Jump to content

Varmtvannstank slår ut jordfeilbryter på land

Åsabu

Recommended Posts

Håper noen kan gi meg en god forklaring eller kan si hva som eventuelt er galt med varmtvannstanken. Har funnet ut at varmtvannstanken slår ut jordfeilbryteren på land. Når jeg kopler vekk varmtvannstanken fra landstrømsanlegget holder sikringen. Hva kan være galt ?`Håper noe har noen gode svar :smiley:

Sjekk for irr på jordkabelen inni vv tanken - åpne opp der ledningen går inn - det pleier å være noe greier å se på der :smiley: jeg ville også sjekket stikkontakten der du setter inn vv berederen

Ser på tanken at ledningen som kommer fra landstrømsentralen går inn bak et deksel på tanken. Jeg har ikke noe støpsel jeg kan ta ut.men jeg kan nok åpne opp dekselet og se om det er irret der.

Din tank har antagelig et jordingsstøpsel.

Bruk et multimeter og mål motstand mellom strømkontakt og jording.

Hvis du har jordfeil så vil du måle liten eller ingen motstand.

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Aller helst skulle du hatt en megger. Ohm-meter greier ikke alltid å trigge jordfeilen. En megger sender ut en spenning 250/500/1000 volt for å trigge jordfeilen.

Har du hatt spenning på bereder uten vann i den? Da ryker i tilfelle elementet fort.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Aller helst skulle du hatt en megger. Ohm-meter greier ikke alltid å trigge jordfeilen. En megger sender ut en spenning 250/500/1000 volt for å trigge jordfeilen.

Er enig med Viksund Bravo her, men de færreste av oss har en 'meggertester' for hånden. Derimot en multitester som kan måle Kohm vil kunne gi en brukbar indikasjon.

Måler du ingen (null) eller liten motstand så har du jordfeil!

Måler du uendelig så har du ingen jordfeil!

mateco

Edited by mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har du hatt spenning på bereder uten vann i den? Da ryker i tilfelle elementet fort.

Har ikke hatt strøm på varmtvannstanken etter at den ble tømt for vann i vinter. Men kan det bli en jordfeil om elementet skulle ryke på den måten da ?

Hei igjen!

Uten vann på tanken vil elementet bli for varmt, "krølle seg" og du vil få overslag. Elementet er avhengig av at vann leder varmen bort.

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Jeg sendte en mail til båtforhandler og forklarte at varmtvannstanken hadde en jordfeil. Fikk svar tilbake at det kom til å bli bestilt en ny til meg.

Topp service :smiley: Håper det ikke tar lang tid før den kommer.