Blue_Dragon Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Nå er det stort sett kona som legger intill og hun kjører også nesten 50% av tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Hva er det egentlig som gjør at mange menn tror damer er dårligere skikket til å føre båt enn menn , damer er vel minst like intelligente og med samme fartstid som en mann så bør de vel være minst like flink Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jeg spør så ofte jeg kan om kjerringa vil styre, men hun vil som oftest ikke... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
mateco Svart 27.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Hva er det egentlig som gjør at mange menn tror damer er dårligere skikket til å føre båt enn menn , damer er vel minst like intelligente og med samme fartstid som en mann så bør de vel være minst like flink OBS! OBS! KARER!! Av med ”mannebrillene”, trå varsomt og velg dine ord med omhu!!! Her kan det være lagt ut en manne-felle fra spion fra rosasiden!! Spøk til side! Ærlig talt så tror jeg ikke det er så mange mannfolk som tror de er overlegne i såmåte. Tror heller at de fleste kvinnfolk rett og slett ikke har interessen av å føre båten. Men de som har det får jo full støtte slik jeg leser innleggene her! Kan desverre ikke svare deg der, Enzo, har ikke slike tanker i hodet jeg !! Som jeg skrev i innlegget mitt: Men øvelse gjør mester og forusetningene er i grunnen like både for kvinnfolk og sjøfolk, og jeg tror nok at mulighetene er mange bare man blir vant til egenskapene til alt dette! Ha meg unnskyldt for at jeg skrev "sjøfolk" istedet for "mannfolk" ! Ikke ment som diskriminering!! Men kanskje er den noen her inne på forumet som har slike tanker som du referer til og kan svare deg?? mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Enzo Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Synes bare det var en litt artig problemstilling i denne tråden , overlater du kontrollen til din bedre halvdel heter tråden og stemningen blir automatisk slik at den bedre halvdel er en kvinne Hadde man startet en tråd i et forum som hadde like mange båtentusiastiske damer som menn og stilte spørsmålet nøytralt som "er det kvinnen eller mannen som kontrollerer båten" i din familie så tror jeg utfallet hadde vært at det viste seg å være overraskende mange damer som "kjører" , spesielt blant yngre båteiere. Bestefaren min har bil , bestemor har også kjørekort og de er nesten 90år , der er det utenkelig at hun skal kjøre bilen sålenge de begge er ute på tur i samme bil , han tør rett og slett ikke å la henne kjøre selv om hun har kjørt bil omtrent siden bilene kom til plassen der de bor og hun har kjørt lastebil i flere år , hadde de fortsatt hatt båt så hadde han vært personen med spakene. Sånn er det nok i veldig mange familier uansett om vi snakker båt , bil eller hva det nå måtte være. Ser man et ungt par i båt så er det vel ofte 50/50 deling så dette er vel gjerne litt tradisjon rundt mannfolkjobb osv. Sannhenten er at å føre en fritidsbåt er like enkelt uansett hvilket kjønn som sitter med spakene , derimot så er menn ofte sterkere fysisk enn kvinner og da er det vel naturlig at menn gjør de tingene som krever litt kraft , som å dra opp anker hoppe på land og dra i tau osv mens fruen styrer farkosten Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Hos meg er det slik at hun ofte vil, men ikke tørr, tenk om noen ser meg... Lar henne slippe til der jeg føler at hun kan gjør seg nytte av opplevelsen og at det ikke bare blir stress for henne... Begynn med det de enkle tingene.. Vi har tatt turer til steder der hun kan trene og jeg får beskjed om å holde MUNNEN GODT LUKKET.. Hun vil lære dette selv av egen erfaring.. Lære hvordan båten oppfører seg. Jeg tror jeg kan lære henne litt, men vet av egen erfaring at det man lærer mest av er egne (og avogtil andres) tabber. Prøv igjen og igjen til det sitter... Følelsen av å mestre selv de enkle ting gir mot og lyst til å utfordre de mere vanskelige.. Er ikke redd for skade på båten, det er en død ting og en bruksgjenstand, kan repareres, men dog lell kan det ungåees bør det det. Fikser det meste selv så noe stor krise blir det ikke av en liten ripe.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
