Akult Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Så da lurer jeg på; hvem eier båten din? Du eller banken? Når jeg kjøpte båten fikk jeg den registrert i NOR for den nette sum av 7.000,- Mange tar det da for gitt at den skal pantsettes. Og koser seg gjerne litt med det. Båten er ikke pantsatt med en eneste krone. Hvorfor denne grenseløse interesse for andres økonomi? Nå skjønner jeg hvorfor skattelistene er noen av de mest besøkte nettsidene. I Norge bryr vi oss om hverandre, men ikke nødvendigvis på en positiv måte. Jeg kunne ikke drømme om å spørre noen hvordan de har finansiert sine kjøp, uansett om det er bil, båt, ferie eller bolig. Og etter min mening er også blottlegging av folks inntekt og skatt på nett en uting. Jeg bruker ikke en kalori på å finne ut av naboer, venner, slektninger eller kjendispersoners økonomiske situasjon - og lever veldig godt med å ha det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Det er vel ikke til å stikke under en stol at noe av årsaken til denne tråden etter mitt syn må være genuin interesse for andres økonomi, det viser jo et et sprøsmål som "er du eller banken som eier båten"..... De som har nedbetalt alt og ingen gjeld klapper seg på brystet, gliser og er fornøyd med det, mens de som har lån er fornøyd med det... selv om de nok muligens ikke alltid føler seg like vel når de andre klapper seg på brystet... Er klar over at jeg nok kan ha uttalt med på en slik måte som (no)en av mine "vaktbikkjer" muligens betrakter som brudd på god takt og tone her på forumet med dette innlegget, men det kan jeg fint leve med Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 For å frigjøre midler (ikke betale avdrag) til å nyte livet mens jeg lever! Eller sagt på en annen måte, gjeld er et middel, ikke et mål. Men hvis man ikke trenger det middelet for å nyte livet da? virker som du forutesetter at man ikke kan nyte livet uten å ha en hel masse greier. Sitat Evert Taube: Carmencita, lilla vän, akta dig för rika män! Lyckan den bor ej i oxar eller kor och den kan heller inte köpas för pengar. Men min kärlek gör dig rik, skaffa mig ett jobb i er butik. Och när vi blir gifta söta ungar skall vi få, som kan dansa tango. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 (redigert) ....virker som du forutesetter at man ikke kan nyte livet uten å ha en hel masse greier. I teorien så går det sikkert an, men har enda til gode å møte noen! Og skal man dømme etter en del innlegg her på forumet så er det vel få som klager over at de har nok, eller for mye, men tvert derimot benytter enhver anledning til å sutre og klage, stakkars folk! Tror jeg tar båten en tur og kjører til Brekkestø, kanskje fisker litt og koser meg mens dere andre kan være på jobb og sutre over dieselprisene? Solen skinner, vinden er løy og skoleskipet Sørlandet er rett utenfor vinduet - flott skue!. Redigert 26.Mai.2008 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 God tur Mouche (med eller uten gjeld) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Uten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Seastar Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 (redigert) Frøken Fryd - det spørsmålet finnes det ikke noe fornuftig svar på, i mine øyne. Trengte jeg de nye buksene, gressklipperen, kniven, så dyrt kjøtt til middag, to par slalomski, ny kikkert, vinen jeg drakk igår osv osv For meg dreier det som om å gjøre MINE prioriteringer, sørge for at gjelden ikke er større enn at jeg kan betjene den og prøve etter beste skjønn og evne, å ikke irritere meg over alt som ikke er perfekt rundt meg! Særlig det siste har mange her store problemer med, men flytte på seg til "wonderland", nei det gidder man ikke? Skjønner fortsatt ikke, hvorfor ikke! Veldig interessant vinkling, Mouche, - utfordringen for de fleste av oss blir vel balansegangen mellom å ha det bra mens man lever og det å unngå å ta seg vann over hodet. Og det er vel som Frøken Fryd er inne på, - det er totalgjelden som teller, og størrelsen på den er det jo bl.a. betingelsene som styrer og /eller generell betalingsevne over tid. Det er så mange måter å innrette livet sitt på, noen tenker og prioriterer etter egne behov og selvstendige vurderinger fra kun eget hode, - andre igjen handler ut ifra hva som imponerer naboene mest både når det gjelder bolig, bil, båt, bobil/campingvogn og kanskje også at hytta MÅ være den største på hyttefeltet. Jeg hører definitivt ikke til sistnevnte kategori, men vi har det meste av det vi ønsker oss, og som skal være til glede og avkobling for alle i familien, - samt at jeg selv sover utrolig godt om natten spesielt i disse tider når renten gjør stadige hopp oppover! Redigert 26.Mai.2008 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørktun Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Det er nok banken som "eig" båten min, men ettersom det er ein rimeleg båt skal eg klare meg godt sjølv om renta stig. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Båten min er bare eid av meg, og ingen andre..:P Må si jeg er litt stolt, 18 år og båt til 100-120 000.. Bestemuttern eide 1/10 del en mnd, men den lille gjelden er borte for lengst.. Men så er jeg slått av 3 fots syken, lyst på litt større båt, bare litte granne, og så vil jeg ha bil, så da blir det andre boller i lånfronten..:) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Har enda til gode å forstå, eller få en forklaring på, hvorfor det er så viktig å nedbetale all gjeld? nei, det er jo sant. Myndighetene belønner jo gjeld. Greier man å kvitte seg med gjelden, og kanskje legge seg opp noen kroner blir man straffet. Men det er vel slik en sosialistisk stat beskytter seg mot kapitalismen. