Gunga Din Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Blir operativ på SSB og Pactor fra båten i år med ny IC-M802 og akterstag-antenne. Geir/LA5ZO har du hunnit o koppla in den?..... håller på med min.....förfärligt massa kablar o ledninger o ferriter ..... förbereder även för DSC-antennen.. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fiskmåsen Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Den kommer i form av en e-mail dersom du abonnerer på den fra ZS5S, eller du kan be om å få tilsendt siste utgave fra e-mail programmet som brukes. Listen legges i programmet som brukes som e-mail program og som styrer radio/pactor modemet. Geir OK, Da skjønner jeg! Listen måtte jo inn i programmet på et vis. Fa Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 (redigert) Nei Gunga - radioen er fortsatt hjemme i hobbyrommet. Har så langt kun lagt kopper bånd og kopper nett under dørken som jording. Jeg får nytt akterstag om en ukes tid. Da skal radio og tuner monteres. Alt er klart og montasjen burde gå bra, men er forberedt på massiv bruk av ferriter. Skal også montere en Metz weatherfax whip antenna som DSC antenne. Kommer du igang i juni må du sende en IM med ditt MMSI nr./callsign så kan vi prøve en kontakt på MF. Og vindroret er på plass. Se HER. Geir Redigert 19.Juni.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Vindroret ligger hjemme i stua..... men Radioinstallasjonen er i full sving....trenger vel en dags arb til innan jeg er i lufta...håper jeg har inga kopperband.....2 dynaplates bak vid roret o så håller jeg på med superkondensatorer så att jeg skall slippe direktkontakt med sjöen/jorden Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 jeg ligger uansett å vaker rundt 3680 til 3710, og det er vel der folk "flest" pleier å være.. :) bare å høre etter LA3YNA maritim mobil :P hade det vart lurt o bestemme ett par BP-frekvenser og en tid??....... jeg sp för det jeg er veldi grööön radioamatör! SA6ALH (/MM) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 SA6ALH (/MM) Jeg fikk en korreksjon vedrørende bruk av /MM. Det skal visstnok kun benyttes i internasjonalt farvann, dvs. utenfor 12nm fra kysten. Ellers skal det brukes /Portabel eller /Sjømobil. Er jeg innenfor annet lands 12nm grense skal landets prefix brukes forran eget callsign. F.eks: Innenfor svensk farvann: SM/ eller dansk: OZ/ Så da blir callsignet mitt i Norge: LA5ZO/Sjømobil. I Sverige: SM/LA5ZO/Sjømobil I internasjonalt farvann: LA5ZO/MM Kan være betegnelse /Sjømobil er anderledes i Sverige... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 vi fikk lära oss o att det heter /MM om vi har radion ombord...nu er det snart 2 år sedan jeg tog kursen, så det kansje har endrats??!! jag låg nere i Polen o snakke med Sverige....senare när jeg kom hjem så o leste regler vilka länder som accepterer utländske radioamatörer med egen utrustning....så stod det att Polen er ett land som har kvar kravet om CW....för alla amatörer, trots att vi får våre certifikat idag her hjemme uten CW..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MaLang Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Noen her som har prøvd aprs over satelitt? LA5ZLA Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 ....., trots att vi får våre certifikat idag her hjemme uten CW..... Men det er jo fortsatt CW som er "The Noble Art of Communication" Jeg må forresten selv se til å få rigget noe amatørutstyr ombord. Trolig begrenses det til en 2 meter i første omgang, eventuelt med 70 cm. Alt dette "nye" med pakkeradio og denslags har jeg ennå ikke hatt befatning med. Jeg har tross alt bare hatt lisensen i 40 år Vy 73 de LA7IN av og til /sjømobil og av og til /MM Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 ang /MM ser på SSA's sida http://sektion-vhf.ssa.se/hf/identifiering.htm så står det inget om int.farvann.......men fann en finsk motsvarighet...där stod det int farvann Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Salt Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Jeg skal få rigget opp en 2m/70cm-stasjon (TH-D7 med 35 W eksternt sluttrinn) med posisjonsdata fra GPSen, for å være qrv med APRS (og også FM-fone). Det blir vel LA2BBA-5, tenker jeg. HF-antenne får vente litt, så HF-aktivitet blir når vi er i havn. Akterstaget er kanskje langt nok for 20m, får se når båten skal opp til høsten. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Spinnaker Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