mateco Svart 27.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Synes bare det var en litt artig problemstilling i denne tråden , overlater du kontrollen til din bedre halvdel heter tråden og stemningen blir automatisk slik at den bedre halvdel er en kvinne Hadde man startet en tråd i et forum som hadde like mange båtentusiastiske damer som menn og stilte spørsmålet nøytralt som "er det kvinnen eller mannen som kontrollerer båten" i din familie så tror jeg utfallet hadde vært at det viste seg å være overraskende mange damer som "kjører" , spesielt blant yngre båteiere. Jeg synes egentlig overskriften er så nøytral som den kan være jeg! Her henvises til hverken mann- eller kvinn -folk, og en "bedre halvdel" kan jo være av begge kjønn!! Hvis der er ei dame som er føreren så er hun da hjertelig velkommen til å legge inn sine synspunkter rundt temaet, uansett om hun har et kvinnfolk eller mannfolk som sin "bedre halvdel"! Hvis hun ikke overlater kontrollen til "sin bedre halvdel" uansett hvilket kjønn dette måtte være, så må hun jo få lov til å ytre akkurat det! Saken er vel heller at det er ytterst få kvinnfolk som er her inne på forumet! De har jo dessuten sin egen rosaside hvor mannfolka ikke har lov å entre!! Har ofte lurt på hva slags tema som blir diskutert der inne, men tviler sterkt på at det er ladeproblematikk eller motoroverhaling! mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjøtummel Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Dette er en snål tråd. Jeg har vokst opp i båt hvor det alltid var teamwork på tur, og hvor vi skiftet på de forskjellige opgavene. Når jeg er på lengre turer nå er det ingen som får være være passasjer, og alle blir bedt ta sin tørn ved roret. Å stå ved roret når båten legges til er noe de fleste kan lære. Nå har jeg også den holdning at de aller fleste båter er bruksgjenstander som kan repareres dersom noe ikke går helt som planlagt, men selvsagt skal ingen tvinges til å gjøre noe de slett ikke liker. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Tror heller at de fleste kvinnfolk rett og slett ikke har interessen av å føre båten. Her tror jeg du er inne på noe vesentlig. Akkurat det samme er tilfellet i likestillingsdebatten. Flere kvinner har uttalt at de ikke nødvendigvis ønsker "full likestilling" som kan innebære skifte av dekk på bil, skifte av olje på motor i bil, skifte av bremseklosser på bilbremser, bunnsmøring av båt, skifte av olje på motor og gir/drev osv. Men de ønsker selvsagt å bli behandlet likeverdig og med respekt. Og de ønsker å delta i arbeidslivet med likelønn for kvinner og menn. Og alt unntatt det med likelønn blir stort sett godt ivaretatt i Norge. Noe av det samme kan man se i oppveksten. Gutter vil helst leke med biler mens jenter vil være prinsesser eller leke med dukker. Nå ble det visst en avsporing dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 (redigert) Saken er vel heller at det er ytterst få kvinnfolk som er her inne på forumet! De har jo dessuten sin egen rosaside hvor mannfolka ikke har lov å entre!! Har ofte lurt på hva slags tema som blir diskutert der inne, men tviler sterkt på at det er ladeproblematikk eller motoroverhaling! Går vel sikkert mest på " Hvem har størst " ........ båt. Redigert 27.August.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Går vel sikkert mest på " Hvem har størst " ........ båt. Må være litt forsiktig nå ............. Har indikasjoner på at her er spioner fra "den andre siden" og der kan bli spetakkel. Som Skipper Worse så beskrivende uttaler vesener som "quindebeist" Skal ikke se bort ifra at Beistene leser dette!! Ha en god natt!! mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
moosewine Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Savner flere innlegg fra "Seagirl" sånn at jeg får se det nydelige bilde av deg flere ganger!!! Sitér dette innlegget . Link to post
