Jump to content

Kobberinnhold i bunnstoff, bli med på undersøkelse.


Ingar

Recommended Posts

Dette innlegget tar opp hvor mye kobber bunnstoff inneholder.

Interessant dette, for man må vel gå ut fra at det er en viss sammenheng mellom konsentrasjonen av kobber og antigroe egenskaper.

Jeg mener jeg tidligere konstaterte at bunnstoffet til Maritim og Biltema hadde markert forskjellig egenvekt, regner med at det skyldes kobberinnholdet.

 

Så da er spørsmålet:

Kunne noen som har uåpnede bunnstoffbokser veie dem og så poste vekt, volum, og merke/type?

Gjerne erfaring ved den typen bunnstoff også.

 

(Har ikke noe selv)

Link to post
Share on other sites

Jotun NonStop, selvpolerende. Veier i følge Fruens elektroniske kjøkkenvekt 1.541 gram, inklusive boksen selvfølgelig. Volum er oppgitt til 0,75 liter. Lagt til: Det vil si en vekt på 2.055 gram per liter.

 

Erfaringer: Vanskelig å si siden jeg ikke har prøvd noen annen type. Båten ligger også i elv med mye ferskvann slik at det uansett gror veldig lite. De siste årene har jeg bare flekket der bunnstoffet er tynt. Forbruket i år var litt over en halv boks.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det finnes og andre alternativer da høgt kobberinnhold kan kreve kjøp av klimakvote og da kan en like godt delta i dette foskningsprosjektet kalt "bunndup" som med litt høgere promillesats .......... :eek:

 

Bunnstoff iblandet Roundup

En av våre besøkende har gjennomført følgende test for 2005 sesongen:

Konsentrert Roundup med promillesats 8 ble blandet med hvitt bunnstoff fra

Sea-Jet. Konsentratet lot seg lett blande med bunnstoffet som er tynnerbasert. Tørkeegenskapene ble ikke endret. Bunnstoffet ble videre ikke misfarget over en tidsperiode på 12 timer av sjøsalt oppløst i vann.

Ett strøk ble påført bakre del av skroget..

MaritimStart tar ikke standpunkt til lovligheten i nevnte.

Roundup må ikke ledes ut til avløp, kloakk, grøfter og vannløp.

Enhver som forsøker nevnte står selv til ansvar ovenfor Miljøtilsynet.

Det er lov å informere om en som kjørte for fort, men du står selv til ansvar om du forsøker det samme : )

Båten ble etter endt sesong tatt på land og resultatet er vist på bildet under. Konklusjon: Merkbar forskjell.

Link to post
Share on other sites

Har de siste 12 av de siste 15 år stoffet hvert anet år, uten problem. det bør vel si ca halvert utslipp av gift?

De siste 3 har jeg stoffet hvert år fordi mye av bunnstoffet rett og slett er borte fra båten, det sitter ikke fast.

Det kan skyldes at jeg har byttet til en 15' "bøtteplast"-båt. (Pioner 15)

 

Dette samt hvor blir det av slumpen maling som er igjen i spann og på kost når det kastes?

Fikk beskjed på ROAF, at dette bare skulle kastes i restavfall!

 

Jeg tolker det slik at de store miljøsyndene kanskje ikke ligger i å stoffe båten på tradisjonelt vis, men mer hvor vi gjør av restene.

Det å ikke stoffe hvert år, evt bare trekke opp vannlingja for å få det pent, og flekke der det trenges kan jo redusere både utslipp, og utgifter.

Det er jo forøvrig rimelig å tro at ved å ta godt vare på båten så sparer vi miljøet, fremfor å la den forfalle slik at den må skrotes, og vi må ha ny.

 

Forøvrig virket Roundup eksperimentet interessant, det hadde vært spennende å se om dette feltet holdt seg hvis det ikke ble stoffet året etter.

Hvis så er tilfelle så slipper vel ikke gifta ut mer enn etterhvert som malinga blir slitt.

 

dsk

Link to post
Share on other sites

Dette har vært brukt i mange år. og funker.

1 liten skrukork oppi 1 liter bunnstoff.

 

Jeg bruker en god slump Vodka.

Brukt i mange år, og funker. :smiley:

1 skikkelig dram oppi, og algene blir fulle og surrer seg vekk, istedet for å klenge på skroget mitt.

 

De som ikke blir så fulle at de ikke surrer seg vekk, blir fyllesyke. De er da mye mindre aktive. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Her er litt flere tall til undersøkelsen:

 

2ltr VC 17M Extra, veier 2427gram inkl boksen, men eks. plastlokk hvor kobberpulveret befinner seg. Til 2 liter følger det med 240,1 gram kobberpulver. Dette er den hvite varianten, så det kan hende at vekten er noe forskjellig fra den svarte.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...