Jump to content

Albin Express

hanshans

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe ein båt etter denne sesongen. Albin Express ser for tiden ut til å vere midt i blinken, Ok pris, miljø i bergen, doublehanded muligheter samt fullt manskap og NM.

Er det nokken som har nokken gode råd på kva ein bør sjå etter ved kjøp, kva ein ikkje bør kjøpa, info om båten ellers?

Hei,

gratulerer med godt valg av båt. Hadde en slik i 5 år, og det var en morsom båt å seile.

Fritt etter hukommelsen bør du sjekke etter følgende (du finner også mange tips på www.expresseglare.org):

- Masten står på dekk, og treplaten som står under mastefoten kan råtne. Sjekk at ikke dekket gir etter under masten. Det er spesielt viktig hvis man kjører mye logging på masten kombinert med den gamle mastefoten.

- Du har ofte valget mellom en turseilt express eller en regattaseilt. En turseilt vil ofte være i bedre stand, men mangler vesentlige forbedringer som er nødvendige hvis du skal seile regatta. Dette fikser du selv, men det tar tid og koster en del kroner. Regn med at det koster deg minst 10.000 å kjøpe inn nødvendige blokker og tau.

- Sjekk etter lekkasje rundt vinduene

- Profilert kjøl og ror er et stort pluss

- Sjekk roret for sprekker. Noen sliper så mye på rorene at det nesten ikke er laminat igjen.

- Bunnstokker er et stort pluss

- Dyform i forstag og vant er et stort pluss, samt nytt, forlenget forstag og den nye mastefoten.

- Sjekk om gamle skruehull på dekk er tettet på en god måte. Noen dytter masse silikon i hullene og håper på det beste, men det gir ofte lekkasjer.

- Et pluss om putene er tykkere enn de gamle standardputene.

- Skal du bruke båten på tur er det en fordel med skap i salongen og såkalt "skärgårdslåda". Dvs en trapp på hjul du kan trekke ut for å utnytte stuerommet under cockpitdørken bedre (tas ut under regatta for å spare vekt)

- Sjekk akterkant av kjølen for sprekker. Expressen tåler en smell, men går man på riktig hardt kan det bli skade her.

- Se etter korrosjon rundt innfestingen av salingshornene.

- Nyere seil er alltid positivt, men det er forholdsvis lett å kjøpe gode brukte seil til denne båten.

Det var vel det jeg kom på i farten. Bare spør igjen om du lurer :smiley:

Mye av infoen finnes som sagt på sidene til expressklubben.

Blekka er nettopp kommet i handelen -> 3,5 sider med Express! :cheers:

Artikler fra bladet Seilas blir noen ganger postet på nett, men tror ikke det gjelder "Båten min"-reportasjene.

...Jeg fant, jeg fant! Du kan kjøpe Express-reportasjen her, men den koster over halvparten av blekka. Løp til Narvesen!

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif