Jump to content

Amatørradio i båt

Marina 7050

Recommended Posts

Sjekket litt mer og utfordret "besser-visserne" på hvilke regler som gjelder for bruk av /MM.

Fikk dette svaret idag:

Gjeldende "Forskrift om radioamatørlisens" regulerer ikke bruk av suffikser etter kallesignalet.

NRRL viser til bruk av suffikser i henhold til "Utfyllende vilkår for radioamatørlisens" (fra Statens teleforvaltning 30. mai 1995),

under punkt 1.5 Kallesignal:

Når stasjonen opereres mobilt skal følgende tilleggsinformasjon benyttes etter kallesignalet:

Stasjon som opererer fra norske fartøyer /MM (Maritime Mobile)

Stasjon som opererer fra norske luftfartøyer /AM (Aeronautical Mobile)

Stasjon som opererer fra annen mobil enhet /M (Mobile)

Stasjon som opereres når den bæres /P (Portable)

Stasjoner brukt fra skip og fly må ha tillatelse fra eieren av hhv. skipet eller flyet, og må følge de rettledninger som gis fra føreren av skipet/flyet.

Operering kan deretter skje i internasjonalt og norsk farvann/luftrom. Men i andre lands farvann/luftrom må man ha tillatelse fra vedkommende lands myndigheter.

Tidligere var bruk av suffikset /MM forbeholdt radiopliktige skip i internasjonalt farvann, og at man forklarte "sjømobil" når man ellers opererte fra båt.

Etter de siterte "Utfyllende vilkår" skal man benytte suffikset /MM fra alle norske fartøyer, selv fra Storsjøen i Hedmark.

Altså /MM kan man benytte uansett hvor båten befinner seg.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Hvilken regel brøt jeg??

Ta det ikke tungt. Dette hender for mange av oss.

Dersom det du kommenterer står i innlegget forran, trenger du ikke sitere.

Men når du MÅ sitere, ta kun med setningen eller avsnittet du vil mene noe om.

Det går nok på at sitater tar plass og kapasitet på server og slik leie koster penger...

Men kom gjerne igjen med det du ville si. Kjekt med andre synspunkter.

Hei Gunga Din.

Har du rukket å få montert inn kondensatorene ennå?.............

mvh hilsen SY Adriana (ikke amatør men LRC )

YES

jeg tog o gjorde så som det stod i linken fra SRS!

jeg har 2 dynaplates...en på var sida rodret

fra dessa dynaplates så går det 2 parallella 'superkondensatorer' ca 1,2m opp til AT'n

en superkondensator bygger du själv....

du tar koaxkabel RG58 o skaler fram mittledaren i ena enden......o sjermen i den andre.....

jag pakkade in ca 12-14 stk sådana i en krympslang (25mm) som jag sedan värmde......

jag har alltså två stycken sådana 'slanger' fra resp dynaplate som går opp til ATn...

på dette viset har jag ingen 'elektrisk kontakt' med vannet som kan ge krypströmmer/galvanisk korrosjon!

det er möjligt att jag även kommer att legge kopperband på insidan, där jeg får plass...men det får bli ett

senare prosjekt

Da kjör vi med /MM GeirT !!, tills ngn annen överbevisar oss om annet ! :smiley:

SA6ALH/MM

S/Y Gunga Din

...

Gjeldende "Forskrift om radioamatørlisens" regulerer ikke bruk av suffikser etter kallesignalet.

...

Tidligere var bruk av suffikset /MM forbeholdt radiopliktige skip i internasjonalt farvann, og at man forklarte "sjømobil" når man ellers opererte fra båt.

Etter de siterte "Utfyllende vilkår" skal man benytte suffikset /MM fra alle norske fartøyer, selv fra Storsjøen i Hedmark.

Altså /MM kan man benytte uansett hvor båten befinner seg.

Disse "utfyllende vilkår" holdt opp å gjelde da dagens forskrift om radioamatørlisens trådte i kraft.

Man skal ikke benytte /MM i Norge, verken fra havet eller Storsjøen - men man kan. I utlandet er det CEPT-reglene evt den konkrete utenlandske lisensen man har fått som bestemmer det, sammen med de nasjonale bestemmelsene. Så dersom Sverige har krav om /MM ved operasjon fra sjøen, vil en norsk gjest i båt på Vestkysten måtte bruke SM/LA*** /MM.

Likevel sier de fleste "mobil" når de opererer fra bil. Mange sier "fotmobil" når de går omkring med håndapparatet. (Enkelte aktiviteter og tester har regler om å bruke bestemte suffikser, som Field Day (det er første septemberhelga) der deltakende stasjoner skal bruker /P med morse, og "portabel" med telefoni - men det er ikke særlig aktuelt for tråden her.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

håller det ikke att en norskbåt bruker LA***/MM i svenskt vann?

Dersom båten skal ses likt med en operatør på land, så sier CEPT-avtalen at man skal bruke vertslandets prefiks foran sitt kallesignal når man opererer fra et annet land enn sitt eget.

Så om jeg er på besøk i Sverige med eller uten bil, skal jeg bruke SM/LA2BBA.

Men siden vi her snakker om båt, så er det jo et eget poeng at båten er en del av flaggstaten, og kanskje ikke skal bruke vertslandets regler i det hele tatt - og da begynner vi virkelig å spikke fliser :smiley:

Jeg bruker ihvertfall SM/LA2BBA når jeg er i Sverige med båt og amatørradio, som om jeg hadde vært på land. Med eller uten MM.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Ta det ikke tungt. Dette hender for mange av oss.

Dersom det du kommenterer står i innlegget forran, trenger du ikke sitere.

Men når du MÅ sitere, ta kun med setningen eller avsnittet du vil mene noe om.

