Jump to content

VP 290 Tilt instrument pris.


elvira II

Recommended Posts

Jeg har ett firkantet VP tilt instrument ( fra 80 tallet?) som bare viser -88, eller ingenting.

Tok å åpnet det, og forsøkte å ''rense'' det, pluss sjekke over printplatene. ( de så IKKE bra ut).

Ble selfølgelig ikke noe bedre. Ringte da til VP forhandler for å høre på pris.

6140,- synes jeg er litt dyrt. Noen som vet om ett billigere alternativ?

Link to post

Tannraden er ny, og hjulet er renset og helt strøkent. Giveren har jeg ikke sjekket, men har lest her på forumet att problemet sitter i instrumentet da dette er en svakhet når det blir noen år gammelt. Det ''limet'' eller hva det er som er brukt rund dioder og div. ting på printplatene har ''est'' utover og gjort att det blir kontakt steder det mest sansynlig ikke skal være kontakt (det er det jeg har forsøkt å ''rense'' opp i).

Arrester meg gjerne på dette, da jeg hater strøm i alle former. Er det mer enn to ledninger synes jeg ikke det er noe morro mer :cryin::nonod:

Link to post

Dette løste seg jo, men vil bare legge til et tips for eventuelle senere medlemmer med lignende problem eller feilende instrument.

Det viser seg at det limet som Volvo har brukt til forskjellige komponenter på kretskortet inni trimindikatordisplayet reagerer med kobberlederne på printkortet.

Det fører igjen til at instrumentet går over til å vise -88 og alle eller ingen av lysdiodene lyser.

Hvis du nå er litt forsiktig, kan du mest sannsynlig reparere dette selv. Instrumentet er uansett ubrukelig, så det skader ikke å gi det et forsøk.

 

Demonter instrumentet forsiktig. Du må skille de to kretskortene fra hverandre for å komme til skikkelig.

Se nå etter gule flekker med lim eller den guffa de har brukt til å feste ting med. Deretter må du finne deg noe å skrape med som helst ikke skader lakken og kobberbaner på printkortet, og så skal du ha bort alle de flekkene.

Når du har gjort rent, så ser du mest sannsynlig hvilken av kobberbanene som er defekte.

Finn frem loddebolt med tynn spiss, og noe tynn ledning. Det du nå må gjøre er å lage en ny forbindelse forbi der banen er ødelagt. Dette kan gjøres ved å lodde seg inn på "frisk" bane, eller så kan du gå med ledningen til nærmeste tilkoblingspunkt.

 

Er dessverre 3-4 år siden jeg gjorde det her, så hukommelsen begynner å bli litt smårusten på hvordan det gjordes, men du skal i allefall ha fått det i grove trekk og mest sannsynlig klare å reparere instrumentet. Bilder var jeg ikke lur nok til å ta den gangen...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...