Jump to content

Båt-diesel i hagen, gammel parafin tank


Fusebox

Recommended Posts

Heisann.

 

Denne er vel på kanten til OT, men i disse olje-tider, så kanskje likevel...

 

Jeg har en gammel parafin tank som vi ikke lenger bruker. Er det noe spesiellt som må til for å endre bruken fra parafin til diesel ?

 

Tanken er å kjøpe fra tankbil på gunstig tid av året, og bruke en "transfer" tank på ca. 300 liter i bilen til å fylle opp i båten ved brygga.

 

Ser for meg :

Rens av tank (hvordan gjør man det, uten å grave opp ?)

Bytte ut parafin-røret (mini-mini dimensjon) med passelig 1" slange eller lignende størrelse

Pumpe for fylling til transfer tank

Kuleventil for stengning av diesel tilførsel

 

Slangen bør vel nødvendigvis være anti-statisk. Vanlig motor fuel slange ?

Pumpen mener jeg er grei å få tak til en 1000-lapp eller så.

 

Er det ellers noe jeg må tenke på ?

 

Hilsen

Are

Link to post

Er det stål eller glassfibertank? Er det stål er det mulig att det er krav til dokumentasjon av tankens tilstand der du bor, og da er det like greit å sannere hele tanken. Ellers så er det mulig å realisere ideen din. På mange tanker er minirøret du beskriver ført gjennom en 1" gjennomføring. På tanken skal det også være en stuss til å suge, event. peile nivået i tanken, denne kan også brukes.

Link to post

Det er heldigvis en glassfiber tank. Det som bekymrer meg litt, er om det er mye rusk-om-snusk i bunnen, som vil ødelegge dieselen min.

 

Er det bare å sette på et vanlig drivstoff filter, kanskje litt grovkornet, og øse på ? Da er jo Maritim neste for et billig CAV filter eller lignende.

 

Tenker også litt på dieseldyr, kondens og overvintring.

 

Det begynner åpenbart å haste med påfylling, i og med at prisene bare går opp på drivstoffet :eek:

 

Hva med parafin restene ? Antar at det ligger 100-200 liter parafin igjen der, på totalt 1100-1200 liters tank. Er det bare å fylle på med diesel uten å fjerne dette (ref. vinterdiesel) ?

 

/Are

Link to post
Hva med parafin restene ? Antar at det ligger 100-200 liter parafin igjen der, på totalt 1100-1200 liters tank. Er det bare å fylle på med diesel uten å fjerne dette (ref. vinterdiesel) ?

 

/Are

 

Litt parafininnblanding i diesel er ikke nødvendigvis kritisk, blandingen blir noe "tørrere", men dette kan kompenseres med litt totaktsolje. Såkalt "vinterdiesel" var tidligere vanlig diesel med kontrollert parafininnblanding.

Imidlertid bør du se dette opp mot hva slags motor du har.

 

Eldre, grove dieselmaskiner tåler nesten hva som helst.

Samtidig har vel alle lest om problemene med VP`s nye D-serie, hvor en av mistankene er "dieselsporet", dvs. pumpediesel med avvikende kvalitetsnormer. Å risikere en god, nyere motor opp mot 200 liter parafin kan derfor være en risikosport.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Den var jo helt perfekt. Takk for tipset.

 

Når det gjelder grums og slikt i tanken, er det nødvendig å rense litt, eller er det bare å kjøre på med diesel og bruke grov-filteret som var montert på sugeslangen i bildet fra Gunga Din ?

 

Kanskje for sikkerhets skyld bare suge ut alt som er der av parafin og ha på et fat...Eller bruke parafinen til å skylle og dra ut så mye som mulig av rusket ?

 

...Så har jeg jo parafin til både Optimus og andre rariteter i lange tider.

Link to post

Såvidt jeg skjønner, så er fyringsolje nr. 1 opg diesel så-å-si det samme. Fyringsolje og parafin er vel også nært beslektet, selv om parafin er noe lettere, og mere forurensende og brannfarlig (?) ?

 

Så, jeg kan ikke skjønne annet enn at diesel er helt greit å oppbevare under samme forutsetninger som fyringsolje, parafin og lignende.

Link to post

Er dette en nedgravet parafintank er det nok ikke så mye rusk på bunnen, litt slam er det sikkert. Du kan jo la være å stikke sugerøret helt i bunnen av tanken, det er jo der dritten er... Hvis du tapper de første literene på en gjennomsiktig kanne så ser du jo hvordan kvaliteten er.

Diesel er C- veske og du kan lagre 3000l på lagerplass i det fri, eller nedgravet. Parafin er B-veske, maks 1650l under de samme forutsetningene.

Redigert av Stålmarken (see edit history)
Link to post

Du bør først stikke sugerøret helt i bunnen av tanken og suge opp skitten og vannet som ligger der , det kan vere ganske mye.

 

Du behøver ikke tømme tanken for å gjøre dette.

 

Når du bruker sugepumpe till fyling av båttanken må du ha en stålstang eller lingnende helt frem på sugeslangen som gjøe att du aldri klarer å suge helt nedi bunnen av tanken der skitten og vannet ligger , ca 7 cm kan passe bra om slammet i tanken er sugd opp og tankbunnen er bra tømt for slamm .

