Hansi Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Tragisk ulykke i Bodø. Stor fart sansynlig årsak. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
RonnyB Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Trist, alle tanker til famile og venner. Quote Ronny Blørstad 90990434 http://www.ksmv.no/historie.htm Link to post Share on other sites More sharing options...
PelleFant Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Fart dreper! På sjøen, som på veien.... "Bra" at det ikke gikk ut over noen andre...... - denne gangen.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Atter tragisk hendelse, hvor stor fart i ett omraade med 5 knops begrensning , sent paa kvelden i helga. Bomma saa vidt paa skiltet og lykten jo! Skal la vaere aa si noe mer Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 havnesjefen blir nok ikke glad over dette.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Dette var tragisk. Håper inderlig at dette ikke er starten på en omfattende ulykkessommer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Hvorfor skulle det være starten på en omfattende ulykkessommer??? Det har da aldri vært noen omfattende ulykkessommer med fritidsbåter noensinne så vidt jeg vet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 La oss i alle fall være enige om at ulykken var tragisk, og at vi får håpe at det ikke blir flere dødsulykker med fritidsbåter. Tanken min var ikke å gå inn på en akademisk diskusjon om hva uttrykket omfattende innebærer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Enhver ulykke er en ulykke for mye etter mitt syn... og når de får slikt tragisk utfall så er det rett og slett trist og intet annet.. selv om sikkert noen bagatelliserer dette med at det ikke er mange ulykker... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 En tragisk ulykke? Tja... Vil heller kalle det en kalkulert risiko. Hvis jeg med fullt overlegg kjører som et svin og forulykker, er det ikke en tragisk ulykke, men en kalkulert risiko som dessverre ikke gikk i min favør. Vi ser det daglig over alt i samfunnet. Tester jeg min nye bil i 200 på riksveien og meier ned en tilfeldig fotgjenger, er det en tragisk ulykke for fotgjengeren. Hva er det for meg? En kalkulert risiko med litt uflaks? j**la stygg bulk i støtfangeren? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Atter tragisk hendelse, hvor stor fart i ett omraade med 5 knops begrensning , sent paa kvelden i helga. Bomma saa vidt paa skiltet og lykten jo!Skal la vaere aa si noe mer Enig i at det er en tragisk hendelse, men det er vel ikke helt sikkert av området har 5 knopsgrense. Skiltene pleier å stå der begrensningen starter. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Vel noen av oss ser også de som sitter igjen etter en slik tragisk ulykke.... føreren av denne båten er neppe særlig opptatt av dette der han befinner seg nå, men de som sitter igjen og muligens har mistet en far eller andre nære familemedlemmer så vil nok dette oppfattes som tragisk selv om Lotus neppe er enig i dette... siden dette utelukkende er en kalkulert risiko etter hans syn på ulykken.. Så jeg kan bare konstatere at vi er gunnleggende uenig her.... hvilket ikke er noen stor overraskelse for meg.. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 "Bra" at det ikke gikk ut over noen andre...... - denne gangen.... enig, kanskje det var flaks med tanke på hvor dette var - innløpet til indre havn. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 ............Vil heller kalle det en kalkulert risiko.... Jeg har sitert en mindre del av innlegget. Kan du dokumentere dette? Kalkulert risiko anvendes forskjellig i ulike sammenheng så langt jeg har sett i vitenskapelig litteratur. Risikoanalyser er et svært omfattende fagfelt og er inkludert i Arbeidsmiljøloven i Helse-Miljø-Sikkerhet og jeg ser frem til å lære mer av Lotus også i denne saken. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 mer om ulykken her avisa nordland Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Ja, Roald, da kan du godt få lære litt mere. Kalkulert risiko er når du kjører 10 km for fort på motorveien, men regner med at det ikke er kontroll akkurat der og da. Du Når du kalkulerer med at det ikke er kontroll tar du en kalkulert risiko. Verre er det ikke. Rasende enkelt, ikke sant? Når du kaster deg ut av småflyet, med fallskjermen godt festet på ryggen, tar du også en kalkulert risiko. Statistikken sier at gjør du dette drøye 340 ganger, vil det statistisk sett gå galt. Du kalkulerer med at det ikke gjelder for deg i dag. Du føler deg heldig. Du tar risikoen vel vitende om at det faktisk er en sjanse for at det går galt. Når aktuaren til Gjensiduige regner ut hva båtforsikringen din skal koste, kalkulerer han risiko han også. Når jeg kjører i 205 km med min motorsykkel på Autobahn regner jeg med at det går bra. kalkylen tilsier imidlertid at driver jeg med det over lang tid, vil det gå galt. Kjører jeg i 5 knop i 5-knop sonen og det ikke går bra, kalkulerer jeg med at skadene blir minimale. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Denne ulykker havner i ststistikker som "beviser" at vi alle må ta bårførerprøven...selv om det neppe er mangel på teoretisk kunnskap som er skyld i ulykken. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Synspunktene dine Lotus har ingen forankring i forskningsresultat så langt jeg kan se. De er utelukkende uttrykk for dine egne subjektive oppfatninger. Nå må du se å kommme med dokumenterbare opplysninger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Litt empati hadde ikke skadet når en slik ulykke blir diskutert, for som allerede nevnt er det tragisk for de etterlatte etter slike ulykker i tillegg til tapet av menneskeliv. Avdøde har ikke lenger muligheten til å være etterpåklok, men det har vi. La oss benytte denne muligheten så godt og fornuftig vi kan. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Denne ulykker havner i ststistikker som "beviser" at vi alle må ta bårførerprøven...selv om det neppe er mangel på teoretisk kunnskap som er skyld i ulykken. Kanskje han HADDE tatt båtførerprøven.......... Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Nå må du se å kommme med dokumenterbare opplysninger. Så hissig du var i ettermiddag, da, roaldbj! Jeg synes at Lotus i innlegg nr 16 gav en grei forklaring på hva han mente med "kalkulert risiko". Dette er jo et begrep som er vanlig brukt i norsk dagligspråk, og det er da ytterst sjelden at det stilles noe krav til at vedkommende som anvender begrepet samtidig må fremsette akademiske og dokumenterbare henvisninger til arbeidsmiljørelaterte forskningsresultat om risikoanalyse. Mitt spørsmål til deg blir derfor: Er din oppfordring til Lotus satt fram som enkeltperson, eller legger du samtidig ditt vervi skipsraadet bak et slikt, etter min oppfatning noe snodig, krav? Litt empati hadde ikke skadet når en slik ulykke blir diskutert, for som allerede nevnt er det tragisk for de etterlatte etter slike ulykker i tillegg til tapet av menneskeliv.Avdøde har ikke lenger muligheten til å være etterpåklok, men det har vi. La oss benytte denne muligheten så godt og fornuftig vi kan. Jeg er enig. Men etterpåklokskap er også klokskap. Derfor mener jeg at hensynet til å forhindre at slikt skjer igjen, bør veie ørlite tyngre enn hensynet til empati og respekt for de som har det tungt i en slik stund. Noe som medfører at vi på et forum som dette bør kunne tillate oss å sette ord på våre tanker etter en slik ulykke. Men det går en grense et sted. På samme vis som jeg mener at det er helt legitimt og korrekt av lederen i landets største avis i dag å rette skarpt søkelys på at bilføreren som drepte seg selv og 2 jenter på Bygdøy forleden, kjørte med 1,9 (!) i promille. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Håreken Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 (edited) Båtførerprøven eller ikke Det viser bare at uansett så må bruken av båter gjøres med respekt for elementene uansett om det er et stort skip, eller åpen lettbåt. Det er fort gjort å gjøre en feilmaøvrering og faren for å gjøre en øker med farten. Føler med familie og venner for den forulykkede. Får håpe at episoden kan gjøre at i allefall en tenker seg om før han/henne gjør noe i et øyeblikks uoppmerksomhet Edited May 24, 2008 by Håreken (see edit history) Quote Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Atter tragisk hendelse, hvor stor fart i ett omraade med 5 knops begrensning Enig i at det er en tragisk hendelse, men det er vel ikke helt sikkert av området har 5 knopsgrense. Skiltene pleier å stå der begrensningen starter. Uten å mene noe om dette bør tillegges særlig vekt: Det framkommer av bildet at båten kjørte opp på land på østsiden av lykta på Nyholmen, og også like på østsiden av skiltet som markerer grensen for 5 knops fartsgrense. Det er synes derfor som åpenbart at båten kjørte fortere enn tillatt fartsgrense da han passerte skiltet på den siden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Fastsatt av Bodø bystyre 11. februar 1993 med hjemmel i lov av 8. juni 1984 nr. 51 om havner og farvann § 6 annet ledd, og forskrift om fartsbegrensninger i sjøen av 30. desember 1988 nr. 1182 § 3 første ledd. Stadfestet av Kystdirektoratet 2. mars 1993. Fartsbegrensning er på maks. 5 knop i Bodø indre havn. Fartsbegrensningen gjelder havneområdet i indre havn innenfor en rett linje trukket mellom nordspissen av molo og sydvestspissen av Nyholmen. Forsettlig eller uaktsom overtredelse av forskriften straffes med bøter, jf. § 28 i lov om havner og farvann av 8. juni 1984 nr. 51. Forskriften trer i kraft 1. mai 1993. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Synes bare ulykken var tragisk. Synes det alltid er sørgelig med liv som går tapt. Ingen tanker utover dette - dette var vel også inngangen min i denne tråden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.