toro Startet 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2008 Hei! Kan noen forklare meg med enklere ord når det er fratrekk på LYS for fastpropell og hvor langt baugsprydet kan være (er det en standardlengde)? Sender med en link til de reviderte LYSREGLENE toro http://www.norlys.org/doc/NORLYS_Klasseregler_2008.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Her er formelen som sier hvor langt baugspydet ditt kan være:Regel 6.4 f) Dersom ikke klassereglene sier noe annet, skal asymmetrisk spinnaker enten 1) halses i båtens senterplan i dekkshøyde. TPS skal ikke være større enn det største av 1,20*J og J+0,8. Du må melde inn selv eller få en klassemåler til å melde inn at du har fastpropell - 0,03. Regel 6.7 a) b) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
toro Svart 23.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 På båten min er J 2.90. Betyr det virkelig at baugsprydet kan være 2.90pluss 0.8 altså 3.70? Når du sier minus 0.03 for fastpropell er det da 0,02 forfoldepropell? Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Baugspryd på 3.70 hørtes litt voldsomt ut. Jeg tolker reglene dithen at festepuntet for halshjørnet kan være max J+0,8 eller 1,2*J fremfor forkant av masta. I ditt tilfelle betyr det et baugspryd på 58 cm foran forstagsinnfestingen. Når det gjelder propell får du vel et fratrekk på max 0.03 hvis standardbåttypen ikke har fast propellinstallasjon. Hvis standard LYS-tallet er beregnet ut fra en båt med foldepropell får du vel 1/100 fratrekk for fast propell. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 (redigert) TPS skal ikke være større enn det største av 1,20*J og J+0,8. Da må det bli slik: 1,20*2,90=3,40 / 3.40-2,90=0,58 ikke størst 2,90+0,8=3,70 er størst Da kan en ha et baugspyd på 0,80m, fra forstagsinnfestingen.( til feste på halshjørnet på spydet) Så jeg mener at 0,58, ikke er riktig. Regelendring, NORLYS Regler 2006: 8) Fast propeller bremser mer enn to hundredels LYS, og fradrag for fast propell økes derfor til 0,03 (0,02 i forhold til foldepropell). Redigert 25.Mai.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
ulysses Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 (redigert) Det har du jaggu helt rett i. 80 cm skal det være. Var litt kjapp der og tenkte min[0,58 | 0,8] Redigert 25.Mai.2008 av ulysses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 TPS skal ikke være større enn det største av 1,20*J og J+0,8. Når J målet går over ca 4,25m, må en gå over til formelen 1,20*J. For at det skal bli riktig. Veldig fort gjort å gjøre en feil der. God Seilas. Tror jeg melder meg på Flødeseilasen til helga. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
toro Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 takk,nå skjønner jeg mer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.