.

 

Er det noen mer båt kyndige som har noen råd eller forklaring?

Den nye motoren er 4takt så den veier ca 185 kilo mot 125 før om det kan ha noe med saken å gjøre.

Link to post

Vekten skyver båten mer ned bak slik at du får denne dansingen.

Det er helt normalt på mange slike båter.

 

Prøv å la være å ratte så skal den gå ganske rett likevel.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Har en Wester 18 som jeg tidligere hadde en 80hk motor på som nå er byttet til en 115hk.

Nå etter motor byttet går selvfølgelig båten mye bedre men den er blitt mye mindre retnings-stabil i lav hastighet.

Om jeg kjører i 5 knop e.l. så svinger baugen frem og tilbake i store svingninger uten at jeg rører rattet.

I høy hastighet er den helt fin men før motor byttet var den også helt stabil i lav hastighet.

Noe som fører til mye ratting for å holde kursen.

Den nye motoren er 4takt så den veier ca 185 kilo mot 125 før om det kan ha noe med saken å gjøre.

 

Hei, hadde selv en Wester 18 fot med en 90 hk Tohatsu 2-takt for noen år siden. Motoren veide ca : 130 kg.

Kan ikke si at jeg hadde de samme problemer med stabiliteten som du nevner, så jeg tror nok det kan ha noe med den økede vekten av motoren å gjøre. Ellers er det vel trimflaps, som du har fått tips om som kan hjelpe. Sjekk for ordens skyld monteringhøyden på motoren din. Lykke til.

Link to post

Som de andre sier, tyngre motor gjør at båten blir liggende dypere i vannet med hekken, og det dannes mer strømhvirvler bak båten som drar den fra side til side.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...