Men kom gjerne igjen med det du ville si. Kjekt med andre synspunkter.

Jeg tar det ikke så tungt, men når man sletter noe slikt som i dette tilfellet kan man ikke annet enn å unders over personen som utførte en så uklok handling. Man får bare la det passere og unskylde vedkommende, stakkars.

Som i dette svaret, som nå kommer langt ut i rekken, og med flere svar i mellom fra du postet, blir det en nødvendighet med sitat om ikke svaret skal bli helt `god dag mann økseskaft`, og totalt uforståelig for de som ikke nøye har fulgt med i tråden. Det var også stor aktivitet med posting på det aktuelle tidspunktet, og da bør en som skal moderere slikt ha evne til å forstå at her bør man la sitatet stå for ikke å ødelegge sammenhengen for leserne. Men vi får la det ligge, skaden er jo fullbyrdet ved slettingen og jeg gidder ikke å poste svaret på nytt nå uten sitat, noe som iallefall vil skape total forvirring.

Svaret på rapport (five.nine) under DX-traffikk får en annen ta seg av nå, den som slettet kan kansje ta det :tongue:

I norsk farvann kommer iallefall jeg til å benytte LAXXXX/MM, og i svensk farvann SM/LAXXXX/MM, i dansk farvann OZ/LAXXXX/MM osv osv.. Og det har jeg da lov til, og det blir heller ingen misforståelser av den bruken.

:smash:

Redigert av Bavarius (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Med Microtrak kan du ikke se andre stasjoner med APRS på GPS-displayet. Til det kreves en transceiver, en TNC (evt en Knw D7* i stedet for begge disse), og en GPS med NMEA inn og ut. F eks NMEA-bussen som er i båten, hvis man allerede har GPS og D-VHF.

Suksessen med en god antenne er forholdet mellom det aktive elementet og jordplanet.

På samme måte som en kondensator har to identiske plater, må man forsøke å få

to identiske elementer - dvs. antenne og jordplan.

Et akterstag som er godt isolert fra jordplanet, dvs. med mer enn 20 MOhm isolasjonsmotstand, er en god halvpart.

Den andre er så mye som mulig av båtens ledende, store overflater under dekk og helst undervannlinjen, alle sammenkoplet med kobber bånd.

F.eks. kjølbolt, motor, evt. ståltanker. Dette koples via kondensatorer til jordingskrue på radio og antennetuner.

Det klarer du ikke å oppnå dette om du tuner opp mast/bom/for og akterstag.

Ved å gjøre det er jeg redd du ville få mye moro, med HF alle veier i det el.anlegget.

I masta, på pull og pushpit har du likestrømskabler som alle vil plukke opp store mengder HF.

Dessuten bør jo masta være godt jordet til kjølen for lyn-avleding.

Det koster penger å isolere akterstaget, men det er den desidert beste løsningen.

Er du neve-nyttig kan du kjøpe isolatorer med såkalte "swageless terminals".

Dette er en enkel metode der du kapper akterstag-wire'en og setter inn isolatorne selv.

leste på noen båt-radioamatör...att han kun brukte en isolator oppe(glasfiberbåt) sen kunde man anslute

'antenkabeln' under dekk i röstjernet...vad tror ni om det ???

Sjøvann og salt er no herk i forhold til isolasjonsevne. Det leder HF som bare det.

Derfor er det viktig å vaske isolatorene iblandt. Spesiellt den nederste, siden den er mest utsatt.

Det sier seg selv at uten isolator nederst ber man om trøbbel.

Nå er APRS-opplegget i orden. Forsøkte en kort stund på lørdag, og laget ferdig kablene da vi kom hjem i dag.

Ved neste tur skal det gå an å se og sende APRS-meldinger til LA2BBA-8.

Jeg bruker et PA-trinn for 2m og 70 cm, en antenne for 2/70 på pushpit, og en TH-D7 koplet til PA-trinnet og til GPSen på samme NMEA-utgang som marin-VHFen er koplet til. Da kan jeg se andre APRS-stasjoner på GPS-kartbildet.

Kan kalles opp med VoiceAlert på 144800 (tone 123Hz skal endres til neste høyere verdi som ser ut til å være standard), eller på en UHF-rpt eller UHF oppkallfrekvens.

(Radioen demonteres når vi forlater båten, så klart)

På min båt er det slik. Men om det noengang har blitt sendt noe derfra vet jeg ikke. Fordelen blir jo at avstand antenne tuner nærmest blir null.

Kjøp deg en swageless isolator og monter den selv. Det er definitivt best å isolere staget skikkelig.

Så legger du en 6 kvadrat kabel fra staget og ned til tuneren. Den blir også en del av antenna.

En såkalt "Dynaplate" (tilsvarer 0,5m2 kobberplate) montert under båten burde vel gjøre susen? Den forbedret i hvert fall signal/støyforholdet betraktelig på min DGPS mottaker selv om det var på langbølge og ikke amatørradiofrekvenser.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og signal-jord? Hvordan løses det? Havet er jo bra nok, men det er neppe nok med en koppertråd fra tuneren og ut i vannet for HF.

Skrev litt om jording i i innlegg 64 innlegget.

Dynaplates er OK - men etter mitt syn ikke godt nok som jording for HF transmisjon. Dynaplates har stor overflate når de er ny-montert,

men hva skjer med alt vi sendker ned i sjøvann ? De gror til med alskens microber og gørr. Den effektive overflaten minsker nok radikalt

når de eldes.

Du må helller ikke bruke kobber-"tråd" for forbindelse mellom radio-utstyr og jording.

Det må brukes flate kobbe-bånd med 2-3 tommer brede. Det er altfor lte areal på en tråd.

HF signalene strømmer på yttersiden av en leder følgelig er flate bånd det mest effektive.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...