Jump to content

280 drev duoprop. Hopper opp ved back

Marion

Recommended Posts

Volvo Penta 280 Duopropp drev. Har skiftet backhaker, alle fjærer og smurt opp dette med fett. Selv med denne jobben gjort spretter drevet opp, men ikke hver gang jeg backer. Tar jeg spaken rolig i revers går det greit. Kjører jeg litt fremover for så og sette i revers kommer drevet opp. Har vurdert om det kan være gearwire'n, men iflg fagfolk er dette ikke mye sansynlig. Har noen hatt lignende problem og hva var da løsningen??

:headbang:

Ja turtallet er helt ok. Ligger på ca 700 o/min.

Har også sjekket anoden som er montert på skjoldet og den er riktig montert.

Har begynt å tenke litt på om det kan være noe justering på staget som blir presset inn mot skjoldet som presser dette ned for å sperre backhake systemet. Men dette er for meg litt i det blå, så TG båtservice blir kontaktet til uka. Da løser nok problemet seg.

Jeg har i dag heist Marion på land og sjekket justeringen som Larspo nevner. Dett var det som skulle til. Staget som holdere presstangen mot skjoldet var helt ute av "kurs". Jeg justerte ca 5mm, satte så marion på sjøen igjen og alt er ok. En stor takk til Alle svar og spesielt til Larspo som hadde løsningen.

Takker, men jeg tror jeg fant ut av galskapen i går. Rakk å ta en titt før båten måtte ut kl 15:30 i går, og skjønte bedre hva jeg hadde lest i manualen når jeg hadde drevet foran meg :crazy: . Virket som fjæren ikke klarte å dra opp backhaken, men etter å ha "moet" litt på backhaken (løftet opp drevet) så fikk jeg den til å løfte seg opp til akslingen. Fikk veldig mye mindre "slag" når jeg la inn back etterpå :flag: .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...