Jump to content

Hvor finnes det kraner i Oslofjorden

Aardvark

Recommended Posts

Hei, jeg skal montere en vindmåler på båten min som har en mast på 16 meter.

I den forbindelse lurer jeg på hvor i Oslofjorden man finner en kran eller en lift man kan leie/låne.

Jeg har hørt hos flere firmaer og de skal ha over 2000,- for leie av en lift. Det er for et helt døgn og jeg trenger den kun et par timer. Da vurderer jeg heller å få noen til å heise meg opp i masta og bruke 2000,- på kvelden til noe godt. :cheers:

Båten min ligger i Bærum på Lakseberget. På Gyssestad er kranen for liten og på blommenhold er det bare for medlemmer. :nono:

En lift hadde jo vært perfekt.

Hvis båten ligger på vannet så husk at det må være helt stille på vannet.

Minste bevegelse av båten fører til en stor bevegelse i toppen av masta.

Liften må være ganske nærme mastetoppen for en slik operasjon og da skal det ikke mye bevegelse i masta før du skader mer en du "reparerer".

Hvor høy er Ulvøy broa da? Kanskje du bare kan fire deg ned til mastetoppen....Litt dristig kanske..

Er det broa over til Nesøya? Den er i så fall 15 meter som skulle passe perfekt. Det lå en der og fikset noe i mastetoppen i høst. En man i båten og en oppe på broa som gjorde jobben. Stod avbildet i Seilas dette. :yesnod:

mvh tuffff

Hei og takk for svar.

Tror nok at det blir heising med egene vinsjer. Alternativt kan jeg i toppen sette fast et par mastetrinn for å ha noe å stå på når jeg kommer opp. Det hadde sikkert hjulpet for å klare å komme helt opp. Det er bare å bore ivei å bruke popnagler av godkjent kvalitet. :eek:

De skulle laget stolpesko for seilbåter. Slike som EL-montører bruker. Det hadde ikke vært noe problem da. Sikkerheten hadde vært super med litt gummi for å skape friksjon og sikring via vinch. :yesnod:

Edited by Aardvark (see edit history)

Og vi heiste opp en venn i min mast, dro masta hans inntil (den var lavere) slik at han lett kom til toppen av masta si for å borre noen hull. Var stille i havna da.....