Rormann Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 (edited) Skal montere svingeren til ekkoloddet på min nye Garmin 520s, og har valgt ut stedet like ved der den gamle svingeren stod, på siden under stikk-køya. Problemet er at det er mer helling i skroget her enn vinkelen på selve svingeren. Jeg må dermed bygge opp ca en`cm på ene siden under svingeren for å få den i vater. Noen tips på hvordan jeg kan gjøre dette. Den skal jo egentlig festes med sika eller epoxy, men kan jeg bygge så mye med disse stoffene ? Edited May 24, 2008 by Rormann (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Ikke noe problem! Bygg en forskaling av tape og papp (eller tre, for den saks skyld), fyll oppi med langsomtherdende epoxylim, la det stå litt sånn at luftbobler får komme seg ut og legg deretter svingeren nedi. Støtt den gjerne opp litt i korrekt stilling inntil limen tørker. Jeg gjorde slik hos meg for et par år siden, fungerer helt supert det! Tar inn bunn ned til ca 185 meter. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Rormann Posted May 24, 2008 Author Share Posted May 24, 2008 Takk for kjapt svar ! Noen spesiel epoxy du brukte ? Mener du at jeg skal støtte/vatre den opp med pappen/treklossen under svingeren, eller bør jeg kun ha epoxy under ? I så fall vil den vel sige ned og ut av vater ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Min svinger var en hekksvinger, så jeg trykket den ned i l limet og skrudde den fast på batterikassen i riktig stilling. Du kan bruke blå Araldit, eller en annen sakteherdende epoxylim. Husker ikke helt navnet på den jeg brukte, den ligger i båten fremdeles. Men det er viktig at det ikke er den hurtigherdende varianten, da luftbobler i så fall lett blir kapslet inne med dårlige signaler som resultat. Du bør helst ikke ha annet enn epoxy under svingeren, men om du legger noe helt i kanten for å støtte opp går det vel kanskje greit. Alternativ kan du jo rette av med epoxylim, la det herde, og lime svingeren oppå med en ny klatt av samme lim. Burde ikke være noe problem det! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Mener å huske at det var en tegning på hvordan denne skulle gjøres.. Skal poste linke hvis jeg finner den igjen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 (edited) Epoksy fra West System er et produkt som kan anbefales. Lykke til. Edited May 24, 2008 by Hansi (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Petterøe Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 Fikk råd om å bruke sikaflex til dette. Jeg hadde en restpatron med sika, hvor jeg skar patronen rett av, og fikk således trykt massiv sika ut av tuben uten å tilsette luftbobler. Trykket så bare "pucken" ned i massen, og siden har den stått der, og levert ypperlig signal til humminbirden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Hvis du ikke har montert den alt, hadde jeg gjort følgende: Ta med en plastpose og gå ut på passe dypt vann. Heng svingeren over rekka og sjekk styrken på ekko. Fyll plastposen med vann. Putt svingeren oppi. Sett den der du ønsker å monter den. Sjekk styrken der. Kjør litt rundt i marsfart ( få luft under skroget). Sjekk om styrken synker. Det første stedet er kanskje ikke det beste stedet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Jeg monterte min med epoksysparkel fra Hempel. Forskipet mitt er V-formet og jeg vatret ikke opp svingeren. Gjetter på at skrogsiden er ca 20 grader fra horisontalt, noe som skulle resultere i at ekkoloddet viser i underkant av 10% for dypt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Jeg monterte min med epoksysparkel fra Hempel. Forskipet mitt er V-formet og jeg vatret ikke opp svingeren. Gjetter på at skrogsiden er ca 20 grader fra horisontalt, noe som skulle resultere i at ekkoloddet viser i underkant av 10% for dypt. Det beror på frekvensen. En 200 kHz har en ganske smal åpningsvinkel (vinkelen mellom 3dB punktene). 50 kHz er mye bredere. Så lenge svingeren er montert "innenfor" halve åpningsvinkelen så viser den "rett" dybde. I ditt tilfelle er "feilen" bare 2%. (Forrutsatt en normal 200kHz svinger) Er så det noe å bry seg om? Nei Jeg hadde vært mye mer opptatt av at mindre enn halvparten av tilgjengelig sendereffekt benyttes til å måle dybde med. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rormann Posted June 3, 2008 Author Share Posted June 3, 2008 (edited) Mener du at det ikke gjør noe om den ikke er i vater ? Har ca 20 % helning på skroget og svingerens form oppveier noe av dette. Hva innebærer halve åpningsvinkelen ? Har en helt ny Garmin 520 s Prøvde med epoxy (West System), men ble nødt for å presse veldig mye ned i limet for å få ekkoloddet til å funke. Dermed ble det så som så med vatringa. Tok opp igjen hele dritten og rengjorde det hele (drittjobb).. Dermed er jeg klar for nye forslag for å få dette ok.... Edited June 3, 2008 by Rormann (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ja..men.. Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 heisann, Hempel's epoxy sparkel funker veldig greit, den er passe seig og er sakteherdende. Husk å avfette ordentlig :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Hei ! Hjalp en kompis her om dagen med å feste en slik svinger - og da var det med den bajonettbrakett som kunne justeres til forskjellige skrogvinkler. Av en eller annen grunn stod det at vi ikke skulle bruke epoxy, men derimot sika, men jeg snakker nå kun om festing av braketten som var en sylinder som gikk utenpå selve loddet. Vi fyllte så laxerolje i braketten, og "klikket" på plass selve svingeren. Se nøye på det som kom med i posen - dette var også en Garmin 520. På denne måten kan du jo få ut svingeren om den skulle konke - uten å måtte rive ting i stykker. .koh Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rormann Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 (edited) Hei ! Det er riktig at det følger med en slik sylinder der man setter svingeren oppi og hvor man kan vri den slik at den normalt kommer i vater. Problemet er bare at det er for mye helning i skroget til at jeg klarer å få den i vater med denne sylinderen. Derfor satset jeg på å lime den på uten sylinderen. men spørsmålet er jo hvor viktig det er å ha den i vater da..?? Edited June 4, 2008 by Rormann (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts