Jump to content

Ny båt, ny kalesje?

HulkHaugen

Recommended Posts

Heisann! Jeg kom over denne på finn.no Diana 700

Var nede og kikket på den tidligere i dag, og den så meget pen å veldholdt ut. Jeg er ikke så flink når det gjelder priser etc. Men det som ikke er bra med denne båten er kalesjen, som er tapet med ducktape o.l. Den må ny, vet ikke hvor mye det koster, eller om kavlitet etc.

Men hva kan dere si om prisen på denne båten, virker det galent? Den har visst lagt til salgs siden i fjord høst, men han har nettopp justert den ned fra 150k til 119k. Vil gjerne kjøpe den i morgen, men den MÅ ha ny kalesje, helst i Arendalsområdet. Må jeg lever inn kalesjen, eller kan jeg bestille en som passer til Diana 700 eller må de ta mål av båten?

Så også en bitteliten skade som har fått et talentløst forsøk på å sparkle, men den skal nok fikses relativt enkelt.

Mvh Børre

Jeg er klar over det, har samme maskin i en tresjekte. vi startet den ikke, og det skal selvsagt gjøres før den ev. kjøpes.. Løftet opp dørken og kikket på den. den var ikke shiny, men den kan jo males/sprayes. Kikket ikke veldig nøye på motoren da..

men gått utifra at motoren er i superstand, er det et ok/godt/dårlig kjøp tror dere? og hvor mye kan jeg forvente å måtte gå ut med for en ny kalesje?

Mvh Børre

Dersom båten er så strøken som det ser ut, så er ikke prisen så ille. De fleste båter i den klassen ser ikke ut! Og jeg følger godt med på finn. En ny kalesje koster mellom 9 og 12000 kan jeg tenke meg. Hør med de store lev. De har sikkert maler på kalesjen og kan ordne dette.

Helt ny kalesje til min Nidelv 24 kostet 9700,- fra Jens Sagen

Da har du et sammenlinkingsgrunnlag.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvis/ Når du har tilgang til originalkalesjen (den som sitter på båten) - sjekk da for å se om du finner en merkelapp med kalesjeprodusent og hvilket mal-nummer kalesjen har.

Da kan du være veldig konkret med dem, og de har kanskje din kalesje på lager. (De hadde min på lager.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hvis ikke Jens Sagen har, så kan du prøve Alf Hansen i Trondheim. Men det spørs nok om de har mulighet til å sy en nå. Hvis du er heldig, er det en av dem som har en liggende. Hvis ikke tror jeg nok du må vente en stund. Ta en ringerunde og hør med dem.

Hei

Kjøpte ny kalesje hos Jens Sagen i fjor (fevik 21) kostet 8500 med nye stenger. Jeg var heldig og de hadde faktisk noen ferdigsydde på lager. Er ikke stengene i båten fine burde du høre på prisen på disse ble overrasket hvor billige disse var (400-500 hundre). tipper en kalesje til denne båten koster 10-11000 tipper jeg.

Du kan også sjekke hos Flataker i Elnesvågen.

Har muligens mal på den der også og kvaliteten på jobben er utmerket skal jeg dømme etter den jeg fikk sydd i fjor.

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Hadde sjøl en Diana 700 på begynnelsen av 80-tallet. Båten ble kjøpt i 1980, og hadde produksjonsnummer 8. Den hadde imidlertid en Yanmar 22,5 hk som standard på de første modellene.Jeg mener jeg ga 99500.00 for ferdig båt den gang. Det var en båt jeg var veldig fornøyd med. Jeg ser du nevner den båten du har sett på har en volvo som er sjøvannskjølt i fra 1986. Tror jeg ville være litt forsiktig med kjøp av en 22 år gammel sjøvannskjølt motor av denne type,her kan være mye rust og gjenngrodde kjølekanaler. Med hensyn til kalesjen, kan jeg ikke huske hvem som hadde laget den til min båt, men Jens Sagen i Kristiansand har jo mye. Og hendvenne deg til Dianaboats i dag hvet jeg ikke om er så mye hjelp, båten er vel gått ut av produksjon for lenge siden. Da jeg handlet min hette vel firmaet Gjeruldsen, og holdt til på Moy Moner på Fevik.

Jens Sagen har vært/ er hovedleverandør til veldig mange av båtprodusentene her sør, og derfor har dem også orginalmalene... Var visst dem som var leverandør til eks. Nidelv 24 fra starten av. (Fikk vite det når jeg nå kjøpte til min båt.)

PS: Vi lokale kaller dem som bor på Moy Moner for "moymonere". Har noen vennefamilier der... :lol:

Når du er inne på Diana 700, så hadde jeg en nybåt 10 år senere som het Diana 600 (20 fot), eller Sunny 600, som den het da jeg handlet. Den ble vel også kjøpt av noen Moymonere,som de kalles. Det må ha vært samme familie, for det firmaet het Anders Gjeruldsens Båtbyggeri, og holdt til helt nede ved sjøen på Fevik.

ok, sendte en forespørsel til dem, får vel svar i morgen. men er det lang ventetid på slikt?

Hei

Har bestillt kalesje til min Agder fra Jens Sagen. Er vel ca 3 uker siden, den blir levert uka etter st hans. Så det tar litt tid :nonod:

Endelig ble det Bobåt

jeg er klar over det med motoren, men nå har jeg nettopp hatt ifra hverandere en tilsvarende motor, bare 10 år eldere, skiftet toppakninger etc, og kan de nå. så hvis noe virker galt, skal jeg kunne fikse de selv ;) fikk svar fra han Jens Sagen og han ba meg finne nummeret på båten, og så anslo han en pris på 9500 inkl. mva og eks. stenger.

båten har vært så velholdt og t.o.m stått under tak hver vinter, så jeg tror ikke det skal være så steingalt. Men siden vi er inne på det, hvor mye koster en tilsvarende ferskvannskjølt motor med det som må til?

Takk for alle svar, mvh Børre

Mvh Børre

• 2 weeks later...

nå har jeg kjøpt båten, og kalesjen som er på er levert av jens sagen, og er i utrolig dårlig stand. Fikk nettopp en e-mail om at den ikke kan leveres før slutten av september.

Noen andre forslag til noen som kan ha slikt på lager, eller kortere leveringstid?

Mvh Børre

nå har jeg kjøpt båten, og kalesjen som er på er levert av jens sagen, og er i utrolig dårlig stand. Fikk nettopp en e-mail om at den ikke kan leveres før slutten av september.

Noen andre forslag til noen som kan ha slikt på lager, eller kortere leveringstid?

Gratla med ny båt :smiley:

Prøv Alf Hansen i Trondheim eller Hauge produkter i Bergen.

Det var en som het Båtskredderen i Stavanger men hvordan han er i pris og slikt vet jeg ikke.

:flag: TrondT

Alf Hansen og Hauge har et stort "mal-lager" så det kan jo hende de kan lage kalesje uten at du må levere inn den gamle...

Edited by TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Seilmaker Mathiesen i Stavanger har også en del maler liggende, fikk jeg opplyst av dem for noen år siden. Kanskje de kan ha noe?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi