elvira II Startet 21.Mai.2008 Del på Facebook Startet 21.Mai.2008 Jeg har ett firkantet VP tilt instrument ( fra 80 tallet?) som bare viser -88, eller ingenting. Tok å åpnet det, og forsøkte å ''rense'' det, pluss sjekke over printplatene. ( de så IKKE bra ut). Ble selfølgelig ikke noe bedre. Ringte da til VP forhandler for å høre på pris. 6140,- synes jeg er litt dyrt. Noen som vet om ett billigere alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 (redigert) Jeg har ett brukt som virker Prisen kan vi ta på IM Redigert 21.Mai.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Jeg trodde den feilen satt i giverne, du har en tannrad på drevet og et lite plasthjul, disse gror og hopper av, gav meg akkurat samme feilmeldingen på en Scand jeg hadde i et tidligere båtliv. Ellers er jo prisen fullstendig syk... Sitér dette innlegget Link to post
elvira II Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Tannraden er ny, og hjulet er renset og helt strøkent. Giveren har jeg ikke sjekket, men har lest her på forumet att problemet sitter i instrumentet da dette er en svakhet når det blir noen år gammelt. Det ''limet'' eller hva det er som er brukt rund dioder og div. ting på printplatene har ''est'' utover og gjort att det blir kontakt steder det mest sansynlig ikke skal være kontakt (det er det jeg har forsøkt å ''rense'' opp i). Arrester meg gjerne på dette, da jeg hater strøm i alle former. Er det mer enn to ledninger synes jeg ikke det er noe morro mer Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 (redigert) Dersom giveren også er fra 80-tallet, er det nok stor fare for at den er ødelagt. Redigert 22.Mai.2008 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
elvira II Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Kan jeg sjekke giveren på noe vis? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Du kan bruket ett ohm meter for og sjekke den . Det er 3 kabler ut fra giveren som du kan måle på når du kjører drevet opp/ned. Sitér dette innlegget Link to post
elvira II Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Fanken! Da er det jo en kabel for mye for meg ! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 22.Mai.2008 Del på Facebook Svart 22.Mai.2008 Fanken! Da er det jo en kabel for mye for meg ! 3 fas Sitér dette innlegget Link to post
elvira II Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Nå er ''nytt'' instrument satt inn, fungerer strøkent ! Takk til Power for hjelpa! Takk for att baatplassen.no FINNS ! Sitér dette innlegget Link to post
Thomza Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Dette løste seg jo, men vil bare legge til et tips for eventuelle senere medlemmer med lignende problem eller feilende instrument. Det viser seg at det limet som Volvo har brukt til forskjellige komponenter på kretskortet inni trimindikatordisplayet reagerer med kobberlederne på printkortet. Det fører igjen til at instrumentet går over til å vise -88 og alle eller ingen av lysdiodene lyser. Hvis du nå er litt forsiktig, kan du mest sannsynlig reparere dette selv. Instrumentet er uansett ubrukelig, så det skader ikke å gi det et forsøk. Demonter instrumentet forsiktig. Du må skille de to kretskortene fra hverandre for å komme til skikkelig. Se nå etter gule flekker med lim eller den guffa de har brukt til å feste ting med. Deretter må du finne deg noe å skrape med som helst ikke skader lakken og kobberbaner på printkortet, og så skal du ha bort alle de flekkene. Når du har gjort rent, så ser du mest sannsynlig hvilken av kobberbanene som er defekte. Finn frem loddebolt med tynn spiss, og noe tynn ledning. Det du nå må gjøre er å lage en ny forbindelse forbi der banen er ødelagt. Dette kan gjøres ved å lodde seg inn på "frisk" bane, eller så kan du gå med ledningen til nærmeste tilkoblingspunkt. Er dessverre 3-4 år siden jeg gjorde det her, så hukommelsen begynner å bli litt smårusten på hvordan det gjordes, men du skal i allefall ha fått det i grove trekk og mest sannsynlig klare å reparere instrumentet. Bilder var jeg ikke lur nok til å ta den gangen... Sitér dette innlegget Link to post
elvira II Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Jeg forsøkte også dette, men fikk bare igang den røde dioden. Skal gå litt hardere til verks nå som jeg har ett som virker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.