Jump to content

johnson 35hk som ikke starter


Mads

Recommended Posts

Har du prøvd å snurre motoren rundt manuelt ved å snurre på svinghjulet, stempelet kan ha satt seg i løpet av vinteren. Hvis du ikke har prøvd så prøv det. Hvis det går tipper jeg batteriet ditt er flatt / defekt, prøv å måle spenningen på det. Hvordan vet du at det ikke er gnist på pluggene?

Link to post
har du ny tennplugg? prøv med litt "motorstarter på boks"

NEI NEI, aldri bruk slikt svineri i en 2-takter, finnes ikke smurning i den, bruk heller litt oljeblandet bensin og ei spryflaske.

 

 

hvordan kan du vite at pluggen er ok vist det ikke er gnist?pluggen kan være ødelagt?

Sjekk om pluggen fungere, test den på en annen motor du VET fungerer, en gammel gressklipper gir deg svaret i løpet av 2 drag ( bare sjekk for gnist )

 

 

har ny bensin, men det virker som om starteren ikke drar rundt, det sier bare klikk når jeg vrir om

Ny bensin er et must, du får trykk i systemet ?? , er sikker på at bensinen kommer frem til forgasseren ??

 

Kan du dra motoren rundt manuelt ??, bare for å verifisere at den ikke har satt seg.

klikket kan være ifra innslags releet, som kan være defekt, men tviler på det, aller helst er det bare en dårlig kobling eller utladet batteri .

  • Sett batteriet på lading, sjekk deretter at det virkelig er fulladet.
  • Se over og stram etter alle koblingene ifra batteri til starter, kan være så enkelt som at tilkoblingen til batteriet ikke er strammet nok :smiley: .

 

Manglende gnist kan være så mangt det også.....

  • Defekt plugger.... lett å sjekke.
  • Defekt dødmans/stopp knapp......... koble ut, sjekk igjen for gnist.
  • Ikke nok turtall på motor til at den begynner å produsere gnist ( gjerne pga dårlig batteri, slapp manuell starter :wink: )
  • Irr på tilkoblingene i tenning anlegg, demonter/rengjør/monter igjen .
  • Defekt komponenter i anlegget ( giver, stator, tenningsboks, ledninger )

 

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

i dag har jeg kjøpt tennplugger og starter. motoren starter men stopper etter 10-20sek. det virker som om motoren ikke får nok bensin eller luft. må åpne en liten rød bryter før jeg får den til å starte. hva er den lille røde bryteren? motoren går svært ujevnt når den først starter

 

kjøle vannet kommer ikke? hva kan det komme av?

Link to post

Hei!

 

Du er litt sparsom med opplysningene om motoren. :wink:

Er det en eldre to-takter dette? Dersom den har stått i flere år med bensinblanding i forgasseren kan det godt være at to-taktsolja har "levret" seg i dysene i forgasseren. En annen mulighet er irr i flottørdysa slik at dysenåla henger igjen og stenger for bensintilførselen.

 

Hvor sitter denne "lille røde bryteren" du nevner?

 

Jeg tror jeg ville startet med å ta av underdelen av flottørhuset og sett om det ligger mye slam og dritt nedi der. Da får du også tilgang til flottørnåla slik at du kan finne ut om den er irret, eller om den går lett i dysen sin.

 

Har du prøvd å pumpe med håndpumpa/ballongen på bensinslangen når motoren er i ferd med å stoppe, for å se om den "tar seg opp" da? I så fall kan det være bensinpumpa som fusker.

 

Det at kontrollstrålen for kjølingen ikke kommer, trenger ikke skyldes dårlig impeller. Det kan godt skyldes saltavleiringer i dyseåpningen. Prøv å stikke den opp med en tynn streng.

 

Gå systematisk til verks, og kom med litt mer opplysninger, så får du helt sikker flere gode råd her! Dette finner du ut av!

Link to post

Har du sjekket at det er gnist på alle pluggene?

Kobl fra bensin slangen. Skru ut en plugg, legg den innat blokka (slik at du får jording til "der plugg nøkkelen tar tak") du må selvfølgelig koble på plugg ledningen som tilhører den aktuelle sylinderen.

NB: Pass på det gnistrer, så bensin søl o.l. er FYFY! Få noen til å kjøre starteren litt og se om det kommer gnist.

Gjenta for alle sylinderene.

 

Hadde vært fint med mere info om motoren. Årsmodell, bilder av rød bryter osv.

 

Ang kontrollstrålen kan det være "dritt" i veien. Prøv å koble fra slangen som går fra blokka og til der kontrollstrålen skal komme og sug på slangen (mens motoren går) kanskje du klarer å suge den igang og dermed får vekk dritten som sperrer.

Å stake opp utløpet som det blir foreslått her er også et godt tips.

Kan vel desverre kanskje hende impelleren har tatt kvelden også siden den har stått 3 år tørt.

 

Til min johnson 60 1985 fikk jeg kjøpt en online reparasjonsmanual på selocmarine.com koster ett parr hundre kroner. Vel verdt det for mitt vedkommende.

 

Dette ordner seg, lykke til :)

Link to post

motoren er en 35hk, to-takter, 3 sylindere, er en 1996mod. det er det jeg vet om motoren. på bilde ser dere den røde bryten jeg lurer på hva er for noe. kommer kjøle vannet ut nede på stammen på johnson motorer? finner ikke ut hvor vannet skal kunne komme ut oppe. bensin-pompen sitter den etter filteret?

 

 

bilde_143.jpg

 

bilde_141.jpg

 

bilde_144.jpg

 

bilde_146.jpg

 

bilde_148.jpg

Link to post

Hei !

 

 

Den røde "bryteren" er choken. Motoren vil stoppe fort dersom denne ikkje blir kopla frå etter start.

Du har truleg feil/dårleg kontakt på el.choken. Hør om det klikker ved den røde "bryteren" når du trykker inn nøkkelen.

Mesteparten av kjølevatnet på desse motorene kommer ut gjennom propellen.

Link to post

Jeg hadde en sånn motor,en 97mod. Mener å huske at den røde bryteren var for å "prime" bensintilførselen. Hvis den sto på, så druknet motoren i bensin.

Mener også å huske at den funket best med Champion plugg (QL82C eller no sånt..?)

 

Hadde forøvrig endel problemer med min motor som verkstedet slet fælt med å finne ut av, noe som la en kraftig demper på 3 båtsesonger :headbang::cryin: (Tok til slutt til vettet og byttet til en Yamaha F40 :cheers: )

Viste seg at det var defekte "crank position" sensorer under svinghjulet , som gjorde at den oftest startet fint når den var kald, for deretter å stoppe etter en stund, evt kuttet på 1-2 sylindre. Gjerne i bølger

 

Ellers en kompakt motor med fin gange (de gangene den gikk), om enn litt for liten til båten, en Bella 440.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg håper ikke du bruker oljetanken på motoren? Oljeblandingen er en svakhet ved disse motoren og vanlig praksis på flere båtverksteder jeg har vært borte er og koble vekk denne tanken og heller blande olje rett i bensinen. Andre svakheter ved disse motorene er det svake girhuset (husk og ha lavt turtall når du girer, minst under 800rpm, med mindre dette har blitt overhalt med sterkere deler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...