Fusebox Startet 21.Mai.2008 Del på Facebook Startet 21.Mai.2008 Heisann. Denne er vel på kanten til OT, men i disse olje-tider, så kanskje likevel... Jeg har en gammel parafin tank som vi ikke lenger bruker. Er det noe spesiellt som må til for å endre bruken fra parafin til diesel ? Tanken er å kjøpe fra tankbil på gunstig tid av året, og bruke en "transfer" tank på ca. 300 liter i bilen til å fylle opp i båten ved brygga. Ser for meg : Rens av tank (hvordan gjør man det, uten å grave opp ?) Bytte ut parafin-røret (mini-mini dimensjon) med passelig 1" slange eller lignende størrelse Pumpe for fylling til transfer tank Kuleventil for stengning av diesel tilførsel Slangen bør vel nødvendigvis være anti-statisk. Vanlig motor fuel slange ? Pumpen mener jeg er grei å få tak til en 1000-lapp eller så. Er det ellers noe jeg må tenke på ? Hilsen Are Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Er det stål eller glassfibertank? Er det stål er det mulig att det er krav til dokumentasjon av tankens tilstand der du bor, og da er det like greit å sannere hele tanken. Ellers så er det mulig å realisere ideen din. På mange tanker er minirøret du beskriver ført gjennom en 1" gjennomføring. På tanken skal det også være en stuss til å suge, event. peile nivået i tanken, denne kan også brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Det er heldigvis en glassfiber tank. Det som bekymrer meg litt, er om det er mye rusk-om-snusk i bunnen, som vil ødelegge dieselen min. Er det bare å sette på et vanlig drivstoff filter, kanskje litt grovkornet, og øse på ? Da er jo Maritim neste for et billig CAV filter eller lignende. Tenker også litt på dieseldyr, kondens og overvintring. Det begynner åpenbart å haste med påfylling, i og med at prisene bare går opp på drivstoffet Hva med parafin restene ? Antar at det ligger 100-200 liter parafin igjen der, på totalt 1100-1200 liters tank. Er det bare å fylle på med diesel uten å fjerne dette (ref. vinterdiesel) ? /Are Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 (redigert) Hva med parafin restene ? Antar at det ligger 100-200 liter parafin igjen der, på totalt 1100-1200 liters tank. Er det bare å fylle på med diesel uten å fjerne dette (ref. vinterdiesel) ? /Are Litt parafininnblanding i diesel er ikke nødvendigvis kritisk, blandingen blir noe "tørrere", men dette kan kompenseres med litt totaktsolje. Såkalt "vinterdiesel" var tidligere vanlig diesel med kontrollert parafininnblanding. Imidlertid bør du se dette opp mot hva slags motor du har. Eldre, grove dieselmaskiner tåler nesten hva som helst. Samtidig har vel alle lest om problemene med VP`s nye D-serie, hvor en av mistankene er "dieselsporet", dvs. pumpediesel med avvikende kvalitetsnormer. Å risikere en god, nyere motor opp mot 200 liter parafin kan derfor være en risikosport. Redigert 21.Mai.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Jeg har en VP TAMD 40A motor, som sikkert ikke er så nøye på det, annet enn at dieselen passerer dysene uten for mye sommel. Hva med slange type ? Er det en rimelig type som kan brukes, eller må det være en helt spesiell sort ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Pumpe for fylling til transfer tank Hilsen Are ...............1695 SEK på Jula.se http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails...temID@EQ=730030 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ArildH Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Er det lovlig å gjøre dette? Lagring av diesel i størrelseorden 1000 liter hjemme? Har en 1000 liter plastdunk som jeg vurderer å ha stående i garasjen. Må den være nedgravd? Godkjenning av offentlig myndighet? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Den var jo helt perfekt. Takk for tipset. Når det gjelder grums og slikt i tanken, er det nødvendig å rense litt, eller er det bare å kjøre på med diesel og bruke grov-filteret som var montert på sugeslangen i bildet fra Gunga Din ? Kanskje for sikkerhets skyld bare suge ut alt som er der av parafin og ha på et fat...Eller bruke parafinen til å skylle og dra ut så mye som mulig av rusket ? ...Så har jeg jo parafin til både Optimus og andre rariteter i lange tider. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Såvidt jeg skjønner, så er fyringsolje nr. 1 opg diesel så-å-si det samme. Fyringsolje og parafin er vel også nært beslektet, selv om parafin er noe lettere, og mere forurensende og brannfarlig (?) ? Så, jeg kan ikke skjønne annet enn at diesel er helt greit å oppbevare under samme forutsetninger som fyringsolje, parafin og lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Forskrift av 26. juni 2002 om brannfarlig vare - oppbevaring Parafin og diesel er vel klasse C væsker, Motorbrensel og fyringsolje med flammepunkt over +55 °C? Hele forskriften Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Tore B Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 (redigert) Er dette en nedgravet parafintank er det nok ikke så mye rusk på bunnen, litt slam er det sikkert. Du kan jo la være å stikke sugerøret helt i bunnen av tanken, det er jo der dritten er... Hvis du tapper de første literene på en gjennomsiktig kanne så ser du jo hvordan kvaliteten er. Diesel er C- veske og du kan lagre 3000l på lagerplass i det fri, eller nedgravet. Parafin er B-veske, maks 1650l under de samme forutsetningene. Redigert 21.Mai.2008 av Stålmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Du bør først stikke sugerøret helt i bunnen av tanken og suge opp skitten og vannet som ligger der , det kan vere ganske mye. Du behøver ikke tømme tanken for å gjøre dette. Når du bruker sugepumpe till fyling av båttanken må du ha en stålstang eller lingnende helt frem på sugeslangen som gjøe att du aldri klarer å suge helt nedi bunnen av tanken der skitten og vannet ligger , ca 7 cm kan passe bra om slammet i tanken er sugd opp og tankbunnen er bra tømt for slamm . Det er ei 2" peilerør på toppen av mannlokket på tanken , kan hvere skjult/nedgravd , denne er yppelig til alle dine behov med rengjøringen og å bruke for fylling over på båttanken. Du behøver ingen speseiele tillatelser til dette , derimot om tanken skal fjernes så kan det gjøres bare av bedrifter som har tillatelse til dette. Enkelt og perfekt ,men husk å spørre det stedlige kemmnerkontoret om tillatelse om dette er diesel som blir utgiftsført til annlegsmaskin, lastebil eller lignende. