Jump to content

Mercruiser 5 liter forgassermotor vil ikke gå på tomgang når kald.


SeaRaymond

Recommended Posts

Hei!

 

Har en 99 modell Mercruiser 5 liter forgassermotor som ikke vil gå på tomgang ved kaldstart :headbang: , en må holde litt gass på den til den er skikkelig gjennomvarm, f.eks 1200-1500 omdreininger, i begynnelsen etter oppstart har den med å redusere seg selv, og stopper om ikke gassen er satt høyt nok, når den begynner å bli "varm å go" driver den å øker turtallet, og ligger liksom å vandrer litt opp å ned en 100 -150 omdreininger før den stabiliserer seg å blir "normal", når den er blitt "normal" går den upåklagelig på alle turtall. Motoren hadde ca 300 timer da symptomene oppstod, og er nå kjørt 350 timer.

 

Og ja, automatchocken er sjekket 2 ganger, er lukket ved oppstart, og åpner seg sakte men sikkert innen ett minutt eller så.

 

Forgasseren er plukket og blåst med trukkluft i alle dyser, intet funnet, verken vann, skitt eller "slitasjer"

 

Forgasserspjeldene iser en del før den er gjennomvarm, mest på ene banken.

 

Plugger var nye i vår (30 timer siden) intet unormalt observert på de gamle plugger (symtomene begynte før pluggskiftet)

 

SÅ HVA ER NESTE STEG, NOEN FORSLAG, DEMONTERINGEN AV FORGASSER GAV INTET RESULTAT, TAKKNEMMELIG FOR ALLE FORSLAG. :cheers:

Link to post

Har vært borti samme symptomene med samme motor. Det endte opp med at motor ble rå og måtte startes på full gass for så å dra av spaken med en gang den tente stakkars.

Ventilene hadde vært justert etter boka, dvs justering uten at motor var i gang. Skulle ikke tro det kunne bli så unøyaktig siden løfterne er hydrauliske, men joda. Disse motorene må justeres når motoren er i gang...Etterpå malte den som en katt uansett varm eller ikke. Bare ett forslag siden du vet at gasser og tenning er OK.

 

Ellers kan det være mye annet:

Sjekk kompen på både varm og kald motor, her kan det være store forskjeller hvis en løfter eller ventil henger for så å løsne litt når motor blir varm.

Hvis blokka har fryst blir sylindere ovale og tetter dårlig, spesiellt når kald.

Siden den ikke jager når den er varm er det sikkert ikke falsk luft.

Link to post
Forgasserspjeldene iser en del før den er gjennomvarm, mest på ene banken.
Har ingen erfaring med disse motorene, men på eldre biler var første symptomet på ising i forgasseren at motoren ikke gikk på tomgang. Dette ble jo løst ved forvarming av lufta på bilene (dvs. at insugingslufta ble ført over eksosmanifolden om vinteren, enten automatisk eller manuelt). Er kanskje ikke like hendig å få til dette på en båt :sad:
Link to post

Den nevnte forgasser ising kan lage slike problem. Ivertfall min erfaring med bil.

Vis du prøver med å starte opp å la den gå til forgasseren iser. Stopp så motoren å vent til varmen fra motor smelter isen. Start så opp når isen er borte.

Da kan det hende den går skikkelig og sansynligvis har du funnet orsaken.

 

Smaapala

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...