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Grunnen til posten var enkelt og greit (som jeg nevnte tidligere)...jo flere som har lån på båt jo flere kommer til å selge når renten går opp. Enklere kan det vel ikke bli sagt. Så i skrivende stund har vi 12149 "brukt" båter til salgs... Hvor mange må selge hvis renten går opp 2%? burde bli det neste spørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 ...... som vanlig lønnsmottaker så er det ikke så mange andre muligheter om man ønsker å leve godt mens man lever.. Godt ord Sydvesten. Lev mens man kan. Plutselig en dag kan det være for sent. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gielas Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Men så er jeg slått av 3 fots syken, lyst på litt større båt, bare litte granne, og så vil jeg ha bil, så da blir det andre boller i lånfronten..:) Større båt og større bil utøver en viss magnetisme, så vær herved advart: plutselig sitter du der med "boller i ovnen" òg! Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
vik800f Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Spørsmålet var: -Har du lånt til kjøp av båt? Jeg svarte ja, har jeg lån på båten nå? Nei Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Hva i all verdens land og rike er dette for spørsmål?? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
10ta9c Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Lånte til påhengs i 2006. Betalte 50000 for en ny 2005 modell. Verdi 2005 var ca 60000. Brukt den 30 timer. Verdien nå er nok ca 25000, siden den er strøken. Samtidig har jeg nok betalt ned ca 10000. Motoren sitter på en gammel lørje. Verdi båt + motor ca 15000. Konklusjoner er: Jeg driter i det. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
hifo Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 låner til alt jeg kjøper over 50000 kr. klarer ikke spare :-( Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Enzo Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Grunnen til posten var enkelt og greit (som jeg nevnte tidligere)...jo flere som har lån på båt jo flere kommer til å selge når renten går opp. Enklere kan det vel ikke bli sagt. Så i skrivende stund har vi 12149 "brukt" båter til salgs... Hvor mange må selge hvis renten går opp 2%? burde bli det neste spørsmålet. Er vel endel av oss her inne som selger huset eller bilen før båten om økonomien skulle tilsi at noe må bort Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Tror nok det er mange som tar opp banklån for å realisere en drøm av et eller annet slag. Alternativet er jo selvsagt å spare. Si at man har lyst til å eie en båt til rundt en million. Man ser seg ut en barnevennlig båt med god boplas og lugarer til alle familiemedlmmer. Man begynner å spare. Oj.....plutselig var barna blitt tenåringer gitt. Ikke SÅ interessert i båtlivet lengre. Vel .... man sparer videre, men ser seg om etter en annen båttype som passer bedre for et ektepar med voksne unger. Det går noen år...man blir eldre. Helsen svikter og interessen for båttlivet dabber av. Så endelig er målet nådd og millionen er spart opp. Men hva var det man egentlig sparte til? Det er nok glemt for lenge siden Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 låner til alt jeg kjøper over 50000 kr. klarer ikke spare :-( Når du betaler tilbake på lånet så har du vel på en måte spart? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Suzuki Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Når du betaler tilbake på lånet så har du vel på en måte spart? På en måte ? Du HAR økt din realformue, dvs. du har spart. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Kosmix Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Så mye lån som mulig, så lenge det betaler på noe som ikke forfaller helt i verdi. Mål = nullskatteyter. Dårlige investeringer taper seg i verdi uansett: Mobiltelefoner, pc, ny bil, elektronikk generelt... Gode investeringer. Verdien holder seg tilnærmet konstant eller øker: Hus/leilighet, feriebolig/hytte, båt, veteranbil... Andre ting å investere i: Hardt arbeid, aksjer/valuta, lotto, poker... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Gunga Din Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 ............ Helsen svikter og interessen for båttlivet dabber av. nei nei nei da intressen for båtlivet dabber av......det er da helsen svikter.. min båtnabo er ca 75år har dom siste 25 åren ägt en Omega 34...... i år kom han ikke med Omegan.....nei du vet det er så mye o polere... fann den her fine IF'en med nesten nye sejl......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Båtnaboen din er ikke den første som har tenkt den tanken. En mindre båt som er ordentlig seilbåt. Ellers, Skogsraceren er min. Ikke bankens. Ikke kjærringas. Ikke ungenes. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Lån ja , hvordan i svarte skal en eller's få kjøpt seg noe som koster mange 100 tusen som en vanlig trygda mann eller vanlig lønnsmotaker ? Klart det er dem som arver og kansje har spart i mange år , men den "vanlige" mannen i gata har nok gjeld på både hus,bil og båten . Men som REM sier ,kos deg mens du kan det er fort for sent til det . Stadig hører jeg om nye tillfeller av alvorlige sykdommer av kjentfolk , friske å raske men så plutselig sier det stopp . Håper jeg kan kose meg lenge enda , med drømmen om båtbytte og kansje mere gjeld . Men det ser vi når huset er solgt og leilighet er kjøpt , da ser vi hva som er igjen om det kan bli noen drømmer som kommer på plass Drømme er lov og veldig sunt trur jeg , bare ikke det blir for lenge . Ha en fin båtsommer med eller uten gjeld ..... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.