TB2855 Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Delfininanser er vel det jeg vil kalle min finiansering av min stolte skute. Banken har ca. 40% av aksjene i min båt som jeg kjøpte i fjor. Resten vart finiansert med egne middler, og det jeg fikk for gamlebåten som var nedbetalt. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
ares Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Jeg tror at de som finansierer båtkjøp med lån o.l tar høyde for at renten vil stige. Så de som sitter på gjerdet å håper på at vi som lånefinansierer, må selge p.g.a. renten, kan bli ventende. Sitér dette innlegget Ares Link to post
Enzo Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 (redigert) Nesten så jeg får lyst til å låne penger for å kjøpe neste båt når jeg leser denne tråden , man vet jo ikke om båten har kostet en noe før den dagen den selges og på den tiden har man jo betalt ned litt på kjøpesummen så det frister jo å slutte å se på kontoen hva som står der når man skal ha ny båt og heller se i pengeboken hvor mye man kan avse pr mnd istedet. Men så var det dette med båtpris/størrelse og båtglede , kanskje man ikke blir så veldig lykkeligere med en najad 355 kontra en HR34 Lagt til: Med MAN så mente jeg ikke MEG men folk generelt Redigert 30.Mai.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Nesten så jeg får lyst til å låne penger for å kjøpe neste båt når jeg leser denne tråden , man vet jo ikke om båten har kostet en noe før den dagen den selges og på den tiden har man jo betalt ned litt på kjøpesummen så det frister jo å slutte å se på kontoen hva som står der når man skal ha ny båt og heller se i pengeboken hvor mye man kan avse pr mnd istedet.Men så var det dette med båtpris/størrelse og båtglede , kanskje man ikke blir så veldig lykkeligere med en najad 355 kontra en HR34 Hvis man låner penger på huset, og så bruker de til båt, ja da er det vel å anse at man har lån på båten? Men at du har 1.2mill på din konto klare til å bruke på båt, som du har tjent på ditt virke og som kun er dine, nei det tror jeg ikke noe på! Denne tråden har nå fått en litt kvalmende vinkling, hva vil man frem til med denne tråden? Fremheve hvor rik man er kanskje Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Mulligan Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 (redigert) Fremheve hvor rik man er kanskje Du skal ikke se bort fra det. Det er mange tråder her hvor egen rikdom stilles til skue. Redigert 30.Mai.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 (redigert) Hei Bavarius! Du både stiller et spørsmål, - og gir selv også et svar: "Denne tråden har nå fått en litt kvalmende vinkling, hva vil man frem til med denne tråden? Fremheve hvor rik man er kanskje" Hvis vi ser på vinklingen og intensjonene til trådstarter så synes jeg jo den er ganske grei: Når en kikker på FINN.no, så ser enn fort at pris spekteret er stort. Fra de til 1,- opp til langt over 5.000.000,- Det samme gjelder motorer. Så da lurer jeg på; hvem eier båten din? Du eller banken? Og ikke lag dette til en debat om rik eller fattig! Hvis dette er noe som interesserer noen, så er det vel bare å tenke gjennom "problemstillingen" for sin egen situasjon. Med utgangspunkt i at de aller fleste må ta opp lån til "større investeringer", så er min holdning den at folk får ta en titt i sin egen lommebok og bestemme seg for egen passende gjeldsbyrde i forhold til sine ønsker og andre mer basale behov. Verre er det jo ikke? (Og så får naboen gjøre sin selvstendige vurdering også!) NB! For egen del passer jeg på å holde meg innenfor de grenser som gjør at jeg med mine gjeldforpliktelser unngår stress og dårlig nattesøvn. Og så er det jo en vesentlig forskjell på hva man eventuelt har lånt pengene til, - er det til ren luksus, forbruksvarer o.l., eller er det investert i saker og ting som har en tendens til å stige i verdi etter som årene går.......? Lykke til alle sammen med deres egne økonomiske valg, - for uansett hva som gjøres, så får det store konsekvenser i livet, - enten i den ene eller andre retningen, - valget er ditt! Redigert 30.Mai.2008 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Man kan nok kjøpe seg komfort - men ikke lykke. Og det er to veldig forskjellige ting som er lett å blande sammen oppi hodet. I praksis blir det annerledes. Er man lykkelig, så har det neppe noen årsak i høyt nivå av luksus. De jeg har truffet på sjøen som åpenbart gromkoser seg mest, har gjerne relativt rimelige farkoster. Om man har 500 liter vanntank eller en 25 liter løs dunk spiller svært liten rolle. Lykke handler om relasjoner til andre mennesker, natur, og gjerne husdyr for den slags skyld. Ikke forhold til døde ting. Min mening Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Meget bra holdning, Akult - og med meget stor livsvisdom..........! Og det verste er at jeg tror du har helt rett. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 (redigert) Men at du har 1.2mill på din konto klare til å bruke på båt, som du har tjent på ditt virke og som kun er dine, nei det tror jeg ikke noe på! Ikke for at det har noen vesentlig betydning men vet du hvem jeg er , hva jeg har på konto og hva jeg jobber med ? og hvor i herrens navn henter du beløpet 1,2 fra ? Og når har jeg sagt at jeg har et sånt beløp på min konto ? Forøvrig så var posten min over litt generell tankelek og om den fikk deg til å begynne å spekulere i hva jeg har av fysiske penger i banken så er det bare å sette igang å spekulere , dette er internett og for min del ikke plassen der man bretter ut privatøkonomien sin. Forørig så regner jeg den delen av båten jeg allerede eier som ikke er belånt som penger i banken når jeg engang skal kjøpe ny båt gjør ikke du det ? Ikke ta alle poster så herrens bokstavelig alvorlig Redigert 30.Mai.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 flott for deg enzo at du har 1,2 mill på konto du kan bruke til hva du vil (båt) :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
MrAnders Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Man kan nok kjøpe seg komfort - men ikke lykke. Og det er to veldig forskjellige ting som er lett å blande sammen oppi hodet. I praksis blir det annerledes. Er man lykkelig, så har det neppe noen årsak i høyt nivå av luksus. De jeg har truffet på sjøen som åpenbart gromkoser seg mest, har gjerne relativt rimelige farkoster. Om man har 500 liter vanntank eller en 25 liter løs dunk spiller svært liten rolle. Lykke handler om relasjoner til andre mennesker, natur, og gjerne husdyr for den slags skyld. Ikke forhold til døde ting. Min mening Det er noe jeg har observert i Oslofjorden gjennom mange år nå: Veldig dyre båter, type +5 MNOK, så er det svært få ombord. Kanskje bare et eldre ektepar og en sur tenåring. Eller to pene par. Er de mange, er det type jobbturer. I små båter, snekker og litt slitne båter rundt 24-28 fot, så kan det være en hel haug med folk. På dekk og i cockpit. Og de har det synlig mye morsommere enn de rike. Min private konklusjon er at mange av de rike har jobbet for mye, eller lagt seg ut med for mange, og resultatet er at de har ikke igjen noe særlig antall med gode venner. De har bekjente, slekt, naboer og advokater. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 flott for deg enzo at du har 1,2 mill på konto du kan bruke til hva du vil (båt) :-) Har jeg postet noen steder hva jeg har på konto ? Fatter ikke hvor dere har lest det men det er forferdelig feil om dere har funnet en post på dette forumet der jeg oppgir hva som står på kontoutskriften min. Derimot så regner jeg båten som penger på konto den dagen båten er solgt slik 198 andre her på forumet også nok har Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Du må huske på å være mere presis i dine formuleringer her på forumet Enzo, det er mere enn nok av de som tolker det en skriver som de ønsker at du skrev det og de går heller ikke av veien for å tilegge en meninger man ikke har.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bindaling Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Min private konklusjon er at mange av de rike har jobbet for mye, eller lagt seg ut med for mange, og resultatet er at de har ikke igjen noe særlig antall med gode venner. De har bekjente, slekt, naboer og advokater. Falt for fristelsen å kommentere dette enkle utsagnet, men utrolig godt sagt - passer min religion også. Ikke minst på bakgrunn av at noen forskere hadde kommet frem til at de to viktigste kriteriene på en måleenhet for livslykke var 1: Venner og 2: Utfordringer. Til og med helse kom etter på lista... Med båt som hobby er jeg garantert nr.2: Utfordringer! Oppfører jeg meg sånn noenlunde blir det kanskje noen vennner med tiden også... mvh Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Du må huske på å være mere presis i dine formuleringer her på forumet Enzo, det er mere enn nok av de som tolker det en skriver som de ønsker at du skrev det og de går heller ikke av veien for å tilegge en meninger man ikke har.... Ja jeg var nok litt drømmende upresis og villedende i det jeg skrev , min skyld det der Men nå er det tilbake til flyttebilen Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Men