steinam Startet 23.Mai.2008 Del på Facebook Startet 23.Mai.2008 Jeg vurderer å kjøpe seilbåt i Sverige. Hva må betales i form av toll og avgifter for å få den registrert i Norge? Hva kan skje om man ikke betaler slike avgifter? Kan man evt. få problemer med den leide båtplassen i Norge? Evt. andre problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 (redigert) Hei og velkommen til Baatplassen :-) Kjøper du båt i Sverige må du betale moms (25% av kjøpesum regnet med valutakurs på fortollingsdato) og hk avgift (140 kr/hk + mva) Kjøper du ny båt i Sverige betaler du ikke svensk moms. Kjøper du brukt båt i Sverige som er eid av et selskap gjelder det samme. Kjøper du bruktbåt i Sverige som er eid av privatperson får du ikke fradrag for den svenske momsen selger en gang betalte i kjøpesummen. Største problemet med å ikke momse båten inn i Norge er at det er ulovlig. Og dette er et fokusområde fra kontrollmyndighetene - det gjennomføres kontroller til sjøs - blir du tatt får du straff - enten i form av bot og straffeavgift eller fengsel. Avhengig av hvor grovt saken anses. hvordan det er med registrering vet jeg ikke - men en båt som ikke er momset inn i Norge er jo svart formue - og da ville nok ikke jeg hatt den i noe register. Redigert 23.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 men hur er det Bitteliten? du kan som Nordman ha båten liggandes her i Sverige .........utan att betala alla dessa avgifter...(svensk moms åker du på!) vad gäller då..? kan du ta den til Norge ett visst antal dager/år Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 (redigert) Ja - men kan ha båten i asyl i Sverige uten å betale noen avgifter (du kjøper båten på eksport men importerer den aldri) Da tror jeg ikke man kan ta den til Norge i det hele tatt Redigert 23.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 o jag tror ikke du kan kjöpe den på eksport om du ikke tar den ur Sverige......du åker på svensk moms, om det er en ny båt vill säga ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 (redigert) Nja - er ikke sikker på det Gunga. Poenget er at båten er tax free. Ligger mange slike båter på Malmön og i Strømstad kan være at man må kjøpe fra annet EU land Redigert 23.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 (redigert) ja det er det jag tror....båten måste ha varit momset noenstans inom EU...... tar du o kjöper en ny båt inom EU för eksport...så måste den ut ur EU inom noen viss tid ! kommer det en båt fra utanför EU så måste den förtolles o momses der den tas in i unionen.... Redigert 23.Mai.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tomeriks Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Dette har jeg gjort mange ganger, og er god butikk den dagen du skal selge båten videre. En liten oppskrift. Når du nærmer deg norge så ringer du tollvesenet (om du kommer vannveien) i din region og varsler om at du kommer med båten. Når du kommer til land har du 24 timer på deg til å ta kontakt for å starte prossesen. Det er kun moms som skal betales av kjøpesummen, omregnet til norske kroner. Dumt å prøve seg på å spare ved 2 kvitteringer da det er høyt fokus på dette hos tollvesenet. Du skal kun betale moms og ev hk avgift på motorer OVER 10 hk. Håper dette var til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 hk avgiften er på 143,50 . så det som skal betales er kjøpesummen +143,50 per hk gange 25% moms Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Beklager at jeg skrev feil hk avgift over. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Beklager at jeg skrev feil hk avgift over. Det var da ennå godt, dette kan jo i værste fall dreie seg om opptil flere hundrelapper Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 kommer an på hvor mange hk man har å betale for Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 (redigert) Er enig der.... i det segmentet jeg opererer så vil det utgjøre tett under 200 kroner pluss moms... av et totalt avgift beløp på noen hundretusen kroner.. Redigert 24.Mai.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Når det gjelder den særnorske HK-avgiften er det lurt å få HK-tallet beregnet ut på akslingen og ikke på svinghjulet. Eksempelvis oppgir forhandleren i Norge for en motor 340 HK på akslingen, mens leverandører i andre land gjerne oppgir 370 HK på svinghjulet for samme motor. For to motorer dreier dette seg om en differanse på 60 HK, som blir noen kroner. Forhandleren av vår båt klarte aldri å håndtere dette forholdet trass mange forespørsler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.