Jump to content

Kutting av lexan


skeptisk

Recommended Posts

Du kan bruke diamantkappeskive til vingelsliper, det fungerer meget bra. Det har jeg selv erfaring med.

 

du kan også bruke vanlig stikksag. Lexan er veldig seigt, og tåler "alt"

 

Akryl derimot, pleksiglass tåler minrde, og sprekker lettere.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Lavt turtall og grovt blad hørtes ikke lurt ut, da kan det hugge seg fast. Det er nok bedre å gasse på litt, men ikke presse for hardt, da blir det mer friksjon og lexanen kan smelte.

 

Men prøv deg litt frem på en liten bit, så ser du hva som funker best :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Sagde nettopp 6 mm lexan med stikksag på full fart og allroundblad, - det gikk finfint. Lexan er veldig seigt og jeg fikk ikke en eneste "chip" i glasset. Jeg sagde ut et styrhusvindu på 35 x 39 cm med hull i midten for et roterende vindu. Sidene sagde jeg på ei bandsag som normalt brukes til tømmer. Lagde først en mal i papp, og tusjet konturene over på lexanen. Jeg var imidlertid mere bekympet for at verktøyene skulle lage riper i glasset da lexanen får riper forholdsvis lett, men det gikk også greit - det var jo beskyttende plastfilm på begge sidene.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ush....

Hvorfor all denne "reklamen" for Lexan.

Lexsan er et varemerke, ikke et produkt.

Plastplatene Dere snakker om er POLYKARBONAT!!! Polykarbonat lages av mange fabrikker rundt i verden.

Det kan bli problemer vis folk spør etter Lexan, når de mener polykarbonat......

Forøvrig er drikkeflasker laget av polykarbonat,,,,,, det sier vel "litt" om styrken:-)

 

Polykarbonat, kan for eksempel "knekkes" ( bøyes) i knekkemaskin, borres i, gjenges, og er uknuselig. Faktisk skuddsikkert i en viss tykkelse, laminert med glass.

Redigert av rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Bare pass på å bruke UV-beskyttet Polycarbonat. Akryl er i seg selv UV-stabil, men ikke PC.

Akryl kan stå utendørs til "evig tid", mens PC gis med 10-års UV-garanti.

 

PC som ikke er UV-stabil, vil gulne etterhvert.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...