nå er det tilbake til flyttebilen Så du er i gang med flyttingen nå da... er vel greit det vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Spinnaker Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Ikke for at det har noen vesentlig betydning men vet du hvem jeg er , hva jeg har på konto og hva jeg jobber med ? og hvor i herrens navn henter du beløpet 1,2 fra ?Og når har jeg sagt at jeg har et sånt beløp på min konto ? Forøvrig så var posten min over litt generell tankelek og om den fikk deg til å begynne å spekulere i hva jeg har av fysiske penger i banken så er det bare å sette igang å spekulere , dette er internett og for min del ikke plassen der man bretter ut privatøkonomien sin. Forørig så regner jeg den delen av båten jeg allerede eier som ikke er belånt som penger i banken når jeg engang skal kjøpe ny båt gjør ikke du det ? Ikke ta alle poster så herrens bokstavelig alvorlig Nja, jeg vet hvem både du og kona er, og hva dere jobber med, verden er ikke så stor. Men, hva du har på konto blir litt gjetting. Jeg tror ikke at du har det beløpet jeg skrev på konto! Det beløpet tok jeg ut ifra dine ytringer om kjøp av HR34 og likn båter, og det hørtes på deg ut som om du kunne bla opp til en slik uten å selge den gamle båten først. Å komme med slike utsagn er vel litt kvalmende vil jeg påstå, det blir litt å slå seg på brystet og fortelle forumet om hvor man står økonomisk. Jeg ser det ikke som særlig fordelaktig å fortelle hvor sterkt man eventuelt står økonomisk, det skaper vel bestandig en dårlig stemning om det da ikke er på trykk i Kapital. Nei, jeg anser ikke en båt for betalt før lånet er innfridd i sin helhet. Og i dagens marked vet man ikke hva man har å kjøpe for før den gamle båten er solgt. Banken eier endel båt rundt om kring Nei, jeg har opplevd at folk oppfatter det som skrives helt anderledes enn hva man egentlig mener, men i dette tilfellet tror jeg nok i så fall at det var fler som gikk på limpinnen, om du mente noe annet. Men for all del, jeg er ikke opptatt av rikdom og gull, det er ikke lommer på den siste skjorta man skal ha på seg. Er ellers enig med Akult i hans meninger. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Enzo Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Jepp , og nå er jeg på nett i det nye huset Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Nesten så jeg får lyst til å låne penger for å kjøpe neste båt når jeg leser denne tråden , man vet jo ikke om båten har kostet en noe før den dagen den selges og på den tiden har man jo betalt ned litt på kjøpesummen så det frister jo å slutte å se på kontoen hva som står der når man skal ha ny båt og heller se i pengeboken hvor mye man kan avse pr mnd istedet.Men så var det dette med båtpris/størrelse og båtglede , kanskje man ikke blir så veldig lykkeligere med en najad 355 kontra en HR34 Lagt til: Med MAN så mente jeg ikke MEG men folk generelt For meg er det i allefall ganske klart hva du skriver og kan ikke fatte og begripe hvordan noen kan hevde at du her påstår å ha hverken det ene eller andre beløpet på konto? Når du skriver;"......heller se i pengeboken hvor mye man kan avse pr mnd istedet." så tolker jeg det som hva du kan avse per måned til å betjene renter og avdrag på et lån du har tatt opp ved et eventuelt kjøp av en "ny" båt. Dette på akkurat samme måte som ved kjøp av en bil, leilighet eller hus. Forøvrig synes jeg den enkelte, både "her" og "der" skal få lov til å styre sin egen økonomi akkurat som de vil så lenge de ikke ligger samfunnet til byrde. Har man god økonomi tror jeg sågar at man har bidratt i samfunnet! Og om noen er lykkelig som liten, noen som middels stor og noen (få) som stor, ja hva så? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 (redigert) Denne tråden har nå fått en litt kvalmende vinkling, hva vil man frem til med denne tråden? Fremheve hvor rik man er kanskje Nja, jeg vet hvem både du og kona er, og hva dere jobber med, verden er ikke så stor. Men, hva du har på konto blir litt gjetting. Jeg tror ikke at du har det beløpet jeg skrev på konto! Det beløpet tok jeg ut ifra dine ytringer om kjøp av HR34 og likn båter, og det hørtes på deg ut som om du kunne bla opp til en slik uten å selge den gamle båten først. Å komme med slike utsagn er vel litt kvalmende vil jeg påstå, det blir litt å slå seg på brystet og fortelle forumet om hvor man står økonomisk. Jeg kan heller fatte hvordan du her greier å koke sammen dine påstnader om Enzo, men finner grunn til å mistenke at det er tatt fra din egen muligens noe frittløpende fantasi. Det er dine påstander om kvalmende vinkling jeg også har noen tanker om, det eneste som er kvalmende etter mitt syn er dine påstander om Enzo og hans kones økonomi samt hva de jobber med.... Her fremkomer det etter mitt syn rimelig klart at du har tatt dette beløpet ut fra din egen fantasi når du kan komme frem til et tall på x,x mil på konto utfra det Enzo skirver om HR34.. Det at noen her på forumet i det hele tatt finner på å yttre noe om andre navngitte personers økonomi og fremsette "løgner" eller påstander om dette synes jeg er helt forkastetlig, jar rett og slett kvalmt for å bruke din egen terminoligi... Redigert 31.Mai.