Dreamer Startet 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2008 Selv med all verdens elektronikk ombord, kan man gå på grunn. Bildet viser et tysk marinefartøy på øvelse på norskekysten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Det er vel ofte på grunn av all elektronikken man går på grunn, er det ikke? Er man alene ombord og litt for opptatt med å følge med på radar og kartplotter så blir det smått med tid til å følge med på det som skjer utenfor. Og da går det ofte galt... Strengt tatt bør man vel være minst to mann ombord om man om man både skal holde skikkelig utkikk og følge med på Nintendo'en? Særlig om man marsjer på 30 knop og deromkring. Selv har jeg kun en håndholdt GPS ombord, samt marsjfart på 7-8 knop. Så da har jeg tilstrekkelig tid til å følge med på det som er rundt meg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TrondT Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Det er vel ofte på grunn av all elektronikken man går på grunn, er det ikke? Det er vel dessverre mye sant i denne setningen ja. Har selv vært med på navex'er og rad'exer der den med ansvaret mister helt oversikten fordi de ikke klarer å følge med ut vinduet/i kartet på grunn av feil fokus...heldigvis gikk det alltid bra. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Kaftein ØL Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Hvis jeg ikke tar feil så er det ikke uvanlig at de under øvelser praktiserer navigasjon på gamlemåten, dvs. uten kartplotter og andre hjelpemidler. Radaren blir nok brukt, men tror ikke GPS blir benyttet i slike øvelser som den på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Har du radar, kartplotter, GPS og autopilot er det vel ikke noe som kan gå galt (om du har stukket riktige waypoints)? Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Det er vel egentlig bare 2 måter å gå på grunn..... 1. Du er på sjøen, vet ikke hvor det er skjær, .....går på grunn....... 2. Du er på sjøen, vet hvor det er skjær, men ikke hvor du er....går på grunn..... Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 3. Du er på sjøen, vet hvor du er, vet hvor det er skjær, men er opptatt av andre ting enn å føre skuta... 4. Du er på sjøen, vet alt... men sover til rors. Dette er realitetene ved mange av grunnstøtinger med fraktebåter, ferjer ! osv. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Jepp. riktig... bare spør mannskapet på Sleipner.... Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Det var da meget omtenksomt med alle de røde lanternene og figurene i masten i tillfelle det skulle komme flere som skulle over skjeret . Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 5. Du er på sjøen, vet ikke hvor det er skjær, og ikke hvor du er....går på grunn..... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 (redigert) 6. Åsså finns det skjær, som ingen vet hvor er .... og du går på grunn. Redigert 24.Mai.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
fiskebat Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Du er på skjøen og ser ingen skjær, da er det på Trondjemsfjorden du er. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Jeg bruker å si at fjellet er "aldri så hardt som når du prøver deg på dette med båt". Yrkesmarinistene sørger jo stadig for at det ikke blir så ille å være hobbymarin om en skulle være så uheldig å "tøtsje" havets hardere elementer. (Regner med at de fleste regner havbunnen for en del av havet). De opererer ihvertfall i lag til en hver tid. Per Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Det litt "festlige" med den der saken er jo at den traff nesten midt på varden, den som nå ligger i knas halvveis under båten. Den burde vise godt på radaren... i alle fall før de traff Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Marwin Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 (redigert) Du er på skjøen og ser ingen skjær,da er det på Trondjemsfjorden du er. Blind eller?? Frøset-skjæret, Flakkgalten + en bråte skjær lengre nordover i fjorden... Redigert 24.Mai.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mulligan Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Innerskjær og Feilskjær. Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Strengt tatt bør man vel være minst to mann ombord om man om man både skal holde skikkelig utkikk og følge med på Nintendo'en? Nitendoen ... Hihi, gøyalt! Fra før kunne jeg bare det tyske motorjournalister skrev om Fiat Tipo da den kom med heftig fargelagte elektroniske instrumenter: Mausekino (musekino). Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Tror ikke den tyske marinen er så mye bedre utstyrt enn andre båter langs kysten her, men de går gjerne andre steder enn i hoveleia og har dermed en større risiko for grunnstøting, i dette tilfellet kan man vel kansje kalle det grunnflyvning. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Blind eller??Ryeskjæret, Flakkgalten + en bråte skjær lengre nordover i fjorden... Poenget var at Trondjemsfjorden har ingen stor sjærgård og Ryeskjeret er vell ett feilskjær ? Det er ett skjær i nærheten som heter Frøset skjæret ,med en grønn blinker på , oppkalt etter den tidligere fylkesordføreren , Frøset , eller omvent. Fakkgalten er sellfølgelig ett problem , ble pårendt av "Pine Knut" rett før krigen og begge ligger er der ennå. Munholmen er flommbelyst så den holmen går det an å svinge unna. Jo da sørleningene bør hvere missunelig på vår store skjærgård med en "bråte skjær" , eller var det Bråte skjeret du mente, det er et ukjent sjær for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Har rettet opp til Frøset-skjæret. Sorry. Ikke bland Arnt Frøset opp i DET skjæret! Fri å bevare. Arnt er vokst opp på en av gårdene rett innenfor skjæret. Gårdene heter Frøset... Neida, du har rett i at det ikke er flere skjær sør for Trondheim by, men lengre nord er det noen... OG: Det er "noe urent farvann" flere steder på Sørrlandet. Kanskje det er derfor de får føling med moder jord litt oftere? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
fiskebat Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Har rettet opp til Frøset-skjæret. Sorry.Ikke bland Arnt Frøset opp i DET skjæret! Fri å bevare. Arnt er vokst opp på en av gårdene rett innenfor skjæret. Gårdene heter Frøset...Neida, du har rett i at det ikke er flere skjær sør for Trondheim by, men lengre nord er det noen...OG: Det er "noe urent farvann" flere steder på Sørrlandet. Kanskje det er derfor de får føling med moder jord litt oftere? Tror nok det har mere med drikke og drikkevaner å gjøre , vi bruker ofte renere og sterkere brennevin oppi Trøndelag en det dyre og brune brennevin som di bruker mye av der sørpå , og ser en to skjær etterpå , og prøver å kjøre i mellom dem går det galt.Med nok ren hjemmebrent innabords , så kan skjæret bli til 3 og 4 skjær og derfor blir det for vanskelig å treffe det rikktige .Det er derfor ingen drikkig på skjøen kan gjøres for da begynner en å gjøre gale valg. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 (redigert) Jasså? Hva heimebrent og "skryt" av sterkere drikke i MidtNorge har å gjøre i denne sammenhengen, fikk jeg ikke med meg. Hjemmeindustrien i dine engner har nok gått tilbake, mye fordi øking av levestandard faktisk har skjedd i Trøndelag også... Tilbake til saken: Ta frem sjøkartet, så ser du skjær og holmer nord for Trondheim. Redigert 25.Mai.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
fiskebat Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Jasså?Hva heimebrent og "skryt" av sterkere drikke i MidtNorge har å gjøre i denne sammenhengen, fikk jeg ikke med meg. Hjemmeindustrien i dine engner har nok gått tilbake, mye fordi øking av levestandard faktisk har skjedd i Trøndelag også... Tilbake til saken: Ta frem sjøkartet, så ser du skjær og holmer nord for Trondheim. Om det sku dukke opp en del holmer og skjær i leia Tronhemsfjorden , fra Agdenes til Trondheim på kartet ditt så er det nok bedre å ta frem fluesmekken en brillene.På kartlesere , radaren etc. vil nok disse skjærene hvere noe bevegelige og fluesmekken vill funke bra der også.er det riktig ille med flueskit igjen på kartet så kan det kanskje brukes utenom Føya.Alt for mange ulykker har desverre med sterke drikker å gjøre derfor er det innført promilegrense for fritidsbåter .Førere av fiskebåter bør heller ike drikke selv om de har større tillit og frihet. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 (redigert) Nå prater du tull. Igjen. Har ikke nevnt LEIA. Jeg skrev "nord for Trondheim" m.a.o. Strindfjorden og tilhørende nordlige forblåste herligheter Godt at du tar deg inn m.h.t. "sterke drikker". Forøvrig var det ukjent for meg at fluesmekker hører til navigasjonsustyret på brua Tilbake til hva strengen startet med: "Nintendo-navigering" KAN resultere i hva første bilde viser. Det ER lov å holde utkikk og bruke hue. Redigert 25.Mai.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Per T Kålin Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 "Urent farvann", ....det er når en ikke skjønner helt hvor en er, hvor en skal og hvordan det ser ut der en drar. Veldig moro å lese Frøsetskjæret. En god venn av meg har en utrolig identisk hendelse som bildet innledningsvis viser og skjæret var: Frøsetskjæret. Det var en periode skjæret hadde annet navn, men det holder jeg hemmelig inntil v-idar-e. He,he... Dette ble godt dokumentert av Adresseavisen for den som husker det. Midten av 80-tallet. Når vi nå er inne på skjær: Det er to måter å grunnstøte på etter mitt syn. Den ene er full speed slik vi ser ovenfor og kanskje den "flaueste". Den mere uskyldige er forårsaket av andre faktorer som: drivende med motorstopp, ekstremt trangt, tatt av vind, osv. Per Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.