Jump to content

vår oppussing


Ola_Gunnar

Recommended Posts

skal vaske og polere, og smøre bunnstoff på båten min nå, en clipper 1700 17fot, med 90hk..

 

Hvilken type bunnstoff skal jeg bruke?? selvpolerende? Hard? Båten gjør 40 knop..

Hvor mye stoff trenger jeg??

Hvbordan går jeg frem? fjerne gammalt stoff med skrape, eller pusse ned? Legger jeg på stoffet med rull??  :confused:

 

Hjelp  :fishing:

Link to post
Share on other sites

Først og fremst ville jeg finnet ut hvilket bunnstoff som er på båten fra før. Hvis det farger av når du tar på det, er det selvpolerende bunnstoff.

 

Hvis det er selvpolerende bunnstoff, kan du fjerne det som er løst med skrape også smøre på nytt.

 

Hvis du skal gjøre det skikkelig, pusser du ned alt, legger ny grunning og nytt bunnstoff.

Fordelen med selvpolerende bunnstoff, er at du trenger bare å smøre på ett nytt lag hvert år.

 

Selvpolerende bunnstoff går fint på din båt, da racing bunnstoff er beregnet for større hastigheter.

Grunnen til at selvpolerende bunnstoff er uegnet til store hastigheter, er at det blir slitt av for fort.

 

Bruker du hardt bunnstoff (racing), må du pusse ned hvert år, noe som er tungvint, og det er lite å tjene på å bruke hardt bunnstoff hvis du tenker på hvor mye mer arbeid det er med det.

 

For å påføre stoffet bruker du rull og evt pensel, der du ikke kommer till med rull.

Vil tro at 1 liter burde holde.

 

MVH Anders

Link to post
Share on other sites

Først og fremst ville jeg finnet ut hvilket bunnstoff som er på båten fra før. Hvis det farger av når du tar på det, er det selvpolerende bunnstoff.

 

Hvis det er selvpolerende bunnstoff, kan du fjerne det som er løst med skrape også smøre på nytt.

 

Hvis du skal gjøre det skikkelig, pusser du ned alt, legger ny grunning og nytt bunnstoff.

Fordelen med selvpolerende bunnstoff, er at du trenger bare å smøre på ett nytt lag hvert år.

 

Selvpolerende bunnstoff går fint på din båt, da racing bunnstoff er beregnet for større hastigheter.

Grunnen til at selvpolerende bunnstoff er uegnet til store hastigheter, er at det blir slitt av for fort.

 

Bruker du hardt bunnstoff (racing), må du pusse ned hvert år, noe som er tungvint, og det er lite å tjene på å bruke hardt bunnstoff hvis du tenker på hvor mye mer arbeid det er med det.

 

For å påføre stoffet bruker du rull og evt pensel, der du ikke kommer till med rull.

Vil tro at 1 liter burde holde.

 

MVH Anders

Det er selvpolerende bunnstoff fra før tydeligvis.. endel løsnet med hard høytrykkspyling, og noe til ved matting/pussing av flekkene..

 

Lurer på å ha på selvpolerende igjen da, hvis det er som du sier at jeg må fjerne ALT det gamle før jeg legger på racing stoffet?? Det er jo noe jævlig med jobb det.. iallefall når jeg ikke har plass å holde på skikkelig, så jeg må ligge på ryggen å pusse...

 

Synd at jeg bestilte racing stoff på anbefaling av maritim da..  :sailing:

Link to post
Share on other sites

hard bunnstoff fester desverre ikke utenpå selvpolerende. Og å skrape ned hele bunnen er en fryktelig jobb og noe eg ikke ville gjort om bunnstoffet er i fin stand. Dvs ikke flasser så mye. Du sparer både tid og penger(til primer) ved å bare kjøpe selvpolerende bunnstoff og legge det utenpå den gamle.

 

Er du sikker på at det gamle er selvpolerende? Farga bunnstoffet av bare ved å stryke hånden over?

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var deg ville jeg bare det fjernet det gamle bunnstoffet som er løst, og tatt på nytt selvpolerende bunnstoff.

 

- Vask bunnen

- Fjern løst bunnstoff

- Rull på selvpolerende

- Neste år gjør du det samme  :cool:

 

Dette sparer deg for tid og penger, og du vil ikke merke forskjell uansett.

 

Hardt bunnstoff er oppskrytt, da eiere av raske båter ofte lar vær og bunnsmøre båter, og heller vasker de litt oftere.

Link to post
Share on other sites

Er nok det som blir gjort nå ja :) Jeg rubbet med våtslipepapir på de rene flatene der grunningen har sluppet , å lagt på grunning der flekkvis igår.. Så smører jeg et strøk med selvpolerende ikveld.. Får heller bare ta den kostnaden med den hard-racing stoffet og sette de bort i kjellern  :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...