Jump to content

Kjøpe båt i Sverige


steinam

Recommended Posts

Hei og velkommen til Baatplassen :-)

 

Kjøper du båt i Sverige må du betale moms (25% av kjøpesum regnet med valutakurs på fortollingsdato) og hk avgift (140 kr/hk + mva)

 

Kjøper du ny båt i Sverige betaler du ikke svensk moms. Kjøper du brukt båt i Sverige som er eid av et selskap gjelder det samme. Kjøper du bruktbåt i Sverige som er eid av privatperson får du ikke fradrag for den svenske momsen selger en gang betalte i kjøpesummen.

 

Største problemet med å ikke momse båten inn i Norge er at det er ulovlig. Og dette er et fokusområde fra kontrollmyndighetene - det gjennomføres kontroller til sjøs - blir du tatt får du straff - enten i form av bot og straffeavgift eller fengsel. Avhengig av hvor grovt saken anses.

 

hvordan det er med registrering vet jeg ikke - men en båt som ikke er momset inn i Norge er jo svart formue - og da ville nok ikke jeg hatt den i noe register.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Dette har jeg gjort mange ganger, og er god butikk den dagen du skal selge båten videre. En liten oppskrift.

 

Når du nærmer deg norge så ringer du tollvesenet (om du kommer vannveien) i din region og varsler om at du kommer med båten. Når du kommer til land har du 24 timer på deg til å ta kontakt for å starte prossesen.

 

Det er kun moms som skal betales av kjøpesummen, omregnet til norske kroner. Dumt å prøve seg på å spare ved 2 kvitteringer da det er høyt fokus på dette hos tollvesenet.

 

Du skal kun betale moms og ev hk avgift på motorer OVER 10 hk.

 

Håper dette var til hjelp.

Link to post
Beklager at jeg skrev feil hk avgift over.

Det var da ennå godt, dette kan jo i værste fall dreie seg om opptil flere hundrelapper

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Er enig der.... i det segmentet jeg opererer så vil det utgjøre tett under 200 kroner pluss moms... av et totalt avgift beløp på noen hundretusen kroner..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Når det gjelder den særnorske HK-avgiften er det lurt å få HK-tallet beregnet ut på akslingen og ikke på svinghjulet. Eksempelvis oppgir forhandleren i Norge for en motor 340 HK på akslingen, mens leverandører i andre land gjerne oppgir 370 HK på svinghjulet for samme motor. For to motorer dreier dette seg om en differanse på 60 HK, som blir noen kroner. Forhandleren av vår båt klarte aldri å håndtere dette forholdet trass mange forespørsler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...