Jump to content

Grease

Nibba

Recommended Posts

Hvilken grease bør jeg bruke i rorhylsen?

Meget godt spørsmål! Av tidligere båteier fikk jeg beskjed om å bruke "VANNFAST" grease til hylsen.......... men hva er vannfast? Det finnes så mange vannfaste greas-typer!

Besøkte den lokale båtutstyrsforretning og ville ha vannfast grease. Ekspeditøren spurte om det skulle være til propellakslingen. Da jeg bekreftet dette, himlet han med øyne og sa: "Merkelig missforståelse, dette - alle spør etter vannfast grease til hylsa! Men det skal ikke være total vannfast! Da ville greasen bare forbli i hylsa og til slutt blokkere den! Du skal bruke en ikke vannløselig grease, som etterhvert blir vasket ut av hylsa!" Forstår den som kan...........

Endte opp med en grease av "Ikke vannløselig, tung entrepreneur-typen -- Ja, jeg spør jeg også - hvilken grease skal man bruke?  :confused:

P.S.: Denne entrepreneur-typen gjør jobben sin. Ved pakkboksen tyter det ut en grå-hvit masse som må være utvaskert grease, antagelig emulgert med sjøvann......  :fishing:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg har erfaring med bruk av grease på dekksmaskinerier på større fartøyer. Vannfast grease har en tendens til å bli knallhard om den ikke blir utsatt for bevegelse over en tid. Måtte ved ett tilfelle nærmest meilse løs greasen etter et fartøy som hadde vært 6mnd i opplag. Min erfaring både i arbeid og fritid er at vanlig ikke vannfast (eller til nød vannbestanding) grease har større forbruk enn vannfast, men gjør like god nytte om den etterfylles og pakkbokser etc etterstrammes.

Oso

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...