Bützfleth Startet 24.Mai.2008 Del på Facebook Startet 24.Mai.2008 Når en kikker på FINN.no, så ser enn fort at pris spekteret er stort. Fra de til 1,- opp til langt over 5.000.000,- Det samme gjelder motorer. Så da lurer jeg på; hvem eier båten din? Du eller banken? Og ikke lag dette til en debat om rik eller fattig! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Banken har nok en betydelig eierandel, selv om båten er gammel og billig... Men jeg ser ikke noe problem med det! "Ny" motor er derimot finansiert uten lån. Men så ble den ikke så dyr heller, egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rui lui Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 jeg har vært så heldig å fått utbet forskudd på arv:-)så min båt er bare min min min Sitér dette innlegget ] Link to post
Bützfleth Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Så langt må jeg si er både overasket og samtidig ikke over status til nå. Slik tenker jeg; når renta går opp og folk får problemer, med å få endene til å møtes, så tror jeg at båten er det første som ryker. Pga den er det minst "bruks tid" på. Den ligger jo langt mer stille enn den er i bruk for de aller fleste av oss. Og når da 46% har lånt til kjøp av båt betyr det vel at FINN.no kommer til å eksplodere med brukt båter etter hvert som renta kryper opp over. Skrek senario... ja. Men langt fra sannheten? Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 For å være realistisk... tror medlemene av baatplassen.no langt ifra viser landsgjennomsnittet da vi er overivrige båtfrelste - ihvertfall endel av oss. Vi låner kanskje gladlig noen kroner for å få den båten vi har lyst på, uten at det skaper problemer for privatøkonomien vår... Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 båten min er utbetalt, heldigvis ingen lån på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 For å være realistisk... tror medlemene av baatplassen.no langt ifra viser landsgjennomsnittet da vi er overivrige båtfrelste - ihvertfall endel av oss. Ja, det tror jeg også. Om ikke langt over gjennomsnittet, så i hvertfall over "normalen". Men når det ligger tett opp under 50% så sier jo det sitt uansett, synes jeg. Interessant, det er det ihvertfall! Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Min, bare min...på admiralens nåde :lol: Men tenker på motorbytte og da blir jeg nok bare deleier TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
-Matros- Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Haha.. når jeg kjøpte båt.. måtte jeg låne 3 tusen av mine foreldre Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Du kan jo heller spørre hvor mange som har pant i båten. De fleste har nok litt lån på boligen og dette lånet kunne vert like mye mindre som båt og bil er verdt. Har man da lån på bolig eller båt? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Frøken Fryd - det spørsmålet finnes det ikke noe fornuftig svar på, i mine øyne. Trengte jeg de nye buksene, gressklipperen, kniven, så dyrt kjøtt til middag, to par slalomski, ny kikkert, vinen jeg drakk igår osv osv For meg dreier det som om å gjøre MINE prioriteringer, sørge for at gjelden ikke er større enn at jeg kan betjene den og prøve etter beste skjønn og evne, å ikke irritere meg over alt som ikke er perfekt rundt meg! Særlig det siste har mange her store problemer med, men flytte på seg til "wonderland", nei det gidder man ikke? Skjønner fortsatt ikke, hvorfor ikke! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Har ikke lån hverken på båt, hus eller andre ting. Har heller aldri hatt noen stor gjeld å dra på, men litt har det vært opp gjennom årene. Da jeg kjøpte båten lånte jeg penger til det, men det er for lengst nedbetalt. Det skal nok veldig mye til før jeg tar opp noe lån igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Håreken Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Må nok si meg helt enig med Mouche Min båt er nok ikke av de nyeste og flotteste i havna, men den duger for mitt bruk. Siden jeg seiler ut til sjøss har jeg muligens flere dager ute med go-båten min når jeg er hjemme på avspassering enn de med de flotteste båtene. Alle ting koster jo så det er vel snakk om prioritering og da prioriterer jeg slik at jeg har råd til å bruke det jeg har. Hadde blitt for dumt å kjøpe noe som hadde ligget ute i noen uker/måneder bare for å ta den opp igjen ubrukt til vinteren fordi økonomien ikke tillot at man fikk fylt tanken.. Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
oslofjord Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Er reddere for lån til båtkjøp i forhold til bolig og hyttelån pga framtidig verdiutvikling. Mange angrer nok på at de ikke tok opp lån å kjøpte villa med 5 mål tomt eller hytte i strandkanten på 60-tallet, mens en lånefinansiert båt fra 60-tallet neppe har stor verdi i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Hadde lån på min siste båt, og kommer helt sikkert til å ha lån på min neste båt om ikke noe radikalt vil hende med min økonomi de nærmeste årene.. som vanlig lønnsmottaker så er det ikke så mange andre muligheter om man ønsker å leve godt mens man lever.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
At-le Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Båten er betalt gjeld. Mulig om noen år ny båt? Får se..... At-le Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 (redigert) Du kan jo heller spørre hvor mange som har pant i båten.De fleste har nok litt lån på boligen og dette lånet kunne vert like mye mindre som båt og bil er verdt. Har man da lån på bolig eller båt? Ja, det er slik det er, og da er ikke båten betalt ihvertfall. Som hos meg. Kjøper jeg ny bil og får utvidet huslånet ytterligere kan jeg regne meg grønn på at jeg kan betale den i løpet av 5 år, men lån har jeg allikevel tilslutt. like mye... Redigert 25.Mai.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 tror medlemene av baatplassen.no langt ifra viser landsgjennomsnittet da vi er overivrige båtfrelste - ihvertfall endel av oss. Vi låner kanskje gladlig noen kroner for å få den båten vi har lyst på Har hatt 2 båter siden 1981 og har ingen store planer om å bytte. Kanskje båtentusiaster finner andre gleder ved sjølivet enn å plages av trefotsyken eller andre kroniske tilstander hehe? Har forøvrig lagt merke til at det ofte er de med et noe nøkternt båthold som er å se i båthavna år etter år , i full sving med å forberede en ny sesong. Skulle jeg bytte måtte det kanskje bli en seilbåt og den kan jeg kalle GjeldFrid Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Synest at kjøpesummen burde vert med i denne undersøkelsen, det er tross alt forskjell på en båt til kr. 50.000 og en til kr.1990.000 Tror fremdeles at en kjøper en båt til 50.000 men invisterer i en båt til 2 mill. Sitér dette innlegget Ares Link to post
BårdK Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Har rammelån på ca. 1/3 av boligens verdi og da er det jammen ikke greit å si hva man har lånt til. Bruker overskuddslikvidet til å betale ned på dette lånet. Så da kan jeg velge om jeg vil ha et fonuftig skalert lån på huset og nedbetalt båt, eller nedebetalt hus og båt som er nærmest 100% lånefinanseiert. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 For meg blir det som BårdK. Rammelånet er der og så lenge rammelånet er med røde tall, så kan man definere det som om båten er belånt. Båten kan selges og da er jo tilsvarende sum redusert på gjelden (rammelånet). Rammelånet er på eiendom, men det er som BårdK skriver. Det er jo bare å velge hva som er belånt og ikke. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Enzo Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Synest at kjøpesummen burde vert med i denne undersøkelsen, det er tross alt forskjell på en båt til kr. 50.000 og en til kr.1990.000Tror fremdeles at en kjøper en båt til 50.000 men invisterer i en båt til 2 mill. Eller du kan se på det slik at man kjøper en båt til 50000.- betaler denne ved å legge til litt ekstra på huslånet og vips så er kjøpesummen gått over fra kjøp til investering før båten er betalt , men følelsen av å ha båtlån er der ikke , det er jo huset personen har lån på. Hva koster 50000.- om man tilbakebetaler beløpet gjennom å innbetale en liten ekstraslump på huslånet hver måned i 25år Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Har enda til gode å forstå, eller få en forklaring på, hvorfor det er så viktig å nedbetale all gjeld? Den siste skjorta jeg får på meg har ingen lommer! Selvfølgelig skal man til enhver tid sørge for at inntekt står i forhold til gjeld, men med konstant gjeld i kroner så vil jo denne bare bli billigere og billigere i og med at både lønn og kjøpekraft går opp? Carpe Diem! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Eller for å snu litt på det: Hvorfor er det så viktig å ha gjeld Mocuche? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 (redigert) For å frigjøre midler (ikke betale avdrag) til å nyte livet mens jeg lever! Eller sagt på en annen måte, gjeld er et middel, ikke et mål. Redigert 26.Mai.2008 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.