Jump to content

LYS-regler 2008. Hjelp meg å forstå!

toro

Recommended Posts

Her er formelen som sier hvor langt baugspydet ditt kan være:Regel 6.4

f) Dersom ikke klassereglene sier noe annet, skal asymmetrisk spinnaker

enten 1) halses i båtens senterplan i dekkshøyde. TPS skal ikke være større enn det største av

1,20*J og J+0,8.

Du må melde inn selv eller få en klassemåler til å melde inn at du har fastpropell - 0,03. Regel 6.7 a) b)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

På båten min er J 2.90. Betyr det virkelig at baugsprydet kan være 2.90pluss 0.8 altså 3.70? Når du sier minus 0.03 for fastpropell er det da 0,02 forfoldepropell?

Baugspryd på 3.70 hørtes litt voldsomt ut. Jeg tolker reglene dithen at festepuntet for halshjørnet kan være max J+0,8 eller 1,2*J fremfor forkant av masta. I ditt tilfelle betyr det et baugspryd på 58 cm foran forstagsinnfestingen. Når det gjelder propell får du vel et fratrekk på max 0.03 hvis standardbåttypen ikke har fast propellinstallasjon. Hvis standard LYS-tallet er beregnet ut fra en båt med foldepropell får du vel 1/100 fratrekk for fast propell.

TPS skal ikke være større enn det største av

1,20*J og J+0,8.

Da må det bli slik: 1,20*2,90=3,40 / 3.40-2,90=0,58 ikke størst :confused:

2,90+0,8=3,70 er størst

Da kan en ha et baugspyd på 0,80m, fra forstagsinnfestingen.( til feste på halshjørnet på spydet)

Så jeg mener at 0,58, ikke er riktig.

Regelendring, NORLYS Regler 2006:

8) Fast propeller bremser mer enn to hundredels LYS, og fradrag for fast

propell økes derfor til 0,03 (0,02 i forhold til foldepropell).

Edited by De Cåsta (see edit history)

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

TPS skal ikke være større enn det største av

1,20*J og J+0,8.

Når J målet går over ca 4,25m, må en gå over til formelen 1,20*J. For at det skal bli riktig.

Veldig fort gjort å gjøre en feil der.

God Seilas.

Tror jeg melder meg på Flødeseilasen til helga. :sailing: