Jump to content

Forslaget for nye regler for årets hummerfiske

ThorU

Recommended Posts

Her kan dere lese om de nye reglene som mest trolig blir innført fra 15. september 2008.

Selv mener jeg dette er helt feil. Å fiske med bare 5 teiner er verken bryet eller dieselen verdt spør du meg.

Ettersom fisket starter 10. oktober er det mange unge som ikke får det med seg siden skolens høstferie da er slutt..

Jeg mener at hele hummeren skulle vært fredet i 10 år, for så å vurdere om 10 nye år etter det også må til. For å håndheve nytter det ikke med politiet. Det har til nå ikke hjulpet og kommer ikke til å hjelpe heller. Det som bør gjøres er å ta en gammel, (gjerne en litt grinete) fisker, som kjenner området sitt godt og ikke er redd for å få en trussel. Gi personen fullmakt til å håndheve dette og en slump penger i året og mye av problemet vil være borte tror jeg.

Blir nokså komplisert å fiske krabbe nå. Fem teiner holder nok for min del, har bare en time dagslys etter jobb likevel. I oktober er det vel snart mørk i firetiden uansett. Forøvrig burde reglene i dag være tilfredstillende. Får du hummer i fredningstiden, kaster du den ut igjen. Tar du en hummer full i rogn bare for et par munnfuller kjøtt, må det være noe seriøst galt under topplokket. Dessverre har mangel på folkeskikk tvunget frem disse nye reglene. Dette gjelder både for tjuvfiskere og lovlydige rovfiskere.

• 3 måneder senere...

Da ser det ut som om nye regler har "landet". I korte trekk:

• Minstemålet økes til 25 cm for hele landet.
  • Perioden er fra 1. oktober til 30. november - og til 31. desember nord for Sogn og Fjordane.
  • Rognhummer fredes.
  • Alle teiner må ha fluktåpning på 6cm (krabbeteiner må ha på 8cm).
  • Maks 10 teiner pr. hobbyfisker, og 100 pr. yrkesfisker.

Tidligere har det også vært antydet forbud mot å ha hummer i sanketeiner i fredningstiden, men i farta kan jeg ikke se at det er skrevet noe om det.

Redigert av Ronald (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...