Lotus Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 (redigert) Den vanskelige balansegangen er mellom å skylde på dem som på ulike måter er involvert i ulykken ("victim blaming") og samtidig å hente ut maksimalt i form av læring for å redusere fremtidig risiko for tilsvarende tragedier. Er det ikke tvert om både og? Ingen balansegang altså? For hvis det er en balansegang, virker det ofte slik at man ikke skal skylle på personene som har utført de tragiske handlingene som medfører tap andres liv. Å hente ut lærdom er kanskje enda lettere hvis vi meget klart og tydelig legger skylden der skylden hører hjemme og ikke pakker det hele inn i bomull. Jo klarere vi er på dette området, jo klarere signalerer vi at slike handlinger et totalt uakseptable. For et par dager siden ble en tobarnsmor i Vest-Agder drept av en fyllekjører som ikke klarte svingen og kjørte bilen rett inn i campingvogna der mor og 2 barn sov. Dagen etter bringer media en undersøkelse blant ungdom i Vest-Agder som oppsiktsvekkende sier at over 20% synes det ikke er spesielt alvorlig å kjøre med promille og samtidig oppgir en stor andel at de selv har gjort nettopp dette. Vel, etter mitt syn skapes slike holdninger ved at man ikke i alle sammenhenger og uten unntak fordømmer disse ulovlighetene og legger all skyld der skylden hører hjemme; hos vedkommende som utførte handlingen. Jeg kan ikke fatte hvorfor man i sin snillilistiske varsomhet skal pakke alt så godt inn at en urovekkende stor andel ungdom ender opp med å synes at slike ting egentlig ikke er så farlig likevel. Så der ser du de lærer av våre holdninger som sier at man ikke skal ta konsekvensen av egne handlinger. Skremmende spør du meg. Enda mer skremmende er det at folk som med mer visdom og erfaring tydeligvis synes dette er helt greit. Stakkars lille drapsmann som har fått straff nok ved å leve med sin egen samvittighet. vel, slike holdninger er holdningsskapende og skaper etter mitt syn holdninger vi slett ikke ønsker skal være normgivende. I det minste ønsker ikke jeg det. Redigert 29.Mai.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 ..... Jeg har gjort dumme ting selv opp gjennom årene, men det er forskjell på dumhet. Er risikoen for at det går galt stor? Er samtidig konsekvensene store hvis det går galt? Kanskje store også for en uskyldig 3. part? Ja da lar man være. Gjør man det likevel? Javel. Da har man tatt sitt egoistiske valg uten hensyn til andre enn seg selv. ... Sitert sterkt begrenset del av innlegg fra Lotus. Og hvordan måler (karakteriserer) du dumhet? Konsekvensene - hva er standard for en "korrekt" konsekvensanalyse? "Uskyldig 3. part" - hvor omfattende skal analysen være av hvem som er uskyldige 3. part? Lurer litt på om dette er synspunkter som er uttrykt hos Havarikommisjonen for transport eller av det Rejeringsoppnevnte utvalget som gransket Sleipner-ulykken? Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Jeg har hatt gleden av å lede noen konsekvensanalyser. Dog ikke ifm. dødsulykker - men for å forhindre uønskede konsekvenser ved endringer i organisering. Det finnes ikke én oppskrift på hvordan en konsekvensanalyse skal utføres, og ferdig med det. Og det er hevet over enhver tvil at det finnes en grad av subjektive vurderinger i konsekvensanalyser. Når det gjelder "uskyldig 3.part" omtalt over - så er det de som belastes med konsekvenser av andres handlinger, uten å ha noen innflytelse på sin egen skjebne. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Da mangler vi bare definisjonen på dumhet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 ..... Jeg har gjort dumme ting selv opp gjennom årene, ........... Da er vel definisjonen grei? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Er det da jeg skal spørre som deg og si "bare om dette er synspunkter som er uttrykt hos Havarikommisjonen for transport eller av det Regjeringsoppnevnte utvalget som gransket Sleipner-ulykken"? Men er de enige så sier vi vel det.... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Når en tragisk ulykke som denne er et faktum, så er det vel naturlig å tenke på hva som kunne vært gjort annerledes. Det være seg hver enkel av oss og ansvarlige myndigheter. Her er vel synet delt. Noen er villige til å garantere ”anonymt” for at dagens system med lav terskel for å kjøre båt uten opplæring er OK, mens andre mener pliktig opplæring er veien å gå for økt sikkerhet. Det hevdes eller insinueres at innføring av pliktig båtførerprøve er tvang, og da lurer jeg på hvor mange som har blitt tvunget til å ta bilsertifikat? Bilsertifikat og båtsertifikat er frivillig, og vil alltid være det. Med respekt for de etterlatte som enkelte ganger uttaler at de håper den omkomne ikke døde forgjeves, kunne det kanskje være en ide å tenke seg litt om før man bruker ord som dumskap og kalkulert risiko i en slik diskusjon. Vi er alle oss selv nærmest og har kanskje i tillegg dårlig selvinnsikt. De menneskene jeg møter som ønsker opplæring er ofte de som fra før er flinke i det de gjør. Et tankekors er at noen som mener de ikke trenger opplæring også er blant de som presterer dårlig uten å være klar over det. De som har gått på kurs hos Poseidon er et tydelig bevis på at opplæring er positivt, og så spørs det hvordan man kan få til en "frivillig" og god opplæring for alle som skal ferdes på sjøen i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Jeg har stor sans for Lotus sine innlegg i denne debatten. Jeg tenker da spesielt på holdninger og hvordan disse skapes. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Jeg er redd for at et båtsertifikat som kan inndras på lik linje med et bilsertifikat blir en del av de "holdnings skapende" tiltakene i fremtiden. I praksis er det ofte slik at det må bli verre før det blir bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Jeg skjønner ikke helt dette. Hvorfor er du redd for at et båtsertifikat som kan inndras på lik linje med et bilsertifikat blir en del av de "holdnings skapende" tiltakene i fremtiden. Og opplæringen? Det er intet som tyder på at manglende teorikunnskap var skyld i hverken denne ulykken eller de mange andre ulykkene til lands og de til vanns. Du lurer på hvor mange som tvinges til å ta bilføreropplæringen. Det er da rimelig enkelt. Vil du kjøre bil lovlig, er det tvunget obligatorisk opplæring i Norge, både teoretisk og praktisk. Men selv om man har opplæringen innabords er det slett ingen garanti for noe som helst. Er holdningen din at det er greit å kjøre gris eller i fylla, er det holdningen som må endres, ikke opplæringen. Hvordan endre holdninger? Ved holdningsskapende adferd. Det betyr å kalle en spade for en spade, legge ansvaret på den som gjør handlingen og fortelle i alle sammenhenger og anledninger at dette er totalt uakseptabelt og medfører en betydelig straff. Du har tidligere uttalt at du synes samvittighetens kvaler er nok straff. Jeg kunne ikke vært mer uenig med deg. Slike synspunkter må aldri bli de holdningsskapende synspunktene. Det er også myndighetene enige i når de innførte reglene om straffeskjerpelse for uaktsomt drap i veitrafikken og ellers i samfunnet. Og en ting til: Hvorfor må det egentlig bli verre før det blir bedre? Det skjønner jeg heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Jeg skjønner ikke helt dette. Hvorfor er du redd for at et båtsertifikat som kan inndras på lik linje med et bilsertifikat blir en del av de "holdnings skapende" tiltakene i fremtiden.Og en ting til: Hvorfor må det egentlig bli verre før det blir bedre? Det skjønner jeg heller ikke. Kanskje ikke alle forsto formuleringen. Jeg tror innføringen av et sertifikat blir et virkemiddel fordi det ofte er vanskelig å nå målene ellers. Terskelen for å sette seg bak rattet i en båt i dag er vel stort sett begrenset av økonomi og tilgang på tilfeldige turer med lånt båt. Et sted må man begynne hvis denne terskelen skal endres på. Kanskje er økt drivstoff priser også noe som kan bidra til færre ulykker? Men heldigvis er ikke dette et tema enda for det er det vel ingen som ønsker. Når jeg sier det må bli verre før det blir bedre, så mener jeg noen vil føle det er værre i en periode intil man blir vant med situasjonen. Noen har åpenbare motforestillinger mot innføring av pliktig båtførerbevis fordi de har lang erfaring, men så viser det seg at mange også er svært fornøyd etter å ha gjennomført kurs hos for eks. Poseidon. Jeg er fullt på bølgelengde med deg når du tviler på effekten av båtførerprøven og kostnadene med innføring av ordningen. Skulle ønske flere bidro med konstruktive meninger rundt hva en opplæring burde inneholde, for jeg som ikke er vant på sjøen kunne tenke meg et kurs som gir en positiv effekt for egen del. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.