Jump to content

Hvilke knop/stikk bør brukes?


Guest Sparky

Recommended Posts

Hvis jeg forstår tegningen rett, så går ankertauet opp fra anker og til baugen av båten. I tillegg har man satt inn en liten "strever" som er festet et stykke ute på ankertauet og ført opp til akterenden.

 

Skulle jeg ha gjort noe slikt ville jeg automatisk ha brukt et "skipperstikk"  -  gjerne med "slipp"  -  for å feste den omtalte streveren til ankertauet. Skipperstikket har den store fordelen at det ikke sklir når det er satt riktig vei, og det er såvidt jeg ser hensikten her.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Du spør om "knute"; der finnes egentlig bare en "knute". Det er "mamma sin" og den er dårlig egnet til det meste  -  alle de andre heter knoper eller stikk . . .

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I "hanefoten" ville jeg ha brukt et dobbelt flaggstigg med "slipp".

Helt enig hvis det hadde vært en hanefot med separate parter, men slik som jeg leser tegningen er det ankertauet som fortsetter via "knutepunktet" og til baugen av båten. Da blir det litt vanskelig å få slått inn et dobbelt flaggstikk  -  eller pålestikk for den del.  Hvis derimot ankertauet bare går opp til knutepunktet, og derfra fortsetter som to forskjellige tau  -  da ville bildet vært et annet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

>Helt enig hvis det hadde vært en hanefot med separate parter, men slik som jeg leser

 

du leser det korrekt.

 

Det er ankertauet/kjettingen som fortsetter videre til bauen.

 

Tenkte at her var det behov for et stikk som ikke GLIR langs ankertauet.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Takk for svar :smiley:

 

Leser at skipperstikket Rolling Hitch, egner seg for trekk i lengderetningen og at belastning på stikk må settes inn gradvis til belastning har satt gripekraften i funksjon.

 

I dette tilfellet blir vel kraften ca 90 grader på ankertau?

Og løsner det hvis belastningen skulle bli mindre?

 

Jeg leter videre  :confused:

 

mvh jan

 

Hvis jeg forstår tegningen rett, så går ankertauet opp fra anker og til baugen av båten. I tillegg har man satt inn en liten "strever" som er festet et stykke ute på ankertauet og ført opp til akterenden.

 

Skulle jeg ha gjort noe slikt ville jeg automatisk ha brukt et "skipperstikk"  -  gjerne med "slipp"  -  for å feste den omtalte streveren til ankertauet. Skipperstikket har den store fordelen at det ikke sklir når det er satt riktig vei, og det er såvidt jeg ser hensikten her.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Du spør om "knute"; der finnes egentlig bare en "knute". Det er "mamma sin" og den er dårlig egnet til det meste  -  alle de andre heter knoper eller stikk . . .

DS

Link to post
Share on other sites

I dette tilfellet blir vel kraften ca 90 grader på ankertau?

Og løsner det hvis belastningen skulle bli mindre?

Skipperstikk/stoppstikk/rolling hitch er helt utmerket til dette bruke. Så sant du setter stikket riktig vei kommer det neppe til å skli med de vinklene som vises på skissen.

Stikket løsner ikke fordi om belastningen blir blir mindre, derfor kan det være greit å legge inn et slippstikk slik at du lett får det løs når det skal løses.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det var en gang..

I min spede barndom var jeg stolt skipper på en 13 fots trebåt med en Suzuki 7 hk bakpå.

Den lå et stykke opp i Saltdalselven med jevn strøm. Problemet var mye dritt i elva som hengte seg i tauene på trekkfortøyningen når det var flom i elva.

Løsningen lignet svært på denne. Med rett vinkling på tau og båt holdt den seg langt fra land (flo og fjære), og jeg fikk aldri noe i tauet som sto stramt 30-40 cm over vannflaten.

Strømmen var flere ganger så sterk at jeg måtte fortøye lenger ned i elva enn jeg hadde "båtplass".

 

Knuten var av typen "mors knute" mens jeg eksperimenterte. Etterhvert ble det spleis.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...