GeirT Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Ja, jo, det med /M(aritim)M(obil) er greitt nok. Har hatt tillatelse til slike operasjoner og har operert det flere ganger både fra skip og flytende rigger utenriks. Men en herværende amatør med "litt pondus" innen styre og stell hevdet at /MM bare skal brukes i internasjonalt farvann. Selv syntes jeg at /MM er en grei betegnelse, som greitt illustrerer at man opererer fra noe som er under veis på sjøen. Har prøvd å finne regelverket som underbygger hans påstand, men har så langt ikke lykkes i det. Har du funnet det kanskje ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Allan E Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Hvilken lengde har dere på akterstaget mellom isolatorene? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 GeirT; Nei...hörde han i Oslo i Lördags?! som sa det til deg...fikk en QSO efteråt.... såg på en finsk sida att det skall vare Int vann.....hvor skall man lete ITU? Gladiator; vet ikke får mäta til hösten när jag master av Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Spinnaker Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 svenskene når de bruker sin noe spesielle bokstavering (qvintus adam helge osv osv). Har svenskene ikke med opplæring i det internasjonale fonetiske alfabetet i sitt pensum? joda det har vi både som amatör o SRC/LRC....... men det har jag erfart i sommer att Amatörer over hele Europa....använder alle mulige ord for bokstavering..... Sugar, Peter, N som i New York har lett mye åt dette i sommer..... vad med Ægir, Ørnulf, Ågot Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Salt Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 men det har jag erfart i sommer att Amatörer over hele Europa....använder alle mulige ord for bokstavering..... Jada. Og i andre deler av verden. Sugar, Peter, N som i New York har lett mye åt dette i sommer..... og Lauri Aarne kakkonen Berta Berta Aarne... vad med Ægir, Ørnulf, Ågot Ærlig Østen Åse, så klart Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 (redigert) det er litt kul o höre desse radio-fantaster...... hade en kontakt med Scotland i förre uken.......CQ CQ..just your last 2 letters......OK OK "Lima Hotel, Lima Hotel you have five-nine"...vet ikke om dette var en Contest eller var det var Redigert 3.August.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Spinnaker Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 (redigert) Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Hvilken regel brøt jeg?? Det må jo være med i innlegget hva jeg svarer på! Redigert 3.August.2008 av Bavarius (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 hade kontakt i förre uken med Morokulien SJ9WL/LG5LG .......det var kul Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Adriana Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 har inga kopperband.....2 dynaplates bak vid roret o så håller jeg på med superkondensatorer så att jeg skallslippe direktkontakt med sjöen/jorden Hei Gunga Din. Har montert SSB i båten i år, har brukt kobberband, men foreløpig uten kondensatorer. Har du rukket å få montert inn kondensatorene ennå? Hvilke erfaringer har du fått ? Jeg regner med at du har satt flere i paralell ? Kan du hjelpe med en typebetegnelse på kondensatorene så vil jeg være takknemlig. mvh hilsen SY Adriana (ikke amatør men LRC ) Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Hei HF i båt og instalering av dette er et emne med mye synsing og mange meninger. Sjekk lenk fra en med autoritet innen området: http://ham.srsab.se/techtalk/HFiBATEN07.htm Merk serlig punkt om jording. Vi er ikke ute etter sikkerhetsjord, men en motvekt for antennesignalet. Om det er en eller to frekvenser som brukes kan en bruke en kvart bølgelengde radial fra jordskrue på antennetuner, og ikke bekymre seg om annen jord. Dette er uavhengig av den elektriske lengden på antennen (som er tunet med antennetuneren) mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Hvilken lengde har dere på akterstaget mellom isolatorene? Jeg har foreløpig ikke isolert akterstaget, men nytt er i bestillt. Bruker en strekkantenne som jeg har heist opp i gennaker fallet. Den er ca 13-14 m total lengde (fra tuner til øverste isolator). Staget jeg har bestillt er 6mm 1x19 wire og er 1090cm langt og rett under 10m mellom isolatorene. Det må være en meter wire mellom masten og 1. isolator. I tillegg kommer det kabel mellom nederste isolator og antenne-tuner, som er rundt 3 meter. Total lengde blir da 13m som rekker i massevis. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.