Jump to content

hvordan finne ut om givere virker?

Rui lui

Recommended Posts

da jeg kjøpte båten fant jeg 2 stk store givere i bunnen på båten.disse står ved siden av hverandre,med ledningene kappet av,regner med at dette har vært til ekkolodd ?hva kan det ellers være?hvordan finne dette ut?

]

På med badebukse og dykkermaske. Det kan jo være som du sier et ekkolodd men er begge like. Under å kikk så ser du fort om en kan være en logg, da er det noe beveglig under der.

Finnes det noen gamle bilder av instrumenter som har stått i båten. Tror du bør finne samme instrument og fabrikat som opprinnelig. Har du bilde av giverne som du kan legge ut her, det kan være noen som kjenner dem igjen.

Edited by Gladiator (see edit history)

Gladiator har godt råd. Du kan også ta bilde av svingerne innenfra og helst med litt avmantret kabel: Det kan være at noen her på BP kan kjenne disse igjen. Deretter begynner arbeid med å finne korrekte kabler. Det kan være at denne operasjonen blir så ressurskrevende at det er like greit å bytte en av giverne med en ny fra Airmar og et tilhørende ekkolodd.

Kan være litt av hvert.

Ett lodd og en tempsensor.

En svinger for 50 kHz og en for 200.

Eller ett lodd og en logg. Kan se til forveksling like ut. Dersom det er en Dopplerlogg.

Skrap litt på dem og se om du kan finne ett navn eller nummer.

kan vare mye.....

min giver til ekoloddet ser veldi lik givern til loggen........sett innifra båten....

ligger det blindplugger i båten...kan du ju rycka opp dem o se......

smör blindpluggen med Zalo så går det enkelt o få i den.......

S/Y Gunga Din

Kan man måle eller høre om et ekkolodd virker?

50 kHz loddet mitt kan jeg høre dersom det er helt stille. En klikkelyd. Det er selvsagt ikke senterfrekvensen jeg hører, men en harmonisk.

En hydrofon i sjøen koblet på oscilloscopet ser også om det virker.

Eller en annen svinger koblet til scopet.

min giver til ekoloddet ser veldi lik givern til loggen........sett innifra båten....

Med denne ser du det ikke fra utsiden heller.

nkexducer.jpg

Doppler logg.

Selvsagt fra teknologilederen i båtelektronikk. NKE.

• 4 weeks later...
Med denne ser du det ikke fra utsiden heller.

nkexducer.jpg

Doppler logg.

Selvsagt fra teknologilederen i båtelektronikk. NKE.

Er ikke dette et bilde av blind-plugg?? Kan ikke se noen kabel!!

Har selv flere lignende sensorer. Disse har medfølgende blindplugger slik at sensorene kan nappes ut fra insiden og erstattes med pluggen. Litt vannsøl men enkelt å vedlikeholde sensorene når de er ute.

PS: Viktig å være sikker på at det er riktig blindplugg til riktig sensor før man napper ut. Litt kjedelig hvis pluggen ikke passer!

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Den, som du viser her, ligner fuldstændig min log. Delen med "nøgleringen", hvori loghjulet sidder, kan tages ud og renses, mens båden ligger i vandet, men det kræver, at man har blindproppen og er hurtig på fingrene. :wink:

ja det kan nok stemme for jeg har kommet på at jeg så hjul når jeg slippa.men den andre??

]