Jump to content

Amatørradio i båt

Marina 7050

Recommended Posts

Vurderer å skaffe meg amatørradio å bruke i motorbåten (har lisens). Tenkte det kunne være litt sosialt å ta en prat på kortbølgene og 2-meteren. Er det noen med erfaring med slikt, som de kan dele med meg, som jeg igjen kan ta med i tenkeperioden?

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

hei!

selv har jeg montert opp en Icom IC-706 MKIIG. Denne har da HF, 6m, VHF og UHF. Både SSB/FM/AM/CW, så denne dekker alt :P Har i tillegg montert opp en 2m/6m antenne og en 2,15m høy pisk for HF. (bruker automatisk antennetuner i mellom)

går så det griner og er veldig artig å kjøre HF når man er på sjøen.

ellers har jeg også montert inn APRS i båten slik at folk kan spore meg.. (noe alà AIS får båter..)

Sjekket litt med Permo i dag, og de hadde en brukt FT-857 (all band). Er jo morro å kunne håndtere HF/2-meter i en og samme. Tror det er 20 år siden jeg var aktiv så dette er noe som kom dukket opp i forbindelse med noen rolige stunder i båten. Så var det dette med strøm. Har du dette sammen med resten (samme batteri) eller er det lurt å ha et eget batteri til den bruken?

Jeg kjører min radio inn på resten av forbruksbanken sammen med alt annet. Dette av den enkle grunn at jeg ikke bruker dette som en nødradio. Det eneste jeg har gjort (siden jeg har forlenget strømkabelen), er at jeg bruker større tverrsnitt på ledningen. Husk at den trekker ca 20 ampere på full sendereffekt.

Om du skal kunne ha dette som en "nødradio" kan det være greit å kjøre dette på egent batteri som er plassert høyere i båten.

Om du får opp en HF antenne må vi ta en QSO en dag:) Selv pleier jeg ofte å legge båten inn til land og strekke opp en longwire i noen flaggstenger på brygger osv:)

Det skal ikke være nødradio, til det bruker jeg VHF. Tror første skritt får være å slite med meg min gamle FT 901 DM (rør og til de grader tung) med tuner og forsøke longwire. Det er i alle fall så jeg får opplevdt ssb-lyden om bord. Så kanskje det kan bli en QSO.

høres bra ut:) 18 kg klump, men fungerer nok bra om du får tunet om en longwire. Sies at 10:1 balunene på Permo skal være meget bra til longwire.

Ellers håper jeg du vurderer tanken med APRS i båten. Koster slikk og ingenting for å få det til. Sporing foregår via www.aprs.fi

Ellers håper jeg du vurderer tanken med APRS i båten. Koster slikk og ingenting for å få det til. Sporing foregår via www.aprs.fi

Der strekker ikke mine tekniske kunnskaper til. Er der noe sted på nettet jeg finner noe mer om det?

Vurderer å skaffe meg amatørradio å bruke i motorbåten (har lisens). Tenkte det kunne være litt sosialt å ta en prat på kortbølgene og 2-meteren. Er det noen med erfaring med slikt, som de kan dele med meg, som jeg igjen kan ta med i tenkeperioden?

Jeg har brukt handapparat for 2m ombord, men tenker meg at en 2m fast antenne bør være langt unna marin-vhf-antenna (som er i mastetoppen) hvis jeg skal bruke en fastmontert stasjon. Jeg har nå en FT817ND som jeg tenker meg å ha med.

Når jeg har ligget til land, har jeg tidligere hengt opp en Windom-antenne i mastetoppen med endene festet på land.

Undervegs blir det ikke tid til radiokjøring; skal jo holde i rorkulten og holde styr på skjøtene...

APRS er lett å sette opp med passende radio og gjerne et PA-trinn for å få litt mer enn håndapparateffekt ut. Du må jo ha posisjonsdata, men NMEA-bussen fra GPSen som du ellers bruker, kan koples til f eks en Kenwood i D7-serien i tillegg til marin-VHFen. Det kan være du heller vil ha separat GPS til hver av radioene. En av dem bruker du jo sikkert til navigasjonssystemet ditt, om ikke annet, så ihvertfall for å se posisjonen på et elektronisk sjøkart.