Sydvesten Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Savner flere innlegg fra "Seagirl" sånn at jeg får se det nydelige bilde av deg flere ganger!!! "Flott" innlegg som vitner om du ikke er voksen... Med slike barnslige innlegg så er det ikke rart at de få kvinner som kommer innom forsvinner.. Jeg synes ikke dette er stedet til å diskutere/kommentere utseende til medlemmer.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
mor Amica Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Jo da det finnes damer på ”Åpent forum” også, og vi trenger slettes ikke spionere for å få vite hva som diskuteres her, vi er fullverdige medlemmer Når det er sagt, har jeg lyst til å spørre dere gutta om dere eier båten alene (særeie)? Her i rederiet eier vi nemlig båten sammen og hvem som er bedre havdel er ”hipp som happ”. Har jeg lyst til å bruke båten alene eller sammen med rederen gjør jeg det, uten å spørre noen om lov, og ja da, jeg bunnsmører båt, peiler olje og skifter hjul på bilen selv. Ellers er heller ikke jeg så veldig lysten på å ta båten inn til kai. Båter representerer store verdier og det er lett å påføre andres eller egen båt skade. Når vi legger til i bøya derimot, er det som oftest jeg som står ved roret, mens rederen må ut med båtshaken. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Hebbe Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 I båten vår som er en Saga 27 er det jeg som styrer, kona ønsker ikke å gjøre dette og det sier hun rett ut. Om jeg skal en tur på do så tar hun roret men etter dobesøket så må jeg ta over igjen. Ungene derimot vil gjerne sitte der, i allefall for en stund. Det blir mye kjøring i sikk-sakk og mange runder rundt for å krysse over egen hekkbølge, men det hører jo med. Et par av ungene tar også båten inn i båsen uten problemer om jeg står bak og passer på som "overordentlig co-pilot sjøfør". Hadde vært bra om kona også ville gjort dette, men hun finner det mere behagelig å overlate dette til meg. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Sjøtummel Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Når det er sagt, har jeg lyst til å spørre dere gutta om dere eier båten alene (særeie)? Godt poeng og jeg burde vel lagt inn et forbehold om papirløse forhold og særeide fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Kona får kjøre båt når hun vill, aldri skulle det falle meg inn å nekte henne å bli intresert i båtkjøring jeg er jo ingen tulling heller. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Jeg hadde ventet at Fruen skulle svare her, men siden hun lar vente på seg får jeg prøve selv. Ja, hun overlater kontollen til meg ganske ofte. Jeg tror faktisk at jeg får stå til rors nesten like mye som henne. Jeg får også lov til å legge til kai så ofte at jeg også behersker denne delen ganske bra. Hun lar meg også lese kartene forholdsvis ofte slik at jeg får trening i å navigere etter kart. Eneste stedet jeg får være enerådene er faktisk til/fra vår egen båtplass. Her bakker vi inn mens strømmen fra Nidelva ofte går ganske stri. Samtidig ligger det mange flotte båter på de nærmeste plassene som det er best å unngå å skade. Også jeg har båtførerbevis og VHF-sertifikat og behersker båten så pass at jeg godt kan ta ansvaret for seilasen dersom Fruen av en eller annen grunn skulle bli satt ut av spill. Jeg tror hun ser dette som en ekstra trygghet. Den tekniske delen med vedlikehold og skruing har jeg så langt fått drive med i fred, men jeg føler meg ikke trygg på hvor lenge dette får vare. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mateco Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) Ja, hun overlater kontollen til meg ganske ofte. Jeg tror faktisk at jeg får stå til rors nesten like mye som henne. Jeg får også lov til å legge til kai så ofte at jeg også behersker denne delen ganske bra. Hun lar meg også lese kartene forholdsvis ofte slik at jeg får trening i å navigere etter kart. He.. he.., ja det må være deilig ! (En litt annen vinkling på temaet) Å slippe ansvaret !! For forstår jeg det rett så betrakter du deg selv som nestkommanderende og din frue som fører?? For i en båt så er det alltid føreren som har det absolutte ansvar hvis noe skulle intreffe, og slik har det vært siden tidenes morgen! Godt å bare kunne overlate roret og ansvaret til fruen (fører), etter selv å ha høvla over nabobåten i et mislykket forsøk på å legge til inn i båsen!! Tror også jeg skal foreslå den endringa ombord hos oss også !! PS! Ikke vondt ment Brigg, måtte bare kommentere den der!! mvh Mateco Redigert 28.August.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sydvesten Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Ja, Sydvesten han får jammen sagt det...... Siden jeg er knakende godt humør i kveld etter noen deilige Guinness i baren, så savner jeg en kommentar fro Hansi her... hva han egentlig mener med sitt innlegg om meg og min kone, siden innlegget i sin helhet går på meg som person og min kones kunnskaper.... Det virker som der litt flere enn meg som lar kona ta de enkle oppgaven ombord, som stryringen av båten, men det er åoenbart kun feil så lenge det er jeg som gjør dette og ikke de andre... Men morosamt er det åkke som... med slike etter mitt syn noe merkelige kommentarer..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) Enten har du drukket for mye Guinness eller så har du misforstått mitt innlegg totalt. Å blande din kone inn i denne tråden har du selv gjort. Har ikke nevnt din kone med et ord og kommer heller aldri til å gjøre det i denne tråd. Med min kommentar, " Sydvesten han får jammen sagt det.. " , er kun et tilsvar på hva du skrev om " at jeg overlater de lette oppgavene til min kone ". Dessuten var det vel ikke styring det var snakk om, men manøvrering. Forhåpentligvis har Sydvesten forståelse og respekt for at det ikke er alle som er av samme oppfatning som han om at manøvrering av båt nødvendigvis ikke alltid er den enkleste oppgave. Men, er jo opp til enhver skipper hvordan en organiserer og fordeler arbeidsoppgavene ombord, og det akter ikke jeg å blande meg opp i. Har mer enn nok med mine egne båter. Redigert 29.August.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 .... (En litt annen vinkling på temaet)... Tror også jeg skal foreslå den endringa ombord hos oss også Kanskje en annen vinkel, men vinklingen overskriften i tråden representerer er etter mitt syn bak mål. Og en endring ombord er enkel å få til: La henne prøve! Og når hun begynner å få taket så går du bare ut og ordner fortøyningene og lar henne ta ansvaret for å legge til. Ikke spør om hun føler seg trygg på å legge til, da vil hunn aldri tørre og prøve. Og blir det et dunkt og en skramme i båten: Smil og hold kjeft! Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hifo Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 hva da dere , når man i sjeldne situasjoner føler seg veldig usikker selv om man klarer å legge til? masse sidevind , båter tett innpå osv. lar dere kvinnfolka gjøre det "enkle" da også ? eller må dere trø til selv når det virkelig gjelder ? jeg vet hva jeg tror.:-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Brigg Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Hva du tror legger jeg meg ikke borti. Men dersom du mener at det ene kjønn er bedre skapt til å håndtere båten under vanskelige forhold foreslår jeg at du tar en stund i tenkeboksen. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hifo Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) tull og tøys.. halvparten av damene liker ikke lukeparkering med bil. 70% av damene fører ikke båten inn til kai. tallene er bare synsing , men tror de er snille. og dette har ingenting med skaperverket å gjøre , det er heller hva som man blir oppdratt \vant til. at de i utgangspunktet er like godt stilt fra fødslen av er nok antagelig riktig. at det finnes unnak , kommer greit fram fra tallene jeg skrev. Redigert 29.August.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.