Jump to content

Simrad IS15 instrumentpakke til seilbåt


Allan E

Recommended Posts

Er det noen som enkelt kan forklare hvordan jeg lettest får satt opp en slik pakke som består av vindinstrument og multiinstrument. Jeg tror at dette må nullstilles før jeg begynner. Dette har vært montert i en annen båt tidligere, byttes pga kommunikasjonsproblemer med raymarine utstyr.

 

Systemet består av:

1. Vind retning og hastighet. (egen giver)

2. Logg

3. Ekkolodd (egen giver)

4. Sjøvannstemp (felles giver med loggen)

Link to post
Share on other sites

Nei, de gjør de ikke. Adressene ligger non-volatile memory.

Kan ha litt med hvordan du har meldt den opp i systemet. Den kan meldes opp som et single instrument eller ett systeminstrument. Ellers gjør Simrad mye for at instrumentene deres ikke skal snakke med annet enn Simradinstrumenter. Kursinformasjon til vindinstrumentet kan kun komme fra ett annet Simrad instrument. Jeg kan komme trekkende med en Arma-Brown gyro til en kvart mill, og det vil ikke hjelpe.

Raymarine gjør forsåvidt det samme med sin upubliserte Seatalk.

Til proffbruk er dette ikke tillatt. Der skal standarden være åpen.

Link to post
Share on other sites

Det er tragisk support hos importør "navico". Der slipper en ikke lenger inn enn til ei sur kjerrring. Alle henvendelser vidre ba hun meg ta kontakt med forhandlere. De forhandlerne som jeg var i kontakt med kunne ikke hjelpe og de klaget på den support de fikk fra samme firma.

Alt jeg har er simrad, det er et vindinstrument og et multiinstrument pluss en stor koblingsboks. Jeg har ikke noe ønske om å koble dette sammen med annet utstyr. Men det hadde vært greit med en detaljert bruksanvisning. Jeg har manualer men finner ikke det jeg trenger. Master reset er utført, men derifra og vidre er det søren ikke mye hjelp.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

Har selv full pakke med IS-15 instrumenter i båten. Har fått de til å fungere ganske bra. Du trenger en transceiver eller en expander for å hente ut informasjonen fra giverene dine eller fra NMEA kilder.

 

Mer informasjon finner du i norsk manual her:

http://cs.simradyachting.com/Index.aspx?Pa...ery=Download,39

 

Denne har jeg selv lest med godt hell. Mye gode bilder og forklaringer der.

 

Kople opp systemet slik det må gjøres i henhold til bruksanvisningen og kjør en master reset. Da får du nullstillt alle instillinger.

Du trenger roblink kabling mellom enhetene og eventuelt en overgang fra roblink til nmea for å få hentet ut informasjonen. Slet litt med at jeg måtte ha NMEA signaler inn på alle instrumentene helt til jeg kjøpte en expander. Da slapp jeg med en roblink kabel mellom hver av instrumentene og en kabel til expander. Da fungerte det glimrende!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk nå kommer det hjelp :smiley: .

Jeg har transeiver. Combi-instrument og vindinstrument viser ikke likt. Systemet glemmer hvor vinden kommer fra når jeg tar strømmen fra det. Ekkoloddet er ikke greit men virker litt av og til.

Hva er forskjellen på expander og transeiver, gjør de samme jobben? Jeg har prøvd på master reset. Må det gjøres på hver enkelt boks eller holder det med ett trykk?

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

Kan være fordi du har True vind på ene instrumentet mens du har apperant vind på det andre (Sann og følt vindrettning og vindstyrke).

Har aldri kjørt noen full master reset, men såvidt jeg skjønner må du gjøre det på alle og ingen sensorer bør være koplet på da. Kun strøm. Du må så bruke roblink for å gi enhetene hvert sitt ID nummer. Dette skjer automatisk ved en master reset, men to av de kan ha samme ID nå.

 

Tranceiver kan kun sende strøm, vindinfo, dybde og vanntemperatur ut til instrumentene ute. I tillegg er den strømkilde via samme roblink kabel. Du må her kjøre ut eventuelle NMEA signaler helt ut til hvert instrument for å få opp info fra andre instrumenter enn det. Skal kunne gå uten å føre ut til hvert instrument, men har aldri fått til det helt riktig.

 

EXpander. Denne kan gjøre det samme som Tranceiver, men har i tillegg NMEA inn og ut i selve boksen. Slipper derfor å føre NMEA signaler til de andre instrumentene.

 

Har kjøpt Expander nå og den funker veldig bra!

 

Håper dette hjelper litt

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, differansen mellom relativ og sann er ofte svært liten. Jeg har ofte 100 grader i differanse. Men alle giverne mine er ikke koblet. Må ha båten opp for å få hull til loggen. Men takk for svarene, bøkene er vanskelig å å følge noen ganger.

Det er mye menyer å bla seg bort i.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...