 

Det er ei 2" peilerør på toppen av mannlokket på tanken , kan hvere skjult/nedgravd , denne er yppelig til alle dine behov med rengjøringen og å bruke for fylling over på båttanken.

 

Du behøver ingen speseiele tillatelser til dette , derimot om tanken skal fjernes så kan det gjøres bare av bedrifter som har tillatelse til dette.

 

Enkelt og perfekt ,men husk å spørre det stedlige kemmnerkontoret om tillatelse om dette er diesel som blir utgiftsført til annlegsmaskin, lastebil eller lignende. :nono:

Link to post

Når du har så stor tank er det jo bare å fylle opp med fyringsolje, det er samme væska som båtdiesel. Det som kalles avgiftsfri diesel har mer parafin på vinterstid enn på sommer for å få en lavere temperatur. På sommeren er avgiftsfri diesel, båtdiesel (maringas olje) og fyringsolje akkurat det samme (-11 gr C), men de har 3 forskjellige priser.

Link to post

Stusset litt på forskjellen på "diesel" fylt fra forskjellige pumper. Hadde noe problemer med luftingen på tanken som fikk diesel til å skume over når jeg fyllte ved to anledninger. Den første (Statoil) laget farge i vannet som man forventer når oljesøl kommer til, den andre (tror der stod maringas eller autogas) laget omtrent ikke spor etter seg i vannet... Definitivt forskjellige kvaliteter med andre ord. Den siste var billigst, men er det bra for motoren???

Link to post
Svart (redigert)
Enkelt og perfekt ,men husk å spørre det stedlige kemmnerkontoret om tillatelse om dette er diesel som blir utgiftsført til annlegsmaskin, lastebil eller lignende. :nono:

 

Garantert båt-diesel :-) Har aldri blitt stoppa med kontroll av diesel på bilen noengang, men blir det sikkert dagen etter (eller samme dag) som jeg smyyyg fyller en slant på bilen.

 

Forøvrig blir vel kanskje bilens tank også smyyyg sjekket på bl.a. EU kontroll ?

 

Da ser det ut til at følgende løsnining blir :

Grav opp til mannhull, fjern tidligere kobling (tynt kobberrør), sug opp mest mulig dritt og parafin fra tanken, avstandsstykke på sugestusses, og fyll opp.

 

Kan nok tenke meg at det blir å la parafinen kvitte seg litt med rusk til bunnen og fyller tilbake i tanken igjen, og bruker den som en enkel vask et par ganger.

 

Takk for alle innspill.

 

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Da ser det ut til at følgende løsnining blir :

Grav opp til mannhull, fjern tidligere kobling (tynt kobberrør), sug opp mest mulig dritt og parafin fra tanken, avstandsstykke på sugestusses, og fyll opp.

 

Kan nok tenke meg at det blir å la parafinen kvitte seg litt med rusk til bunnen og fyller tilbake i tanken igjen, og bruker den som en enkel vask et par ganger.

 

Takk for alle innspill.

 

/Are

 

På alle nedgravde tanker skal det stikke opp ett 2" peilerør, for manuell nivåpeiling , så det er bare å finne det , det ligger siker bare noen cm under grusen/torva så du behøver ikke å grave deg helt ned på mannlokket på tanken

Link to post

Det viktigste spørsmålet i dette prosjektet er for meg: Er det verdt det? Vet ikke hvor mange liter diesel du brenner i året, men det ser ut for meg som det fort går noen tusenlapper i prosjektet, samt en del svette for å få det på plass og ikke minst ved hver fylling av båten. La oss si at du sparer en krone pr liter diesel på denne måten. Uten renter så må du kanskje brenne 5000 liter diesel før du er i null økonomisk. Hvor mye svetten din koster vet jeg jo ikke :smiley:

 

Bare en tanke. Jeg også innser at det er en viss tilfredsstillelse i å gjøre en god deal, selv om det innebærer bittelitt kjas & mas - samt at enkelte spår nok en dobling av oljeprisen over ikke alt for lang tid...

Link to post

Jeg har også tenkt litt på hva jeg egentlig får ut av dette. Joda, blir nok 1 krone eller 2 pr. liter, og ca. 1000 liter forbruk i året, hvilket gir 1000-2000 kroner i besparelse. Tja, ikke allverdens, det, og kostnadene blir sikkert på 2-3000 kroner for å få dette klart, med tank i bilen, slanger til denne og sikkert en del andre rekvisita som må til.

 

Besparelsen blir ikke så veldig lukrativ, men det er jo moro å lage noen løsninger også da :-) Tanken er vel også at den dagen jeg får greie på at avgifsfri diesel blir borte, så fyller jeg opp tanken til randen, og kjører 1 år til på billig diesel :-)

 

/Are

Link to post

Hvis du kan fylle noen 100 liter i slengen vil det lønne seg å betille tankbil direkte til båthavna istedet for det opplegget du skisserer her, mindre arbeid iallefall.

 

Fikk akkurat fyllt opp tanken på tankanlegget til anleggsmaskinene våre, spurte hva han serverte oss. Om det var diesel eller gassolje. Han kikket i papirene og sa diesel, eller fyringsolje type 1 om du vil. Enn sålenge kommer det fra samme tank.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...