Hilsen LA2BBA

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Tok en runde på 80-meter i kveld og det var trivelig å høre QSO etter mange år i stillhet. Så det kan se ut som jeg ender opp med en "test" med 901-en som en prøverunde. Har liggende en FD4-dipol som jeg kan ta med meg.

73 La4eaa

Så det kan se ut som jeg ender opp med en "test" med 901-en som en prøverunde. Har liggende en FD4-dipol som jeg kan ta med meg.

73 La4eaa

Ikke bruk 901 til dette formålet, rørene dine vil bare gå istykker. Prisen på rør har foresten gått opp ganske mye. Kjøp en billig transistorHF til dette formålet, sjekk www.la3f.no og deres bruktmarked og finn.no, så finner du nok noe billig og egnet hardware.

FD-4 (Windom) er et godt valg når du ligger ved land, med den kan du jo kjøre 10-12-17-20-40 og 80 meter uten tuner.

73

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

LA2BBA er jo her inne jo. Jeg er repeatermanager for LD4SH (Søndeled, Risør) og ser vi går mye via deg:)

Ellers håper jeg båtfolket her kan få seg HF i båten slik at det kan bli tatt noen QSOer i sommer!

73 de LA3YNA

Edited by Risor23 (see edit history)

Takk for rådet angående rørene. Får gå litt i tenkeboksen. 901-en m/tuner er jo faktisk min første HF, som jeg kjøpte da da jeg skulle ta lisensen. I tillegg er den nesten ikke brukt (ca 200-300 qso og ser helt ny ut), så jeg bør nok ikke ødelegge den. Den er sikert i nærheten av 30 år nå. Kan kanskje begynne med 2-meteren som er en eldre Yesu, og få litt av "feelingen".

73

Vet ikke om det allerede eksisterer, om ikke det gjør det kunne vi bp-medlemmener satt en frekvens på 80-m hvor vi dukket opp på kveldstid. Slik kunne båtlivet blitt enda mer sosialt - selv om en kanskje ligger alene ved en holme :smiley:

jeg ligger uansett å vaker rundt 3680 til 3710, og det er vel der folk "flest" pleier å være.. :) bare å høre etter LA3YNA maritim mobil :P

og er jeg på sjøen pleier jeg å ha min aprs tracker på, så da finner du meg på www.aprs.fi under callet LA3YNA-8 og bildet av en båt:D

Edited by Risor23 (see edit history)
jeg ligger uansett å vaker rundt 3680 til 3710, og det er vel der folk "flest" pleier å være.. :) bare å høre etter LA3YNA maritim mobil :P

og er jeg på sjøen pleier jeg å ha min aprs tracker på, så da finner du meg på www.aprs.fi under callet LA3YNA-8 og bildet av en båt:D

hei, LA3YNA,

og hvor bruker du å være når du vaker rundt 3,7?

(det der med /M og /MM er droppa som krav nå! Men det er jo ikke forbudt å si at man er på sjøen, da.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

• 4 weeks later...
På hvilken frekvens benyttes pactor modem til mail.

Det er flere stasjoner og flere frekvenser. Her er liste. .

De oppdateres hver måned.

Blir operativ på SSB og Pactor fra båten i år med ny IC-M802 og akterstag-antenne.

Geir/LA5ZO :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

De oppdateres hver måned.

Blir operativ på SSB og Pactor fra båten i år med ny IC-M802 og akterstag-antenne.

Geir/LA5ZO :seeya:

Blir den oppdaterte listen lastet ned i Pactormodemet når du er "på lufta" med en kyststasjon?

Fa

Den kommer i form av en e-mail dersom du abonnerer på den fra ZS5S, eller du kan be om å få tilsendt siste utgave fra e-mail programmet som brukes.

Listen legges i programmet som brukes som e-mail program og som styrer radio/pactor modemet.

Når man så skal kalle en stasjon, velger man kallesignalet til denne, samt frekvensen.

Radioen stiller seg da på denne og pactormodemet starter å kalle på stasjonen.

Stasjonene som er på lista er ikke kyststasjoner, men små radiostasjoner som drives av radioamatører verden over.

De er alle knyttet sammen på internett, slik at systemet er helautomatisk. Systemet kan kun brukes av radioamatører og er gratis.

Geir :seeya:

Edited by GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg