Jump to content

Hvilken primer?

bjoris

Recommended Posts

Ja, da er båten på land, ferdig vasket. Det var en del under tross bare 5 uker i sjøen. Godt å ha noe å skylde på etter gårdagens jumboplass i tirsdagregattaen (vi fikk problem med gennaker og fokke også)...

Vel, til saken, jeg har fått testen av bunnstoffene, men så er det jo mye viktigere hvilken primer en legger på egentlig, bunnstoffen kan jo byttes, det er noe verre med primeren... Pt står det vel mellom International Gield Shield eller Jotun sin primer som mange i båthavna anbefalte varmt, litt ukjent av hvilken årsak;)

Etter en prat med Nelson Marine i dag er det klart at VC17 ryker ut hvis jeg skal beholde garantien... Verftet godkjenner ikke VC17. Men jeg kan bruke VC17 Tar2 som primer... Er det noen som har sett en test av primere, det er jo viktig å vite hvilken av dem som er tettest og som henger best...

Edited by bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

International gelshield 200 garanteres tett så lenge den blir lagt i 5 lag; grått, grønnt, grått, grønnt og grått tilslutt. (ulike farger for å se antall lag).

På hvilket grunnlag frasier Nelson Marine seg garantien på båten? På grunn av mulig tæring? Har du sjekket at EL-anlegget er sikret mot galvanisk krypstrøm i tilfelle feil på landstrøm? Hva sier de til den garantien????? Send meg en IM så kan jeg formidle kontakt med teknisk avdeling til International, vil tro at de er interessert i en liten prat om dette.....

Du får høre med Mr Nelson hvilke kombinasjoner av primer/bunnstoff som er godkjent da. Regner med at de har testet alle kombinasjoner og funnet ut at det kun er VcTAR og Vc17 som forårsaker tæring.

Jeg tror jeg og ville fått en liste over annet utstyr som ødelegger garantien. Jeg har hørt at f.eks feil type landstrømkabel og kan forårsake tæring...

Jeg ville sett litt på SeaJet sin to-komponent epoxyprimer, synes den var veldig fin. 3 strøk holder - fåes i to farger. Jeg sto mellom valgene Internasjonal, Seajet og Jotun. Synes systemet til SeaJet virket best for meg pga antall strøk, tørketid samt hadde hørt mye bra om SeaJet. Har også egne supre erfaringer med 033 bunnstoffet - både hvitt og svart. Har hørt mye positivt om Internasjonal også.

Jeg har nettopp primet med 5 strøk med International Gelshield 200. Ble anbefalt den av Alvøen Marina som driver med plastpest reperasjoner og forebygging. Genialt med 2 farger. Lett å se om man dekker godt nok. Smurte seajet 033 shougun bunnstoff utenpå

Edited by Åsabu (see edit history)