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 (redigert) Nja, jeg vet hvem både du og kona er, og hva dere jobber med, verden er ikke så stor. Trodde ikke jeg var kjent helt over fjorden til Østfold Men, hva du har på konto blir litt gjetting. Jeg tror ikke at du har det beløpet jeg skrev på konto! Merk deg at det var du som skrev beløpet , ikke jeg. Jeg gjorde en fatal feil i den første posten og det var å bruke en båt jeg selv har lyst på som eksempel og ikke en GH14 mot Ibiza19 eller noe slikt. Hva folke flest har på konto det har null og nix å gjøre på et offentlig internettforum men om du nå vet hvem jeg er så klarer du sikkert å gjøre noen søk og finne ut hvilke firmaer jeg er involvert i og hva jeg tjente de siste årene osv , slå deg løs så mye du orker , og vær ikke redd for å spørre om du trenger org numre og slikt for å bli tilfredsstilt. Redigert 31.Mai.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Jeg kan heller fatte hvordan du her greier å koke sammen dine påstnader om Enzo, men finner grunn til å mistenke at det er tatt fra din egen muligens noe frittløpende fantasi. Du må huske på å være mere presis i dine formuleringer her på forumet Enzo, det er mere enn nok av de som tolker det en skriver som de ønsker at du skrev det og de går heller ikke av veien for å tilegge en meninger man ikke har.... yesnod.gif Dette med fantasien tror jeg er det eneste du og jeg har til felles! Her skriver du selv til Enzo at han må være mer presis i sine formuleringer pga feiltolkinger, og det kan jo ha vært hva som har skjedd. Alikevel går du til frontalangrep på meg, og jeg har jo ikke gjort annet enn du bedriver akurat nå med ditt innlegg Hr. Sydvest! Slik JEG tolket innlegget skrev han at han kunne finne på å kjøpe en båt uten å låne penger, og han sa ikke noe om at dette var en Pioner 8 fot med årer. Nå var det vel ikke bare meg som stusset over saker og ting i denne tråden, men om du føler deg bedre av å kun angripe meg så er det helt ok, jeg tåler det fint og bryr meg svært lite om hva du mener. Kos deg! Om det jeg har skrevet skulle plage Enzo, så må jeg bare beklage! Det har ikke vært i min hensikt!!! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Spinnaker Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Trodde ikke jeg var kjent helt over fjorden til Østfold Merk deg at det var du som skrev beløpet , ikke jeg. Jeg gjorde en fatal feil i den første posten og det var å bruke en båt jeg selv har lyst på som eksempel og ikke en GH14 mot Ibiza19 eller noe slikt. Hva folke flest har på konto det har null og nix å gjøre på et offentlig internettforum men om du nå vet hvem jeg er så klarer du sikkert å gjøre noen søk og finne ut hvilke firmaer jeg er involvert i og hva jeg tjente de siste årene osv , slå deg løs så mye du orker , og vær ikke redd for å spørre om du trenger org numre og slikt for å bli tilfredsstilt. Nei jeg vet ikke hvor kjent du er jeg. Men det kan jo være at vi ser hverandre både her og der, på Rimi, Meny, Kiwi, og Ica. Hvem vet Ja, det er nok en mulighet for at det var en feil, en feil som gjorde det duket for feiltolkninger. Men da er vel den saken oppklart, og vi får gå videre i båtlivet. Ellers helt enig med deg i at det ikke har noe å gjøre på et internettforum hvor mye folk tjener!! Derfor har jeg heller ikke skrevet noe om akurat det. Nå er det fortsatt 17 grader ute, og jeg er føler meg stekt, så nå tror jeg det vil smake med en kald en Ha en fortsatt fin aften Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
avsluttet Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 kanskje enzo er båtadvokaten, heh! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Nei jeg vet ikke hvor kjent du er jeg. Men det kan jo være at vi ser hverandre både her og der, på Rimi, Meny, Kiwi, og Ica. Hvem vet Når vi alt har sporet så voldsomt ut allerede og jeg samtidig er en nysgjerrig person , bor ikke du i Østfold ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.