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Når du har så stor tank er det jo bare å fylle opp med fyringsolje, det er samme væska som båtdiesel. Det som kalles avgiftsfri diesel har mer parafin på vinterstid enn på sommer for å få en lavere temperatur. På sommeren er avgiftsfri diesel, båtdiesel (maringas olje) og fyringsolje akkurat det samme (-11 gr C), men de har 3 forskjellige priser. Sitér dette innlegget Link to post
ArildH Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Stusset litt på forskjellen på "diesel" fylt fra forskjellige pumper. Hadde noe problemer med luftingen på tanken som fikk diesel til å skume over når jeg fyllte ved to anledninger. Den første (Statoil) laget farge i vannet som man forventer når oljesøl kommer til, den andre (tror der stod maringas eller autogas) laget omtrent ikke spor etter seg i vannet... Definitivt forskjellige kvaliteter med andre ord. Den siste var billigst, men er det bra for motoren??? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 (redigert) Enkelt og perfekt ,men husk å spørre det stedlige kemmnerkontoret om tillatelse om dette er diesel som blir utgiftsført til annlegsmaskin, lastebil eller lignende. :nono: Garantert båt-diesel :-) Har aldri blitt stoppa med kontroll av diesel på bilen noengang, men blir det sikkert dagen etter (eller samme dag) som jeg smyyyg fyller en slant på bilen. Forøvrig blir vel kanskje bilens tank også smyyyg sjekket på bl.a. EU kontroll ? Da ser det ut til at følgende løsnining blir : Grav opp til mannhull, fjern tidligere kobling (tynt kobberrør), sug opp mest mulig dritt og parafin fra tanken, avstandsstykke på sugestusses, og fyll opp. Kan nok tenke meg at det blir å la parafinen kvitte seg litt med rusk til bunnen og fyller tilbake i tanken igjen, og bruker den som en enkel vask et par ganger. Takk for alle innspill. /Are Redigert 22.Mai.2008 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Da ser det ut til at følgende løsnining blir :Grav opp til mannhull, fjern tidligere kobling (tynt kobberrør), sug opp mest mulig dritt og parafin fra tanken, avstandsstykke på sugestusses, og fyll opp. Kan nok tenke meg at det blir å la parafinen kvitte seg litt med rusk til bunnen og fyller tilbake i tanken igjen, og bruker den som en enkel vask et par ganger. Takk for alle innspill. /Are På alle nedgravde tanker skal det stikke opp ett 2" peilerør, for manuell nivåpeiling , så det er bare å finne det , det ligger siker bare noen cm under grusen/torva så du behøver ikke å grave deg helt ned på mannlokket på tanken Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Det viktigste spørsmålet i dette prosjektet er for meg: Er det verdt det? Vet ikke hvor mange liter diesel du brenner i året, men det ser ut for meg som det fort går noen tusenlapper i prosjektet, samt en del svette for å få det på plass og ikke minst ved hver fylling av båten. La oss si at du sparer en krone pr liter diesel på denne måten. Uten renter så må du kanskje brenne 5000 liter diesel før du er i null økonomisk. Hvor mye svetten din koster vet jeg jo ikke Bare en tanke. Jeg også innser at det er en viss tilfredsstillelse i å gjøre en god deal, selv om det innebærer bittelitt kjas & mas - samt at enkelte spår nok en dobling av oljeprisen over ikke alt for lang tid... Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Jeg har også tenkt litt på hva jeg egentlig får ut av dette. Joda, blir nok 1 krone eller 2 pr. liter, og ca. 1000 liter forbruk i året, hvilket gir 1000-2000 kroner i besparelse. Tja, ikke allverdens, det, og kostnadene blir sikkert på 2-3000 kroner for å få dette klart, med tank i bilen, slanger til denne og sikkert en del andre rekvisita som må til. Besparelsen blir ikke så veldig lukrativ, men det er jo moro å lage noen løsninger også da :-) Tanken er vel også at den dagen jeg får greie på at avgifsfri diesel blir borte, så fyller jeg opp tanken til randen, og kjører 1 år til på billig diesel :-) /Are Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Forøvrig blir vel kanskje bilens tank også smyyyg sjekket på bl.a. EU kontroll ? Dette har ikke kontrollorganet noe med. Skal kun sjekke pk på seddelen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
fiskebat Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Det er litt tungvint med tanken nedgravd i hagen , det er bedre å gjøre som maskin entreprenørene, de har montert hjul på drifstoff tankene sine. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Hvis flere skulle falle for denne ideen, har jeg 2 stk 1200l glassfibertanker liggende. Kan overtas for en meget billig penge. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Hvis du kan fylle noen 100 liter i slengen vil det lønne seg å betille tankbil direkte til båthavna istedet for det opplegget du skisserer her, mindre arbeid iallefall. Fikk akkurat fyllt opp tanken på tankanlegget til anleggsmaskinene våre, spurte hva han serverte oss. Om det var diesel eller gassolje. Han kikket i papirene og sa diesel, eller fyringsolje type 1 om du vil. Enn sålenge kommer det fra samme tank. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.