Jump to content

Amatørradio i båt

Marina 7050

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Hva med å bruke kobberrør i stedet for band? Da har en vel egentlig samme overflaten bortsett fra at bortimot halvparten av overflata dermed er inni røra og den andre utenpå. Bruker en vannrør med plastbelegg så har en også en beskyttelse mot korrosjon. Hvis en kan legge kobberplate på innsiden av skroget så er vel dette en gunstig løsning. Jeg har en plate på utsida av skroget som jeg monterte for mange år siden. Den har jeg jo litt lyst til å ta i bruk nå. Arealet er ca1/4 kvadratmeter. I mitt tilfelle så har jeg en 9meters pisk (sailor) montert med laveste punkt i godset på stormasta. Tuneren er montert ved foten av antenna med kabel fra tuner til innfestingen på antenna. I Sailorpapirene står det at en ikke trenger noe ekstra jording av tuneren hvis den står høyere enn 8 meter over (havet) da koaksen er god nok . Hos meg er det nå ca 14 meter så jeg ligger vel godt over kravet. Hadde jo vært greit å slippe ekstra jording fra tuneren og ned. Jeg har tre barduner som jeg kanskje kan benytte meg av. De står i trekant posisjon i forhold til hverandre. Kobler jeg disse sammen med tuneren så vil det nesten se ut som en GP antenne. Videre er jeg interessert i å vite hvor vidt jeg skal jorde selve senderenheten. koaksskjermen er forbundet med kabinettjord. Det hang en kabelsko her når jeg kjøpte utstyret som kan tyde på at kabinettet har vært jordet.

Per

Redigert av Per T Kålin (see edit history)

Ser det er mange betegnelser ute å går her. I båten har jeg en Ranger AM/FM UHF som går fra kalal 1 til 23 eller noe, pluss 11A. Hva kalles denne på dette "språket" deres? :tongue: Har virkeligt ikke greie på dette. Men hadde vært morro å pratet med noen på den en gang. Ikke ofte jeg hører folk inne på kanalene der, lytter stort sett på #3FM når jeg er ute med båten.

Det er en god gammeldags Walkie Talkie du har.

Den sender i 11m båndet på kortbølge.

Kanal 3 AM - var kallekanalen og man skiftet til en ledig kanal der samtalen foregikk.

De første årene var det kun lov med inntil 500 milliwatt og et begrenset antall kanaler.

Senere kom nye regler og man gikk over fra AM til FM og kunne bruke 4 watt og 40 kanaler.

Walkie Talkie var radio #1 i småbåter for 30+ år siden. Alle skulle ha dem.

De ble brukt til å holde kontakt med kompis-båter og til venner og kjente på land.

Mye fest og basar å høre på radioen i helgene - og mange artige skruer som nærmest hadde hele sitt sosiale liv på radioen.

Men etter at mobiltelefonen kom forsvannt behovet og idag høres knapt nok en eneste sjel på de radioene.

Synd egentlig - det var artige tider.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

• 2 uker senere...

Så er det Field Day 6. og 7. september; se 'Amatørradio' nr 7/8. Båt er jo ikke noen bygning og blir ikke rammet av forbudet mot å bruke bygninger og faste konstruksjoner, så det kunne være en idé om noen båter var med også!

Jeg skal delta sammen med Fredrikstadgruppen på LA5F/P på Hvaler, med en qrp-stasjon i båten, men med longwire fra masta til et sted innpå land. Neida, ingen landstrøm. Det blir jo litt "amatørradio i båt".

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...